در میان مساجد کوچک و بزرگ پایتخت، مساجد متعددی وجود دارند که قدمت تاریخی داشته و بنای آنها به دست معماران دوره صفویه ساخته شده است. این اماکن مذهبی نه تنها مکانی برای انجام فعالیت‌های مذهبی به شمار می‌روند، بلکه مقصدی جذاب برای گردشگری نیز محسوب می‌شوند.

همشهری - سعیده مرادی: اگر قصد دارید در مساجد با قدمت چند صد سال در کنار اقامه نماز گشت و گذار کنید، کافی است سری به مسجد آقا محمود و و مسجد جامع محدوده بازار بزرگ تهران بزنید.

مسجد آقا محمود

مسجد آقا محمود با قدمتی از دوران صفویه به دستور آقا محمود حکیم باشی، پزشک و تاجر اهل کرمانشاه ساخته شد. این مسجد در ۱۳۶۳ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

از آب انبار قدیمی تا درخت کهنسال

با قدم زدن در کوچه مروی تهران، مسجد ۴۰۰ ساله با آجرهای سه سانتی سرخ و زردی را خواهید دید که به ۳ ایوان و هشتی‌های ورودی‌اش مشهور است. مسجد آقا محمود چند در ورودی دارد. یکی از این درها مخصوص مدرسه طلاب است. در ۲ طرف کناری مسجد هم ۸ حجره به چشم می‌خورد که این حجره‌ها به صورت قرینه در مقابل یکدیگر قرار دارند. در کنار این مسجد تاریخی می‌توان از آب انبار قدیمی و درخت کهنسال نیز بازدید کرد.

نشانی: خیابان ناصر خسرو، انتها خیابان مروی، نرسیده به پامنار

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: ناصر خسرو

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ۱۵ خرداد

امکانات: سرویس بهداشتی، فروشگاه

مسجد جامع تهران

مسجد جامع بازار به عنوان یکی از ۳ مسجد بزرگ پایتخت شناخته می‌شود که معماری منحصر به فردی دارد و بنای آن در ۳ دوره تاریخی ساخته شده است.

مسجدی با ۷ شبستان

مسجد جامع بازار ۷ شبستان مختلف دارد. این شبستان‌ها از زمان احداث مسجد در هزار سال پیش تا کنون، به مرور به این مسجد اضافه شده‌اند و در ادوار مختلف از حرمت ویژه‌ای بین اهالی تهران برخوردار بودند. مسجد آیت الله شاه‌آبادی، شبستان بزرگ یا شبستان زیر گنبد، مسجد گرمخانه یا شبستان آیت الله جعفری، مسجد چهلستون، مسجد زیر زمین، مسجد آیت الله استرآبادی و مسجد کوچک نام این شبستان‌ها هستند. شبستان عقیق، نخستین قسمت مسجد است که در زمان شاه عباس دوم صفوی ساخته شد. تنها وسعت مسجد جامع نیست که آن را به یکی از مهمترین مساجد تهران تبدیل کرده است. همجواری با قطب تجاری شهر تهران و همچنین قدمت مسجد هم به اهمیت آن اضافه کرده است. در حیاط‌های مختلف این مسجد می‌توانید حوض‌های قدیمی، ایوان، عناصری از معماری از جمله کاشی‌کاری و آجرکاری و گچبری را دید. کتیبه‌های قدیمی مسجد، هرکدام تاریخچه‌ای از سال ساخت یا مرمت شبستان‌ها پیش چشم نمازگزاران و بازدیدکنندگان می‌گذارند.

بادگیرهای تماشایی

معماری هر شبستان از مسجد جامع بازار با دیگری تفاوت دارد. برای مثال مسجد آیت‌الله شاه‌آبادی با بادگیرهای قدیمی‌اش در نزدیکی در غربی مسجد جامع قرار گرفته است. این بادگیرها باعث شهرت این شبستان به نام مسجد بهاره هم شده‌اند. شبستان زیر گنبد، همانطور که از نامش پیداست درست زیر گنبد مسجد بنا شده و از قدیمی‌ترین بخش‌های مسجد جامع بازار است. این بنا هم با سقف بلند و چهارطاقی‌هایش، به شبستان تابستانه شهرت دارد. در مقابل شبستان بهاره نیز شبستان گرمخانه به دلیل ویژگی‌های معماری و استفاده حداکثری از تابش آفتاب، شبستان مورد استفاده در فصل‌های سرد سال بوده است. مسجد جامع علاوه بر ویژگی‌های معماری و کاشیکاری‌ها و... کتابخانه بی‌نظیری از نسخ خطی هم در اختیار دارد. گنجینه نفیسی از قرآن‌های خطی و چاپی در این کتابخانه به چشم می‌خورد.

نشانی: خیابان ناصرخسرو، خیابان ۱۵ خرداد، بین الحرمین، بازار مسجد جامع

منبع: روزنامه همشهری