تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰

ساعاتی پیش، برندگان جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۴ توسط کمیته نوبل معرفی شدند.

به گزارش همشهری آنلاین، جان هاپفیلد و جفری هینتون به دلیل کشف و اختراعاتی که پایه و اساس یادگیری ماشین را بنا نهاد جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۴ را از آن خود کردند.

هینتون به عنوان پدرخوانده هوش مصنوعی شناخته شده است و سال گذشته با ترک شغل خود در گوگل، سرخط خبرها را به خود اختصاص داد تا بتواند راحت‌تر درباره خطرات هوش مصنوعی صحبت کند.

هینتون در کنفرانس مطبوعاتی نوبل، از طریق تلفن و از یک هتل در کالیفرنیا، گفت: ما هیچ تجربه‌ای در مورد اینکه چگونه چیزهایی باهوش‌تر از خود داشته باشیم، نداریم.هینتون گفت: این امر از بسیاری جهات، در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، فوق‌العاده خواهد بود. اما ما همچنین باید نگران عواقب احتمالی بد آن باشیم، به ویژه تهدید و از کنترل خارج شدن آن.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد، که جایزه را اعطا می‌کند، اعلام کرد: هاپفیلد، ۹۱ ساله، استاد بازنشسته دانشگاه پرینستون، حافظه‌ای تداعی‌گر ایجاد کرده که می‌تواند تصاویر و الگوهای مختلف داده‌ها را ذخیره و بازسازی کند.

آکادمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو برنده امسال جایزه نوبل فیزیک از ابزارهای فیزیک برای توسعه روش‌هایی استفاده کرده‌اند که پایه و اساس یادگیری ماشین قدرتمند امروزی هستند.یادگیری ماشین مبتنی بر شبکه‌های عصبی مصنوعی در حال حاضر علم، مهندسی و زندگی روزمره را متحول می‌کند.این جایزه همراه با جایزه نقدی ۱۱ میلیون کرون سوئد (۱.۱ میلیون دلار) است که به طور مساوی بین دو برنده تقسیم می‌شود.

هینتون، ