به گزارش همشهری آنلاین، در همین ابتدای کار باید گفت که این پروژه صرفا یک ایده و به نوعی سرگرمی شرکت کیای انگلستان است و به هیچوجه این وسیله نقلیه وارد چرخه تولید نخواهد شد. در این پروژه با یک کیا Pride LX طرف هستیم که از نظر ظاهری، دقیقا همان پراید هاچبک کرهای است که در ایران هم عاشقان زیادی دارد، اما زمانی که در کاپوت را باز میکنیم همهچیز عوض میشود.
زیر کاپوت کیا پراید برقی با ۲ موتور الکتریکی از نوع سنکرون آهنربای دائمی طرف هستیم که بسته به حالتهای مختلف رانندگی، توان متفاوتی را ارائه میکنند. از آنجا که هدف این پروژه، ادای احترام به تاریخ ۸۰ ساله شرکت خودروسازی کیاست، سازندگان پراید برقی هم سعی کردهاند که تا جای ممکن به اصل داستان وفادار بمانند.
پروژه پراید برقی به ۳ حالت رانندگی اکو، اسپرت و اتوماتیک مجهز شده است که در هرحالت شعاع حرکت و توان موتورهای الکتریکی متفاوت خواهد بود. توان موتورها در حالت رانندگی اکو به ۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۹ نیوتن متر گشتاور محدود میشود تا دقیقا همان اعدادی باشند که از موتور ۱.۳ لیتری پراید بیرون میآیند و شعاع حرکت هم ۲۰۰ کیلومتر خواهد بود و شتاب صفر تا صد هم نزدیک ۱۲ ثانیه خواهد رسید.
در حالت رانندگی اسپرت، پراید برقی میتواند ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۴ نیوتن متر گشتاور را تحویل راننده دهد که تقریبا ۲ برابر گشتاور نسخه بنزینی پراید است و جالبتر از همه اینکه شتاب صفر تا صد در این حالت رانندگی فقط ۸ ثانیه است. در حالت رانندگی اتوماتیک هم خود سیستم پردازنده، یک تعادل جذاب بین اکو و اسپرت برقرار میکند تا علاوه بر شعاع حرکتی بیشتر قدرت بالاتری هم ارائه دهد. عجیبتر از همه اینکه گیربکس پراید برقی هم از نوع دستی و ۵ سرعته است که چنین چیزی در هیچکدام از خودروهای الکتریکی، حداقل در سال ۲۰۲۴، دیده نمیشود.
از نظر ظاهری هم دقیقا با همان پراید هاچبک کرهای طرف هستیم و صرفا رنگ بهکار رفته در بدنه تغییر پیدا کرده است و اکنون شاهد استفاده از رنگ سفید معروف کیا یا همان White Pearl هستیم که در خودروهای برقی این شرکت مانند کیا EV۵ بهکار رفته است. داخل کابین و اتاق پراید برقی هم از یک ترکیب زیبا از رنگهای سبز و خاکستری استفاده شده و روی داشبورد این خودرو هم هیچچیز عجیبی دیده نمیشود و حتی همان پشتآمپر آنالوگ دوباره به چشم میخورد.