یک رسانه آمریکایی نوشته با توجه به «بی‌اعتمادی» ایجاد شده میان مقامات دولت بایدن و رژیم صهیونیستی بر سر تحولات منطقه، واشنگتن انتظار دارد تل‌آویو درباره پاسخ احتمالی به عملیات «وعده صادق ۲» از سوی ایران «شفافیت و صراحت» به‌ خرج دهد.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ یک پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی در گزارشی با اشاره به رایزنی‌های اخیر دولت بایدن و رژیم صهیونیستی درباره چگونگی پاسخ به عملیات «وعده صادق ۲» که اول اکتبر از سوی ایران علیه رژیم صهیونیستی انجام شد، نوشت که مقامات آمریکایی می‌گویند دولت بایدن مخالف پاسخ دادن رژیم صهیونیستی به حمله ایران در هفته گذشته نیست، اما می‌خواهد حساب‌شده باشد و اعتماد آن به مقامات این رژیم درباره اقدامات نظامی آن بسیار پایین است.

ایران ۱۰ مهر(۱ اکتبر) طی عملیات «وعده صادق ۲» به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران که از سوی ایران نقض حاکمیت ملی ایران و تروریسم برون‌مرزی تلقی شده بود،‌ ترور و به شهادت رساندن «سید حسن نصرالله» دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان و سردار «عباس نیلفروشان» مشاور ارشد نظامی ایران در لبنان طی حملات به جنوب این کشور، پاسخ داد.

انتظار کاخ سفید برای «صراحت و شفایت» از سوی رژیم صهیونیستی

در این گزارش که در پایگاه خبری-تحلیلی آکسیوس منتشر شده، آمده است: ۲ مقام آمریکایی به آکسیوس گفتند که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به «ران درمر» وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی گفت که آمریکا از اسرائیل انتظار «صراحت و شفافیت» درباره برنامه‌های آن برای تلافی حمله ایران دارد، چراکه این موضوع پیامدهایی برای نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد داشت.

یک مقام رسمی گفت که منظور سالیوان از مطرح کردن این اظهارات این بوده که اگر آمریکا نداند تل‌آویو چه برنامه‌ای دارد، خود به خود آماده کمک به دفع یک حمله موشکی دیگر علیه اراضی اشغالی نخواهد بود.

آکسیوس ادامه داد: مقامات آمریکایی اذعان دارند که آمریکا در هر صورت، به اسرائیل برای دفاع از خود کمک خواهد کرد.

به گفته آن‌ها، درمر در گفت‌وگو با سالیوان تاکید کرده بود که رژیم صهیونیستی می‌خواهد با آمریکا هماهنگ باشد اما دولت بایدن درباره تحقق آن تردید دارد.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز گفت که مذاکرات با کابینه رژیم صهیونیستی درباره ایران «سازنده» بوده است.

اگرچه کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن نیز به درخواست ارائه توضیحات در این باره پاسخی نداد.


پنتاگون معتقد است اسرائیل از اعتماد آمریکا سوء استفاده می‌کند

در ادامه این مطلب آمده است: مقامات آمریکایی می‌گویند دولت بایدن، اخیرا، چندین بار با عملیات‌های نظامی یا اطلاعاتی اسرائیل غافلگیر شده است. ظاهرا، در برخی موارد، با آمریکا مشورت نشده یا پیشتر به آن اطلاع داده نشده بود. در مواردی هم زمانی هشدار داده شده بود که جنگنده‌های اسرائیلی برای حمله‌ای هوایی در خاورمیانه در حال پرواز بوده‌اند.

در این گزارش با مطرح شدن ادعای هماهنگ نبودن اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی با آمریکا که بسیاری از مقامات محور مقاومت تاکید کرده‌اند با چراغ سبز آمریکا انجام شده، آمده است: اسرائیلی‌ها ترور «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران را به آمریکا از پیش اطلاع نداده بودند. از این گذشته، این اتفاق درست چند روز پس از آن رخ داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در اتاق بیضی به بایدن گفته بود که قصد دارد اقداماتی برای پیشرفت در روند توافق با حماس برای آتش‌بس در جنگ غزه و تبادل اسرا انجام دهد.

آکسیوس با ادعای این که آمریکا از برنامه رژیم صهیونیستی برای انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان، همچنین ترور شهید «سیدحسن نصرالله» دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان اطلاعای نداشته است، مدعی شد مقامات آمریکایی گفته‌اند که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا وقتی «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خبر ترور نصرالله‌ را تنها چند دقیقه پیش از فرو ریختن بمب‌های جنگنده‌های اسرائیلی بر بیروت داد، از کوره در رفته بود.

