اگرچه تصمیم‌سازان صهیونیست می‌کوشند شکست‌های راهبردی این رژیم را طی یک سال گذشته از عملیات «طوفان‌الاقصی» در پس ترورها و بمباران‌های سنگین پنهان کنند، اما واقعیت‌های میدانی از ناکامی تل‌آویو در دستیابی به اهداف نظامی‌اش حکایت دارد؛ موضوعی که از سوی کارشناسان صهیونیست هم مورد تاکید قرار گرفته‌است.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: بسیاری از تحلیلگران سیاسی – نظامی رژیم‌صهیونیستی طی ماه‌های اخیر بارها ضمن اشاره به فرسودگی و تحلیل رفتن توان نظامی تل‌آویو، بر ناتوانی ارتش این رژیم در دستیابی به اهداف ترسیم شده تاکید دارند. تصویری که امروز نظامیان صهیونیست با آن مواجه شده‌اند، گشوده شدن جبهه‌های متعددی است که برتری در هیچ‌یک قابل مشاهده نیست.

در چنین شرایطی از یک‌سو هم جبهه‌مقاومت فلسطینی (حماس و جهاد اسلامی) سازمان رزم خود را همچنان حفظ کرده و در حال وارد آوردن ضربات قابل‌توجه بر پیکره ماشین جنگی تل‌آویو است و ازسوی دیگر در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی نیز شاهد غافلگیری‌های روزانه صهیونیست‌ها در مواجهه با رزمندگان حزب‌الله لبنان هستیم. در ادامه به بررسی برخی نمودهای شکست نظامی رژیم صهیونیستی در مواجهه با جبهه مقاومت طی حدود یک سال اخیر می‌پردازیم.

۷ دلیل برای شکست نظامی رژیم‌صهیونیستی

۱- حفظ ساختار نظامی جبهه مقاومت فلسطینی: بنا به اذعان خود صهیونیست‌ها، با وجود گذشت یک سال از جنگ در غزه، جبهه مقاومت فلسطینی، از جمله حماس و جهاد اسلامی، ساختار و انسجام نظامی خود را حفظ کرده‌است.

۲- استمرار حملات به اهداف صهیونیستی: یکی از اصلی‌ترین نمودهای شکست نظامی رژیم‌صهیونیستی، ناتوانی ارتش این رژیم در مقابله موثر با توان رزمی جبهه مقاومت اسلامی، چه در غزه و چه در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی بوده‌است و همچنان اهداف و سربازان متحمل ضربات سنگینی ازسوی رزمندگان مقاومت می‌شوند.

۳- ناتوانی در آزادسازی اسرا: از نخستین روز آغاز جنگ در غزه، آزادسازی اسرای اسرائیلی، از اصلی‌ترین ماموریت‌های ارتش این رژیم عنوان شده‌است. با این وجود اما نظامیان صهیونیست نه‌تنها تاکنون دستاورد قابل‌توجهی دراین زمینه نداشته‌اند، بلکه سبب کشته شدن تعدادی از آنان نیز شده‌اند.

۴- خستگی و فرسودگی ارتش: به اذعان نظامیان صهیونیست، که در رسانه‌ها نیز بازتاب داشته‌است، فرسودگی و خستگی شدید در میان نظامیان ارتش این رژیم و همچنین افزایش اعتراضات آنان، نگرانی‌هایی را برای مقام‌های تل‌آویو به‌دنبال داشته و ار نمودهای شکست نظامی رژیم‌صهیونیستی در مقابل جبهه مقاومت به‌حساب می‌آید.

۵- شکست در جنگ تونل‌ها: ارتش رژیم‌صهیونیستی از آغاز جنگ در غزه تاکنون، با تمرکز و تبلیغات بسیار، نابود کردن تونل‌های جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی را در دستورکار داشته‌است، با این وجود اما، پس از گذشت یک سال، به اذعان رسانه‌های اسرائیلی، در تحقق این راهبرد موفق نبوده‌است و شبکه ارتباطی تونل‌ها همچنان در حال وارد آوردن ضربات قابل‌توجهی به نظامیان صهیونیست است.

۶-گرفتاری در کمین‌های مقاومت: شکست در نبرد نامتقارن با رزمندگان مقاومت، چه در غزه و چه در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی در مواجهه با حزب‌الله لبنان، از جمله ناکامی‌های ارتش اشغالگر در یک سال گذشته بوده و روزانه خبرهای متعددی از گرفتاری نظامیان صهیونیست در کمین رزمندگان مقاومت منتشر می‌شود.

۷- پایان افسانه گنبدآهنین: یکی از مهم‌ترین نمودهای شکست نظامی رژیم‌صهیونیستی در یک سال گذشته از جنگ در غزه، درهم شکسته شدن افسانه نفوذناپذیری سامانه‌های پدافندی این رژیم، از جمله گنبدآهنین بوده‌است. اصابت موشک‌ها و پهپادهای متعدد از بخش‌های مختلف جبهه مقاومت، از جمله ایران (عملیات وعده صادق ۱ و ۲) به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، شاهدی بر مدعای پایان افسانه گنبدآهنین به شمار می‌رود.

منبع: روزنامه همشهری