مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی از شناسایی چندین گونه جانوری در معرض انقراض در این استان خبرداد و خواستار اجرای برنامه های حمایتی برای جلوگیری از انقراض این گونه‌ها شد.

همشهری‌آنلاین - مجیدجباری: تنوع زیستی حیات وحش ایران در زیستگاه‌ها به خطر افتاده است. هر سال تعداد بیشتری از گونه‌های جانوری ایران به فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)اضافه می‌شوند. در چنین شرایطی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی از شناسایی چندین گونه جانوری در معرض انقراض تنها در این استان خبرداده و گفته که برای جلوگیری از انقراض این گونه‌ها لازم است طرح‌ها و برنامه‌های حمایتی اجرا شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی در این باره گفت:«جلوگیری از انقراض گونه‌های جانوری استان مرکزی نیازمند اجرای برنامه‌های حمایتی است. گربه وحشی، پلنگ‌موش، گربه پالاس، گربه جنگلی، پلنگ، آهو، لک‌لک سفید، حواصیل ارغوانی و عقاب شاهی از جمله گونه‌های در معرض تهدید انقراض در استان مرکزی هستند.»

یوسف یوسفی افزود:«تیمار و رهاسازی گونه‌های حیات وحش آسیب‌دیده ازجمله اقدامات لازم در حفظ حیات‌وحش و تنوع‌زیستی است که با جدیت در استان دنبال می‌شود. سال گذشته بیش از ۱۵۰پرنده شامل بحری و بالابان، دال سیاه، عقاب طلایی، عقاب صحرایی، عقاب شاهی، سارگپه، دلیجه و سایر گونه‌ها پس از تغذیه اصولی و تیمار به زیستگاه طبیعی خود بازگشتند.»

۱۲.۲درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱منطقه تحت مدیریت زیست‌محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات‌وحش کشور محسوب می‌شوند و به‌طور مستمر تحت پایش و نظارت قرار دارند.

قرق جنگل‌ها برای حمایت از گوزن قرمز | ورود به جنگل‌های شمال تا کی ممنوع است؟

همشهری آنلاین نگاهی به برخی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری در معرض انقراض استان مرکزی انداخته است.

منبع: همشهری آنلاین