مشاهده پلنگ در ارتفاعات فیروزکوه استان تهران توسط محیطبانان از نظر اکولوژیست‌ها خبر بسیار خوبی است چرا که نشان می‌دهد در این زیستگاه آرامش، امنیت و غذای کافی وجود دارد.

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: البته محیط‌بانانی هم که در گشت‌زنی پلنگ دیده‌اند بسیار خوش‌شانس بوده‌اند، چون پلنگ گونه‌ای است که در ایران به‌راحتی مشاهده نمی‌شود.

آرامش در زیستگاه

محمد کرمی، رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی: دیده شدن پلنگ در زیستگاه بسیار نادر است، چون به‌اصطلاح پلنگ گونه‌ای خجالتی است و از انسان دوری می‌کند. حضور پلنگ به‌ معنای وجود طعمه، آرامش و امنیت در زیستگاه است. وجود گوشتخواران در زیستگاه به‌ معنای جمعیت مناسب علفخواران در زیستگاه نیز هست. سرشماری از گربه‌سانان، آنچنان‌که در مورد علفخواران صورت می‌گیرد، بسیار دشوار است. به‌طور مثال پلنگ در روز کمتر دیده می‌شود و از انسان دوری می‌کند، مگر اینکه حیوان مریض یا ضعیف شده باشد و برای تغذیه به زیستگاه‌های انسانی نزدیک شود. وضعیت پلنگ در شرق استان تهران بهتر است. در منطقه شکارممنوع کوه ‌سفید و پناهگاه حیات وحش کاوه‌ده در فیروزکوه بیشترین مشاهدات پلنگ ثبت شده است. از آنجا که پلنگ گونه قلمروطلبی است، اجازه نمی‌دهد که پلنگ نر دیگری در زیستگاهش حضور داشته باشد و در نتیجه پلنگ مشاهده‌شده به ‌احتمال قوی نر است. پلنگ‌های ماده در صورت زادآوری توله‌ها را تا ۲سالگی به همراه دارند. پلنگ‌های نر عمدتا تنها هستند و برای زادآوری و غذا کیلومترها جابه‌جا می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از ویدئوی جنجالی از سه حیوان وحشی در شرق تهران | این حیوانات گرگ هستند!؟

مخاطرات پلنگ‌ها:

  • شکار غیرمجاز برای پوست
  • کیست‌های هیدراتیک منتقله از سگ‌های بلاصاحب به عنوان غذا
  • تخریب زیستگاه
  • تصادفات جاده‌ای
منبع: روزنامه همشهری