همشهری آنلاین: کمیته فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه 20 نوامبر (29 آبان) مشاورانش را درباره ارایه کمک فنی این نهاد وابسته به سازمان ملل به ایران آغاز کرد.

خبرگزاری آلمان از وین گزارش کرد، موضوع اصلی در این میان جنجالی است که بر سر درخواست کمک تهران از آژانس برای احداث راکتور آب سنگین اراک به پا شده است.
آمریکا تعلیق چنین کمکی به ایران را خواستار شده است و ادعا می‌کند تهران از این راکتور برای تولید پلوتونیم و استفاده از آن برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.
دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ویژه گروه غیرمتعهدها مخالف چنین گامی هستند که آمریکا درخواست می‌کند. مقامات آژانس نیز بر این باورند که تعلیق کمک به ایران که در بیشترین میزان از چند صد هزار دلار تجاوز نخواهد کرد، مبنای حقوقی ندارد چرا که ساخت راکتور تحقیقاتی با توان 40 مگاوات بر خلاف قوانین آژانس نیست.
آمریکا این بهانه را مطرح می‌کند که ایران از تقاضای ماه فوریه 2006 شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی سرباز زده است. در قطعنامه‌ای که در این شورا به تصویب رسید از ایران خواسته شده است که در احداث راکتور آب سنگین "تجدیدنظر کند". تهران این درخواست را نادیده گرفته است.
نمایندگان کشورهای عضو شورای حکام برای آن که از یک تقابل علنی جلوگیری کنند، تلاش می‌کنند تا به یک مصالحه دست یابند. بدین ترتیب احتمال دارد نشست این کمیته فنی بررسی مساله درخواست ایران را برای مدتی "به تعویق" بیندازد.