به گزارش همشهری آنلاین، تبریزی در این برنامه اظهار کرد: با حسین فرحبخش کار نکرده بودم؛ در گیجگاه ادای دین به پویافیلم کرده بودم و وی پس از دیدن این فیلم پیشنهاد کار داد. در نهایت ایده ای را مطرح کردم و در نگارش فیلمنامه دخیل بودم و نگاهم وارد قصه شد. سلیقه من و فرحبخش از هم دور نبود و در نهایت به مفتبر رسیدیم.
وی ادامه داد: در گیجگاه به جریان سینما که در جامعه نهادینه شده می پردازم و سینما از ابزار حیاتی مردم بوده است. تمام شور و هیجان ما از پویافیلم است و مگر کسی را داریم با فیلمهای جمشید هاشمپور و ملودرامهای پورعرب خاطره نداشته باشد.
کارگردان مفتبر دلیل مخالفت برخی منتقدان با سینمای فرحبخش یادآور شد: این ادعا را دارم از سن کم هیچکس به اندازه من پیگیر منتقدان نبوده است. گیجگاه را به یک منتقد منتقل کردم و هیجانات نسل ما به واسطه منتقدان منتقل شد؛ برخی حرفها اما شبیه این است که از درون مردم بیخبر هستیم و مردم پیادهرو هنوز با سلطان قلبها خاطره دارند. سینما با کلمه غلط فیلمفارسی مورد حمله شده و قبل انقلاب هم به فیلم های فردین و فیلمفارسی حمله شد.
کارگردان «مفتبر» درباره فیلمفارسی چه گفت؟
تبریزی افزود: فیلم های عقرب و نیش و گروگان از جمله فیلم هایی بود که قهرمان داشت و همان زمان به این فیلم ها حمله می شد. برخی منتقدان به شناخت دنیای فیلمساز تاکید دارند و اگر خانوادهای فیلم مفتبر را میبیند شبیه خانوادهای است که میخواهد شهربازی برود و سوار ترن هوایی شود اما برخی می خواهند این خانواده در اوج هیجان، ویل دورانت بخوانند و هدف این فیلم، سرگرمی است.
طهماسبی منتقد و نویسنده نیز با بیان اینکه مفتبر در حال و هوای خود، فیلم خوبی است اظهار کرد: درباره حال خوب و بد سینما می توان حرف زد و علت، شرایط سیاستگذاران سینما هستند که مسیر خوبی را نیز انتخاب نکردند. معتقدم تبریزی رویکرد دلسوزانه به سینما دارد و سینما برای او یک دغدغه است. مفتبر هم ادای دین به کسانی است که از ابتدای شکل گیری سینما، فارغ از سطح آثارشان دغدغه این هنر را داشتند.
تبریزی نیز اظهار کرد: یک چیزی در فیلمفارسی وجود دارد که ارزشمند و اخلاق و خانواده در این آثار مورد توجه است. مادر در سینمای ایران و فیلمهای ایرانی چه جایگاهی دارد. سفره، عشق، خانواده و... بعد ترویجی مناسبی برای جامعه داشته است و این فیلمفارسی که مورد حمله قرار می گیرد تاثیر خود را داشته است.
طهماسبی با اشاره به ابداع کلمه فیلمفارسی از سوی دکتر کاووسی یادآور شد: وی این واژه را درباره آثاری به کار می برد که نه فیلم بودند و نه فارسی. نمی دانم چرا پذیرفتن الگوی مشخص برای بازی یک بازیگر تکرار شده و منجر به دلخوری مخاطب می شود و وقتی آن فریم را در مفتبر برای حامد بهداد و سحر دولتشاهی میشکنیم چرا گارد می گیریم؟ بازیگری امکاناتی را در اختیار شما می گذارد که مجموعه ای از نقش ها را بازی کنید.
کارگردان مفت بر توضیح داد: من دوست دارم فیلم مردمی را احیا کنم و عاشق جریان های مردمی هستم و مردم باید موسیقی فیلم را بخوانند. در بهترین حالت سینمای ایران که یک فیلم می فروشد، سه میلیون تا چهارمیلیون مخاطب دارد و از ۸۰ میلیون بیش از ۷۶ میلیون ما را نمی بینند و کسانی که نگران فرهنگ هستند چرا برای پایگاه های اصلی فرهنگی مثل مدارس و... دلسوزی نمی کنند؟
وی ادامه داد: منتقدان درست می گویند که چرا فقط کمدی اما وقتی حال جامعه خوب باشد مردم ندیدههای خود را می بینند. چرا مردم سگ کشی را می دیدند؟ مردم امروز حالشان خوب نیست و می خواهند چیزی را ببینند که ندارند. به واسطه دلسوزی برای سینما نباید سینما را تخریب کنیم. جامعه سینما به واسطه برخی چیزها فقط دارد خودش را میکوبد.
تبریزی تصریح کرد: عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی رفتند اما همه یک خانواده کوچک هستیم و باید برای کسانی مثل فرحبخش دست بزنیم که فیلم می سازد و اتفاقا موضع وی مشخص است.
وی گفت: حرف منتقدان برای من مهم است اما خودم و سلیقه خودم را عوض نمی کنم. فیلم بد خودم را بسازم بهتر از این است که فیلم خوب دیگران را بسازم؛ می توان براساس جریان روز، یک فیلم بسازم و برای تولید مفت بر ژست نمی گیرم اما برایم مهم است مردم را در سینماها ببینم.