امیررضا واعظی آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال در گفت‌وگو یی دست به افشاگری زد.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ استقلال این روزها در پروسه انتخاب سرمربی جدید قرار گرفته است. همین مساله و شرایط مدیریتی باشگاه موجب شد سراغ امیررضا واعظی آشتیانی برویم و با مدیرعامل اسبق آبی پوشان پیرامون وضعیت کنونی این باشگاه صحبت کنیم.

بعد از اتفاقی که برای جواد نکونام به وقوع پیوست و کناره‌گیری این مربی، گروهی از هواداران استقلال دوباره تاکید می‌کنند که وقتی اختلافات میان او و مدیران استقلال تا این حد بالا بود، چرا از همان ابتدای تابستان سرمربی استقلال را عوض نکردند تا این تیم چنین هزینه سنگینی را نپردازد؟

من قبلاً هم در گفتگویی دقیقاً به همین نکته اشاره کرده بودم و واقعاً نمی‌دانم چرا برخی افراد اصرار دارند تا این همه در استقلال و پرسپولیس آزمون و خطا کنند؟ اصلاً استقلال و پرسپولیس عرصه آزمون و خطا نیست و چنین قاعده‌ای نمی‌تواند درست باشد. ما باید کاری بکنیم که کمترین آسیب به این دو تیم وارد شود. همه تیم‌های ایرانی برایم بسیار محترم هستند و هوادارانشان نیز عزیز ولی واقعیت امر این است که شرایط استقلال و پرسپولیس با هیچ تیم دیگری در ایران قابل مقایسه نیست و باید به شکلی خاص نگاه شوند تا دچار مشکلات بزرگ مدیریتی نشوند. اگر به خاطر داشته باشید در گفتگو با خود خبرورزشی تاکید کردم گاهی اوقات باید مربیان و مدیران استقلال به خاطر نتایج این تیم و رضایت هواداران همدیگر را تحمل کنند ولی حتی چنین اتفاقی هم رخ نداد. در کمال احترام می‌گویم چنین وضعیت مدیریتی شایسته باشگاه بزرگ استقلال نیست.

در چنین اوضاعی پس چرا شرایط پرسپولیس به لحاظ مدیریتی کاملاً متفاوت با استقلال بوده و این تیم حداقل طی ۵ سال اخیر به لحاظ نتیجه‌گیری فوق‌العاده بهتر از رقیب سنتی خود عمل کرده است؟

یکی از مهم‌ترین دلایل این مساله ثبات مدیریت است. پرسپولیسی‌ها با هر لغزشی که در باشگاه اتفاق افتاد بلافاصله راهکار تغییرات مدیریتی را روی میز نگذاشتند بلکه به دنبال حل مساله رفتند اما در استقلال یک عده تحت تاثیر فضای مجازی تصمیم گرفتند. در چنین فضایی هر اتفاقی می‌تواند رخ بدهد.

استقلال هم اکنون در پروسه انتخاب سرمربی جدید قرار دارد و همواره شاهد بوده‌ایم که در چنین موقعیتی، دلال‌های متعددی سعی می‌کنند به باشگاه نزدیک شده و مربی مد نظر خودشان را به استقلال بدهند. آیا چنین فضایی در دوره شما هم به وقوع پیوست؟

هیچکس در دوره من جرات نکرد به باشگاه نزدیک شود و به استقلال از طریق غیرقانونی بازیکن بدهد. صمد مرفاوی را بدون دخالت هیچ دلالی سرمربی استقلال کردم و تمام بازیکنانی که در تابستان سال ۸۸ برای لیگ نهم با استقلال قرارداد بسته یا تمدید قرارداد کردند نیز مستقیم با مدیریت صحبت کردند و به توافق رسیدند. حالا اگر کسی ایجنت رسمی مورد تایید فیفا داشت داستان فرق می‌کرد ولی دلال غیر رسمی هرگز به درون باشگاه استقلال راهی پیدا نکرد.

واقعا؟

بله. الان ۱۵ سال از آن روزها می‌گذرد ولی حتی یک نفر هم نگفته که استقلال در تابستان سال ۸۸ توسط دلال‌ها بسته شد. هیچکس نگفته چون واقعاً چنین اتفاقی رخ نداد. شاید باورتان نشود ولی یک بار بازیکنی را به ما معرفی کردند و خودم شخصاً در مورد فردی که مدعی بود مدیر برنامه‌های او تلقی می‌شود، شروع به تحقیق کردم. وقتی دیدم نامش در لیست ایجنت‌های رسمی فیفا قرار ندارد قضیه برایم جدی‌تر شد و تحقیقاتم نشان داد این آقا در اروپا آشپز بوده ولی حالا به طریقی که نمی‌دانم چگونه بود، وارد بحث نقل و انتقال بازیکن شده است! به محض اینکه این را شنیدم قاطعانه گفتم شخص مورد نظر اجازه ندارد هیچ جلسه‌ای با مدیران باشگاه استقلال داشته باشد و چنین کاری را هم انجام دادم. خدای نکرده توهین به کسی نشود. آشپزی شغل بسیار شریفی است و دوستان عزیزی که از این راه ارتزاق می‌کنند، نان حلال به خانه می‌برند. درواقع منظورم این بود که ایشان شغل مرتبط با نقل و انتقال بازیکن ندارد و مورد تایید فیفا هم نیست بنابراین اجازه ندارد برای استقلال بازیکن بیاورد.

فرهاد مجیدی رابطه بسیار خوبی با شما داشت. آیا این رابطه در تابستان سال ۸۸ در تمدید قرارداد فرهاد نقشی داشت؟

به هیچ عنوان. من با فرهاد خوب بودم ولی این موضوع در بحث قراردادش تاثیری نگذاشت. آقای مرفاوی به عنوان سرمربی تیم ایشان را در پازل تاکتیکی خود قرار داده بود و ما هم فرهاد را نگه داشتیم. دقیقاً به خاطر دارم با مجیدی قرارداد یکساله منعقد کردیم که رقمش در قیاس با لیگ هشتم ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده بود. حتی به خاطر دارم گاهی اوقات وقتی پول به حساب باشگاه می‌آمد، مطالبات مجیدی را چند روز دیرتر می‌دادیم و من به شوخی می‌گفتم شما دستت به دهانت می‌رسد پس اجازه بده اول پول بقیه را بدهیم. آن بنده خدا هم هرگز به این اتفاق اعتراض نکرد.

و به عنوان آخرین سوال، اگر به خرداد سال ۸۸ برگردیم، آیا بازهم صمد مرفاوی را به عنوان سرمربی استقلال انتخاب می‌کنید؟

تصمیمی که در آن مقطع گرفتم اصلاً از سر لجبازی نبود بلکه با توجه به چند پارامتر و مشاوره با گروهی از افراد خبره اتخاذ شد. به آن تصمیم همچنان معتقدم و به همین خاطر اگر به ۱۵ سال قبل برگردیم دوباره صمد مرفاوی را در آن وضعیت به عنوان سرمربی استقلال انتخاب می‌کنم.

منبع: خبرورزشی