رشته کوه زاگرس که از آذربایجان غربی، کردستان و همدان در شمال‌غرب آغاز می‌شود و با امتداد در مرکزی، لرستان، اصفهان، فارس، ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال بختیاری و خوزستان در نهایت به بوشهر، هرمزگان و کرمان به انتها می‌رسد، علاوه بر نقش مهم در طبیعت، در تاریخ ایران ایفا کرده است.

به گزارش همشهری، قلل وارتفاعات بلند سلسله جبال زاگرس دارای دامنه‌های پرشیب و دره‌های عمیق و گلوگاه‌های بسیار تنگ هستند. فرسایش شدید، بریدگی‌ها و برجستگی‌های ناموزون در آن‌ها به وجود آورده تا جایی که نه تنها قسمت عمده نواحی مرکزی جبال زاگرس عملاً قابل عبور و مرور نیست، بلکه غالب این سلسله جبال به عرض تقریبی متوسط ۲۰۰ کیلومتر روی هم‌رفته صعب‌العبور هستند و همین شکل توپوگرافی بارها در طول تاریخ موجب جلوگیری از نفوذ دشمنان شده است.

علاوه بر اینکه گفته می‌شود مغول‌ها در پیشروی در ایران وقتی به کوه‌های زاگرس رسیدند به دلیل نشناختن توپوگرافی زاگرس از نفوذ بازماندند، اما در زمان حمله اسکندر مقدونی یک خائن راه و رسم زاگرس را بهشان نشان داد و موجب پیشروی آن‌ها را فراهم کرد، تیمور لنگ یا تیمور جهانگشا هم در در کتاب خود، «منم تیمور جهانگشا» درباره مردان زاگرس‌نشین چنین نوشته است: «زمانی که شیراز را فتح کردم و پوست حاکم شهر را زنده به زنده کندم و هنگام بازگشت به سمرقند پایتخت خود خبری بگوشم رسید که پسر دوم را در شیراز به قتل رساندند. در حالی که نیم روز تا سمرقند باقی‌مانده بود تیمور سواران و لشکر (۱۲۰۰۰۰ نفر ۲۴۰۰۰۰ اسب) خود را به راه شیراز برگرداند (سریع‌ترین لشکر پیاده جهان مربوط به تیمور بود).»

هنگامی که تیمور به شیراز رسید سر پسرش را به دار آویزان کرده بودند. از مردم شیراز پرسید انحا چه کسانی بودند گفتند: انحا اقوام لر هستند از کوه‌های فارس. تیمور پس از ۲ ماه تعقیب و گریز در کوه‌های زاگرس و با از دست دادن حدود ۸۰۰۰ تن از سربازان خود نتوانست آن‌ها را شکست بدهد و به تیمور گفتند اگر دنبال آن‌ها بروی تمام سربازانت را از دست خواهی داد و تیمور راه خود را کج کرد و از آن منطقه دور شد.

زیبایی زاگرس را در این ویدئوها ببینید: