تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵

شهر ری از کهنه‌ترین شهرهای دنیا به شمار می‌آید که آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. یکی از دیدنی‌های جذاب این خطه، بازار تاریخی آن محسوب می‌شود که قدمت این بازار به دوره صفوی بازمی‌گردد و همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

همشهری - سعیده مرادی: بازار ری به فرمان امیرکبیر بازسازی شده است. این بازار در امتداد شمالی جنوبی صحن حضرت عبدالعظیم (ع) قرار دارد و در سال 1376 به ثبت ملی رسید.

حال و هوای بازار سنتی

بازار تاریخی شهر ری آنقدرها هم بزرگ نیست، اما روح بازارهای سنتی ایران را دارد. قدم زدن در این بازار سرپوشیده که آن را بازار تاریک نیز می‌نامند، خالی از لطف نیست. در سال‌های پیشین بازار ری یکی از مراکز فروش ادویه، داروهای گیاهی و کالاهای تجاری بود که از طریق جاده ابریشم وارد شهر ری می‌شد. امروزه این بازار یکی از مهم‌ترین مراکز خرید تهران در این منطقه محسوب می‌شود و همچنان می‌تواند در آن انواع ادویه و داروهای گیاهی را یافت. نقره‌جات، وسایل مورد نیاز حجاج و خوراکی‌هایی مانند سوهان و گز از دیگر اجناس و سوغاتی‌هایی است که در این بازار به فروش می‌رسد. رستوران‌های قدیمی اطراف بازار از دیگر علل مراجعه افراد به این بازار قدیمی است. اگر از قدیمی‌ها بپرسید حتما می‌شنوید که کباب کوبیده رستوران‌های بازار شهر ری به همراه سبزیجات معطر از گذشته حسابی معروف بوده است.

بازاری از جنس خشت و گل

ساختار بازار تاریخی ری متشکل از گچ، خشت، آجر و گل است. این بازار از دو راسته تشکیل می‌شود که راسته‌ها چهار سوقی را در محل تلاقی خود شکل می‌دهند. این چهار سوقی با پوشش گنبدی در میانه بازار قرار دارد و از طرف غرب به راسته کاروان‌سرا دوقلو و از طرف شرق به میدان کوچک وصل می‌شود. مجاور بازار تاریخی ری بازاری به نام بازار بزرگ ری ساخته شده است و کالاهای جدیدی دارد که نقایص بازار قدیمی را جبران می‌کند. این بازار در ضلع غربی حرم حضرت عبدالعظیم (ع) قرار دارد. معماری بازار جدید به سبک معماری بازار قدیم بوده و طوری است که با بافت قدیمی شهر همخوانی داشته باشد. در این بازار البسه بیشترین کالایی است که در مغازه‌ها به چشم می‌خورد. ناگفته نماند که این بازار فقط مختص پوشاک نیست و اجناسی مانند مهر، سجاده و نقره همانند بازارهای قدیمی در آن به فروش می‌رسد.

نشانی: شهر ری، ضلع غربی حرم عبدالعظیم حسنی(ع)

منبع: روزنامه همشهری