راه‌اندازی مرکز فرا هنگ باهدف توانمندسازی سالمندان در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

همشهری- زینب زینال زاده: وارد بوستان شهدای گمنام می‌شویم و نشانی سرای زندگی را می‌پرسیم و به ساختمانی در ضلع شمالی بوستان راهنمایی می‌شویم. روی تابلو همچنان فرا هنگ نوشته شده و اولین مرکزی است که ویژه سالمندان در تهران (منطقه ۲۱) راه‌اندازی شده و قرار است عبارت «سرای زندگی» روی آن حک شود. در این مرکز مانند مدرسه برنامه هفتگی و متنوعی برای مو سپیدان پیش‌بینی‌شده و مدیران و مسئولان سعی دارند برای سالمندان سرزندگی و حال خوب ایجاد کنند.

پذیرش روزانه ۲ تا ۳ نفر

همراه با بانوی سالمند وارد سرای زندگی می‌شویم و توسط مسئول پذیرش مورد استقبال قرار می‌گیریم. پس از گپ و گفت چنددقیقه‌ای، فرمی در اختیار بانوی سالمند قرار می‌گیرد تا اطلاعات فردی و موارد مربوط به بیماری و... را ثبت کند. سواد ندارد و مسئول پذیرش این کار را انجام می‌دهد. طبق گفته مدیران مرکز روزانه ۲ تا ۳ نفر در سرای زندگی‌پذیرش می‌شوند و از خدمات و برنامه‌ها استفاده می‌کنند.

توجه به علاقه و نیاز سالمندان

فضای مرکز حدود ۲۰۰ متر است و ۵ اتاق برای تشکیل کلاس‌های تخصصی مانند ورزشی تخصصی و... دارد. سالمندان در این مرکز می‌توانند دوره آموزشی و خدمات را بر اساس علاقه انتخاب کنند؛ اما حضور در آنها می‌بایست با اجازه پزشک و روان‌شناس باشد؛ بنابراین فرم اطلاعات ابتدا ارزیابی و متناسب با شرایط جسمی و حرکتی سالمندان برنامه‌ها تعیین و از طریق گپ دوستانه سالمندان هم مجاب می‌شوند. در واقع یکی از ویژگی‌های این مرکز توجه به علاقه و البته نیاز و شرایط سالمندان است.

حال خوب جهان‌دیدگان

ایجاد حال خوب برای جهان‌دیدگان مهم‌ترین هدف سرای زندگی است. محمدقلی زاده ۶۷ سال دارد و حدود یک سال است که از خدمات سرای زندگی استفاده می‌کند. او می‌گوید که پیش از حضور در این مرکز، منزوی بودم؛ اما امروز حالم بسیار خوب است و ارتباط بهتری با دوستان و اطرافیان دارم. مشارکت در برنامه‌های اجتماعی علاوه بر حال خوب، باعث توانمندسازی سالمندان می‌شود و به خودباوری می‌رسند و حس ارزشمندی می‌کنند.

جذب سالمندان در سرای زندگی

خدمت‌رسانی به سالمندان توسط خود سالمندان اثربخشی بیشتری خواهد داشت. مدیران سرای زندگی با این رویکرد در مسیر توانمندسازی و اجتماعی شدن سالمندان گام برداشته‌اند و قصد دارند با جذب سالمندان مراجعه‌کننده به‌عنوان همکار داوطلب، خدمت‌رسانی را مطلوب‌تر کنند. بنا به گفته‌های مدیران سرای زندگی، تا کنون ۳ نفر به‌عنوان همکار داوطلب جذب این مرکز شده‌اند و همین موضوع باعث ایجاد انگیزه و افزایش اعتمادبه‌نفس در مراجعه‌کنندگان به سرای زندگی شده است.

رضایت‌مندی ۹۰ درصدی

درهای سرای زندگی همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۶ باز است. علی‌اکبر ربیعی ۸۵ساله ، مسن‌ترین مراجعه‌کننده سرای زندگی است. او می‌گوید که پیش از آشنایی با این مرکز برنامه خاصی برای زندگی‌ام نداشتم؛ اما امروز برای تمام لحظه‌های زندگی‌ام برنامه‌ریزی دارم. کتاب می‌خوانم و خرید می‌کنم. بنا به گفته مدیران این مرکز، ۹۰ درصد سالمندان از خدمات راضی هستند و در اکثر برنامه‌ها مشارکت فعال دارند.

بهترین خدمات با کمترین هزینه

علاوه بر ساکنان منطقه ۲۱، اهالی مناطق هم‌جوار هم از خدمات آن استفاده می‌کنند. اعظم اکبری بانوی ۶۰ساله ساکن منطقه ۹ است که از طریق دوستانش با این مرکز آشنا شده و هفته‌ای یک‌بار با اسنپ به این مرکز می‌آید. به گفته مدیران مرکز طی یک سال ۵۰۰ تا ۶۰۰ مراجعه‌کننده داشته و ۱۲۰ نفر عضو ثابت هستند. همچنین تا خرداد امسال خدمات رایگان بود و اکنون به طور میانگین هزینه خدمات ماهیانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

توسعه سالمندی سالم

  • منوچهر قلخانی، مدیر مرکز فرا هنگ

این مرکز ویژه سالمندان است و در حوزه‌های اجتماعی، توان‌بخشی، فیزیکی، توانمندسازی روان‌شناختی و شناختی، خدمات ارائه می‌شود و هدفمان توسعه سالمندی سالم است. در واقع با ایجاد زمینه مشارکت‌های اجتماعی سعی داریم سالمندان را توانمند کنیم و شادابی و نشاط را در میان آنها افزایش دهیم و انزوا سالمندی را به حداقل برسانیم.

مهیا شدن زیرساخت ها به همت مدیریت شهری

  • نادر شادان رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه 21

بخش قابل توجهی از جمعیت منطقه سالمندان هستند و از این رو به همت مدیریت شهری اولین زیرساخت در راه اندازی فراهنگ در این منطقه فراهم شد. گرچه ساختمان فعلی مرکز کوچک است و فضای محدودی دارد اما مدیریت شهری درصدد افزایش فضا است و امیدواریم بتوانیم مکان بزرگتری در اختیار سالمندان قرار دهیم. همچنین سعی داریم با پیش بینی برخی از بسته های حمایتی، خدمت رسانی در سرای زندگی را توسعه دهیم و دامنه گروه هدف را گسترده تر کنیم.

منبع: روزنامه همشهری