آمریکا در طول ۶ دهه در قالب ۳ ردیف بودجه‌ای کمک‌های مالی مستقیم، نظامی و سیستم‌های دفاع موشکی به اسرائیل داشته است.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: کمک‌های مالی و نظامی آمریکا به اسرائیل در همه سال‌ها بحث‌برانگیز بوده است. روابط معاصر ایالات متحده و اسرائیل در زمان دولت جان اف کندی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا شکل گرفت. کندی پس از ملاقات با گلدا مایر، وزیر خارجه اسرائیل در سال ۱۹۶۲ اعلام کرد که روابط ایالات متحده با اسرائیل به اندازه روابط با بریتانیا «ویژه» است.

در طول ۶دهه بعد، ایالات متحده متعهد به حفاظت از اسرائیل شد و این اتفاق در درجه اول از طریق یک رابطه دفاعی که واشنگتن را ملزم می‌کند تا از «برتری کیفیت نظامی» اسرائیل مقابل دشمنان خود مطمئن باشد.

با این حال همان‌طور که کندی در همان زمان اعلام کرد، این رابطه صرفا در موضوع امنیت نبود. آمریکا و اسرائیل در تاریخ، سیاست، مذهب و اخلاق هم به یکدیگر گره خوردند. همین مسئله باعث شد تا در همه این دهه‌ها آمریکا از ترور و کشتار اسرائیلی‌ها حمایت کند.

مجموع کمک‌های نظامی و دفاع موشکی آمریکا به اسرائیل از سال ۱۹۷۰ تاکنون رقمی حدود ۲۴۰ میلیارد دلار بوده است.

کمک‌های مالی جداگانه آمریکا نیز در همه این سال‌ها به اسرائیل پرداخت شده است.

کمک‌های نظامی آمریکا در این نمودار افزایش چشمگیری در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد. این کمک‌های نظامی افزون بر کمک‌های اقتصادی آمریکا به اسرائیل در همه سال‌ها هستند. بالاترین رقم کمک نظامی آمریکا به اسرائیل با رقم ۱۴ میلیارد دلار در سال ۱۹۷۹ صورت گرفته است.

داده‌های نمودار بالا براساس بر مبنای شاخص قیمت دلار در سال ۲۰۲۴ معادل‌سازی شده است.

منبع: USAID