استقلال در نخستین بازی خود در عصر پسانکونام، با سرمربیگری سهراب بختیاری‌زاده به مصاف هوادار انتهای‌ جدولی می‌رود.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

با به پایان رسیدن دوران جواد نکونام در استقلال، این تیم از امروز عصر جدید خود را آغاز خواهد کرد. البته سرمربی قطعی آبی‌ها هنوز مشخص نیست اما باشگاه فعلا سهراب بختیاری‌زاده را به‌عنوان مربی موقت برگزیده تا به‌طور همزمان مذاکراتش را با گزینه‌های خارجی انجام بدهد و احتمالا در روزهای تعطیلی لیگ برای برگزاری مسابقات ملی، مربی جدید را معرفی کند. مرور چند نکته در مورد حال و هوای این روزهای استقلال خالی از لطف نیست.

بیم و امید هواداران

تقریبا تردیدی وجود ندارد که در هفته‌های گذشته، اغلب هواداران استقلال تمایل داشتند جواد نکونام جای خودش را به مربی دیگری بدهد. او امتحان خودش را پس داده بود و مخصوصا کنش‌های فنی‌اش دیگر قابل تحمل نبودند. تا معرفی مربی بعدی هم طبیعتا نمی‌توان در موردش حرفی زد، هرچند باز هم یک رصد کلی نشان می‌دهد اغلب نگاه‌ها به یک گزینه معتبر بین‌المللی است. این وسط اما یک نگرانی مختصر هم وجود دارد؛ اینکه نکند رقم‌خوردن پیروزی قابل انتظار و چه‌بسا پرگل مقابل هوادار، مدیران و مالکان استقلال را به صرافت حفظ سهراب بختیاری‌زاده بیندازد. شاید این گزینه روی کاغذ کمی دور از تصور باشد اما مدیران باشگاه در این مدت بارها ثابت کرده‌اند هر کاری از دست‌شان برمی‌آید. اصلا همین برگزیدن بختیاری‌زاده به‌عنوان سرمربی موقت تیم، چه پشتوانه منطقی دیگری داشت، غیر از اینکه سهراب از زمان حضور در صباباتری با احمد شهریاری، نماینده مالک باشگاه در ارتباط بوده است؟ استقلال برای پیوستن به جمع مدعیان قهرمانی در لیگ برتر دیگر فرصت ازدست‌دادن امتیاز ندارد اما در عین حال خیلی عجیب خواهد بود اگر این برد، منجر به ابقای سرمربی موقت تیم شود. بعد از بازی‌های امروز، لیگ تعطیل می‌شود و در بازگشایی مسابقات، استقلال روز ۲۷مهر باید رودرروی ذوب‌آهن قرار بگیرد. آیا تا ۱۳روز دیگر، سرمربی خارجی و جدید آبی‌ها روی نیمکت این تیم تکیه خواهد زد؟

بازنده‌های رفتن جواد

مسئله دیگر اما به شرایط بازیکنان بعد از جدایی سرمربی استقلال مربوط می‌شود؛ اینکه این اتفاق به سود کدام یک و به زیان کدام یک از آنها تمام شد. ازجمله بازندگان احتمالی جواد، شاید بتوان به آرش رضاوند اشاره کرد؛ هافبک میانی آبی‌ها که همواره انتقادات زیادی را تحمل کرد اما مورد اعتماد نکونام بود. جواد حتی در فولاد هم رضاوند را به‌طور قرضی جذب و از او استفاده کرد. با وجود خریدهای فراوان استقلال در این تابستان، رضاوند در شروع فصل جدید هم همچنان به شکلی چشمگیر مورد استفاده قرار می‌گرفت. نام میلاد زکی‌پور و آرمان رمضانی هم می‌تواند در لیست بازندگان احتمالی کوچ جواد قرار بگیرد؛ ۲بازیکنی که شاید سرمربی بعدی تیم به اندازه نکونام به آنها اعتقاد نداشته باشد و چنین سهم قابل‌توجهی از مسابقات استقلال نداشته باشند.

تغییر حال و هوا

با همه اینها، مهم‌ترین تغییری که در عصر پسانکونام باید در استقلال صورت بگیرد، تغییر فضای کلی حاکم بر تیم است. فقط در مورد اعتیاد مضر استقلال به بازی تدافعی حرف نمی‌زنیم؛ در کنار آن، روحیه دشمن‌تراشی، فرافکنی و تزریق تنش هم باید عوض شود. اگر تنها همین اتفاق رخ بدهد، استقلال فراغ از کیفیت مربی بعدی، یک گام بزرگ به پیش برخواهد داشت.

منبع: روزنامه همشهری