در حالی یک سال از ضربه مهلک «طوفان‌الاقصی» بر پیکره ساختار نظامی – امنیتی رژیم‌صهیونیستی گذشت که وضعیت میدانی در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد تل‌آویو نه‌تنها در دستیابی به اهداف نظامی خود ناکام مانده، بلکه به‌گواه تحلیلگران و کارشناسان نظامی، متحمل شکستی سنگین از جبهه مقاومت شده‌است.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: اگرچه طی روزهای اخیر و در آستانه نخستین سالگرد انجام عملیات موفقیت‌آمیز «طوفان‌الاقصی»، رژیم‌صهیونیستی کوشیده با ترور رهبران و فرماندهان مقاومت، این‌گونه نشان دهد که در این نبرد دست بالا را دارد، اما واقعیت‌های میدانی حکایت دیگری است، چراکه تل‌آویو پس از گذشت یک سال و انجام حجم گسترده عملیات نظامی و لجستیک، که با هزینه‌های سرسام‌آور مالی نیز همراه بوده، در دستیابی به اهداف راهبردی خود در عرصه میدانی ناکام مانده‌است.

پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» ازسوی جبهه مقاومت فلسطینی، رژیم‌صهیونیستی دو هدف نظامی اصلی را برای ارتش خود تعیین کرد؛ یکی آزادسازی اسرای اسرائیلی و دیگری، از بین بردن توان عملیاتی و نظامی حماس، که در چارچوب طرح کلی نابودی جبهه‌مقاومت فلسطینی مطرح می‌شد.

اکنون اما، واقعیت‌های میدانی نشان‌می‌دهد ارتش صهیونیستی نه‌تنها در دستیابی به اهداف مدنظر خود ناکام مانده، بلکه طی یک سال گذشته متحمل ضربات سنگینی از جبهه مقاومت اسلامی، چه در غزه و چه در شمال سرزمین‌های اشغالی، شده‌است؛ موضوعی که پیش از هر چیز مهر باطلی بر هیمنه‌ و تصویر ساختگی از ارتش رژیم‌صهیونیستی به حساب می‌آید. در چنین شرایطی دلایل و شواهد میدانی قابل‌توجهی در تایید شکست نظامی رژیم‌صهیونیستی در جریان جنگ غزه وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

خسارت‌ها و تلفات

ارتش رژیم‌صهیونیستی طی یک سال گذشته متحمل تلفات و خسارت‌های زیادی از سوی رزمندگان جبهه مقاومت فلسطینی شده‌است که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

۷۰۶ کشته

براساس آخرین آمارهای ارائه شده ازسوی ارتش رژیم‌صهیونیستی، که بازه زمانی ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲(۷ اکتبر ۲۰۲۳) تا میانه‌های شهریورماه سال‌جاری را دربر می‌گیرد، ۷۰۶ نظامی صهیونیست در نبرد با رزمندگان مقاومت کشته شده‌اند؛ آماری که البته با توجه به سیاست پنهان‌کاری ارتش این رژیم دراین زمینه، چندان واقعی به‌نظر نمی‌رسد.

۳۴۰ کشته نبرد زمینی

از ۷۰۶ نظامی صهیونیست، که تا میانه‌های شهریورماه ۱۴۰۳ و براساس آمار ارتش رژیم ‌صهیونیستی در جنگ غزه کشته‌اند، ۳۴۰ نفر از آنان در جریان نبردهای زمینی با رزمندگان مقاومت به هلاکت رسیده‌اند.

۱۰ هزار زخمی

در جریان جنگ در غزه طی حدود یک سال گذشته علاوه بر کشته حدود ۷۰۶ نظامی صهیونیست، بیش از ۱۰ هزار نفر از نظامیان صهیونیست در نبرد با رزمندگان مقاومت زخمی شده‌اند.

۲ هزار نظامی معلول

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد چیزی در حدود ۲ هزار نظامی صهیونیست در جریان جنگ غزه دچار معلولیت جسمی شده‌اند.

توانبخشی برای ۸ هزار سرباز

برخی آمارهای رسمی که طی ماه‌های اخیر براساس داده‌های وزارت جنگ رژیم‌صهیونیستی ارائه شده، نشان می‌دهد از زمان آغاز جنگ در غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، بیش از ۸ هزار و ۶۰۰ سرباز صهیونیست، به بخش‌های توانبخشی روانی و جسمی مراجعه کرده‌اند.

۸۳ کشته تیپ گولانی

تیپ گولانی، به‌عنوان یکی از زبده‌ترین و مشهورترین بخش از ارتش رژیم‌صهیونیستی نیز طی یک سال‌گذشته از ضربات رزمندگان مقاومت در امان نبوده و آخرین آمارهای ارائه شده ازسوی منابع عبری، این تیپ با ۸۳ کشته، بیشترین تلفات را در میان یگان‌های مختلف ارتش این رژیم داشته‌است.

۱۹ هزار حمله

آخرین داده‌های منتشر شده ازسوی مراکز تحققاتی رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد از زمان آغاز جنگ در غزه تا میانه‌های شهریورماه ۱۴۰۳، حدود ۱۹ هزار حمله موشکی، راکتی، پهپادی، خمپاره‌ای و... به‌سوی سرزمین‌های اشغالی انجام شده‌است.

۹۳۵ شهرک زیر ضربه

براساس بررسی‌های انجام شده، از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون چیزی در حدود ۹۳۵ شهرک صهیونیست‌نشین ازسوی رزمندگان مقاومت هدف حمله قرار گرفته‌است.

۸ هزار بار آژیر خطر

برخی داده‌های موجود نشان می‌دهد طی حدود یک سال‌گذشته حدود ۸ هزار مرتبه آژیر خطر در جنوب سرزمین‌های اشغالی و «غلاف غزه» به‌صدا درآمده‌است.

۹ هزارو ۵۳۰ حمله موشکی از غزه

براساس برخی بررسی‌های انجام شده، طی حدود طی یک سال‌گذشته حدود ۹ هزار و ۵۳۰ حمله موشکی، راکتی و خمپاره‌ای از سوی غزه به سرزمین‌های اشغالی شلیک شده‌است.

شکست در شمال

جبهه شمالی یکی از مهم‌ترین بخش‌های نبرد در سرزمین‌های اشغالی از ۸ اکتبر تاکنون بوده‌است. با وجود اینکه ارتش رژیم‌صهیونیستی در این جبهه با تمرکز و برنامه‌ریزی سنگینی در حال نبرد با حزب‌الله لبنان است، اما دراین جبهه نیز مانند نبرد در غزه، نه‌تنها موفقیتی به‌دست نیاورده، بلکه متحمل ضربات فراوانی شده‌ که نشان‌دهنده شکست این رژیم در دستیابی به اهداف ترسیم شده‌است.

۵۰ کشته

آخرین ارزیابی‌های انجام شده ازسوی منابع صهیونیستی نشان می‌دهد ارتش این رژیم در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی تاکنون حدود ۵۰ کشته داشته‌است.

شلیک ۷ هزارو ۶۰۰ موشک و پهپاد

با توجه به برخی داده‌های موجود، از ۸ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، حزب‌الله لبنان بیش‌از ۷ هزارو ۶۰۰ موشک و پهپاد به سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده‌است.

کشته شدن ۴۱ شهرک‌نشین

براساس آخرین ارزیابی‌های رژیم صهیونیستی، تاکنون حدود ۴۱ شهرک‌نشین صیهونیست در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی کشته شده‌اند که در میان آنها ۱۲ نیروی ارتش این رژیم نیز وجود دارد.

منبع: روزنامه همشهری