معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به آنچه سیگنال‌های نگران‌کننده از سوی اسرائیل در ارتباط با حمله تلافی‌جویانه به ایران خواند، تأکید کرد که درنظرگرفتن سناریوی حمله به تأسیسات هسته‌ای غیرقابل‌قبول است.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، معاون وزیر خارجه روسیه سرگئی ریابکوف امروز در اظهاراتی درباره تحولات در غرب آسیا و احتمال واکنش اسرائیل به پاسخ موشکی اخیر ایران به تجاوزات و جنایات این رژیم گفت که «دلیلی برای نگرانی جدی می‌بینیم. در اصل، واضح است که هر گونه تشدید درگیری فعلی مملو از پیامدهای سنگین است».

وی تأکید کرد «می‌خواهم بگویم که تأسیسات هسته‌ای درهرصورت، همیشه باید از چارچوب هر گونه درگیری حذف شود. ما در این مورد مدت‌هاست که دررابطه‌با نیروگاه زاپروژیا و نیروگاه کورسک گفته‌ایم».

به گفته این دیپلمات ارشد روس، «اکنون در شرایطی که سیگنال‌های بسیار نگران‌کننده تشدید تنش از سوی اسرائیل می‌آید، جامعه بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات آن باید صدای خود را بلند کرده و بر غیر قابل قبول بودن حتی درنظرگرفتن چنین سناریوهایی تأکید کنند».

این مقام روس تأکید کرد که پیامدهای فاجعه‌بار حمله به هر تأسیسات هسته‌ای عملاً از منظر محیط‌زیست، سلامت عمومی و غیره تضمین شده و برای همه روشن است.

رئیس‌جمهور آمریکا هم پیش‌تر هرگونه حمله تلافی‌جویانه از سوی رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران را غیرمتناسب دانست و گفت که از آن حمایت نمی‌کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سید عباس عراقچی در مصاحبه دیشب با العربیه، با تأکید مجدد بر اینکه هرگونه اقدام از سوی رژیم صهیونیستی با پاسخ قوی‌تر ایران مواجه خواهد شد، گفت بعید می‌داند اسرائیل جرئت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را داشته باشد.

برخی از تحلیلگران معتقدند عبور موشک‌های جمهوری اسلامی ایران از لایه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در انتقام موشکی سه‌شنبه، مقام‌های غربی را به این نتیجه رسانده که تهران ممکن است در مراحل بعدی به حملات زهردارتر علیه رژیم روی بیاورد.
در چنین شرایطی، دعوت بایدن به اجتناب از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را می‌توان ناشی از احساس خطر از هدف قرارگرفتن تأسیسات هسته‌ای دیمونا در فلسطین اشغالی تفسیر کرد.

منبع: فارس