مقامات آمریکایی گفتند که از نظر آستین، گالانت از اعتماد موجود سوءاستفاده کرده بود، چراکه هشدارهای دیرهنگام باعث می‌شد پنتاگون نتواند کاری برای حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه انجام دهد.

مقامات رژیم صهیونیستی گفتند که گالانت به آستین گفته بود نتانیاهو دستور داده اطلاعی از پیش به آمریکا داده نشود.

تل‌آویو از توافقات خود با واشنگتن پا پس می‌کشد و آن را سوء تفاهم می‌خواند

یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد بی‌اعتمادی و بدگمانی در کاخ سفید شد، تغییر رویه ناگهانی نتانیاهو درباره ابتکار آتش‌بس آمریکا در لبنان بود. پس از آن اعلام کرد که مشاوران او از اظهارات نتانیاهو و درمر دستگیرشان شده بود این رژیم با آن موافق است. اما تل‌آویو از آن پا پس کشید.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به آکسیوس گفت که نتانیاهو از آنچه به آمریکا گفته بود پا پس نکشیده بود و مدعی شد که دلیل آنچه رخ داد، سوءتفاهمی میان طرفین بوده است.

او افزود: ما فکر می‌کردیم درخواست بایدن برای آتش‌بس آغاز یک روند بود، نه اتفاقی قریب‌الوقوع. سوءتفاهمی پیش آمده بود اما ما شفاف‌سازی کردیم.

در ادامه این مطلب آمده است: دولت بایدن در روزهای اخیر، سوالاتی از اسرائیل درباره دستور تخلیه شمال غزه به فلسطینیان ساکن این منطقه توسط ارتش رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند، نگرانند که این مقدمه‌ای برای محاصره شمال غزه توسط رژیم صهیونیستی باشد و فلسطینی‌هایی که آن را ترک کرده‌اند، نتوانند باز گردند.

مقامات آمریکایی گفتند که دولت بایدن به رژیم صهیونیستی گفته است که چنین اقداماتی نقض قوانین بین‌المللی و قوانین آمریکا خواهد بود.

ظاهرا، مقامات رژیم صهیونیستی به گفته خودشان،‌ آن‌ها گفته‌اند که قصد کوچاندن فلسطینی‌ها از شمال غزه و آوارگی دائمی آن‌ها یا محاصره این منطقه را ندارد و این تنها یکی از عملیات‌های موقت ارتش است.


کاخ سفید در باور کردن اظهارات تل‌آویو تردید دارد

این در حالی است که مقامات آمریکایی به آکسیوس گفتند، هنوز نسبت به باور کردن این حرف اسرائیلی‌ها تردید دارند. یک مقام آمریکایی گفت که «آن‌ها چیزی که می‌خواهیم بشنویم را به ما می‌گویند اما مشکل اصلی بی‌اعتمادی است.»

در بخش پایانی این گزارش آمده است: «مایکل کوریلا» فرمانده سنتکام، شنبه و یکشنبه به سرزمین‌های اشغالی سفر و با «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و گالانت دیدار کرد تا در جریان برنامه‌های اسرائیل برای پاسخ احتمالی قرار بگیرد.

یک مقام آمریکایی گفت که گالانت، یکشنبه، در تماسی تلفنی به آستین گفت که رژیم صهیونیستی هنوز تصمیم نهایی خود برای زمان و مقیاس حمله تلافی‌جویانه خود علیه ایران نگرفته است.

گالانت، چهارشنبه پیش رو برای سفری یک روزه به واشنگتن می‌رسد و قرار است به منظور هماهنگی و بحث درباره برنامه‌ها برای پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی به عملیات «وعده صادق ۲» از سوی ایران با مقام‌های آمریکایی دیدار کند.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی گفت: دولت بایدن می‌داند که ما کشوری مستقل هستیم اما می‌خواهد پند و اندرزهای خود را ارائه کند. ما به حمله ایران پاسخ خواهیم داد. در این باره هیچ جای سوالی وجود ندارد. اما طوری انجامش نخواهیم داد که یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای با ایران آغاز شود.

واکنش ایران

مقامات ایران تاکید کرده‌اند که در صورت هرگونه اقدام متجاوزانه دیگری از سوی رژیم صهیونیستی و متحدان آن علیه ایران، زیرساخت‌های این رژیم و منافع متحدانش در منطقه هدف مشروع حملات نظامی ایران قرار خواهد گرفت.

«سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران امروز تاکید کرد که «هر گونه حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی به تاسیسات زیر بنایی ایران با پاسخ محکم‌تر روبه‌رو می‌شود.»

او بیان کرد: هر گونه حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی به تاسیسات زیر بنایی ایران با پاسخ محکم‌تر روبه‌رو می‌شود.

منبع: ایسنا