تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲

یکی از بناهای باشکوه مجموعه سعدآباد ساختمان موزه هنرهای زیباست. در این موزه که در خیابان زعفرانیه واقع شده، مجموعه آثار نقاشی هنرمندان ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

همشهری: با گشت وگذار در طبقه دوم موزه هنرهای زیبا انگار به دو قرن پیش سفر کرده‌اید، چون اغلب نقاشی‌های دوره صفوی و قاجار در این بخش نگهداری می‌شوند. نقاشی‌های دوره صفوی که در این موزه به نمایش گذاشته شده اغلب تصویر پادشاهان، زنان و مردان درباری، امرا و صاحب‌منصبان است که پیداست با پول و زر تصویرگران را به نقاشی چهره خود تشویق کرده‌اند. همچنین در اغلب این تابلوها نام و نشانی از نقاش نیست فقط یک تابلو از دوره صفوی با عنوان مجلس شیرین و فرهاد امضای تصویرگر را به همراه دارد. این تابلو متعلق به محمدزمان بن‌حاجی یوسف قمی معروف به محمدزمان نقاش مشهور دوره صفوی است. از دیگر آثار مهم دوره صفوی که در این طبقه در معرض تماشاست، ۵ تابلوی رنگ و روغن روی بوم است که افرادی را با چهره‌هایی اروپایی در لباس‌های ایرانی به حالت ایستاده نشان می‌دهد. در این آثار هم نام و نشانی از تصویرگر پیدا نیست. همچنین در میان تابلوهای طبقه دوم تابلوی بزرگی به چشم می‌خورد که نادرشاه را در حال تاج گذاردن بر سر محمدشاه گورکانی (پادشاه هند) نشان می‌دهد.

تماشای نقاشی‌های کمال‌الملک

اگر به طبقه همکف موزه سر بزنید می‌توانید آثار هنرمندان برجسته معاصر ازجمله سهراب سپهری، حسین زنده‌رودی، حسین محجوب و... را ببینید. در این موزه ۸ اثر نفیس از نقاش پر آوازه محمد غفاری ملقب به کمال‌الملک ارائه شده که در صحت و پختگی رنگ و دقت در ساختمان کم نظیر است. در طبقه اول هم از تابلوهای نقاشی هنرمندانی چون سالوادور دالور (نقاش معروف اسپانیایی)، پیتر گراهام (نقاش اسکاتلندی) و بسیاری از هنرمندان اروپایی به نمایش گذاشته شده است. در این موزه در فضای میانی بین طبقات سالن بزرگ و صندلی‌هایی برای نشستن جانمایی شده که می‌توانید پس از رفع خستگی به دقت از سایر طبقات بازدید کنید. همچنین به روال مرسوم، تابلوها همگی به شکل مربع یا مستطیل نیستند، بلکه برخی تابلوها با طرحی خلاقانه به شکل پنج‌ضلعی و شش‌ضلعی طراحی شده‌اند.

منبع: روزنامه همشهری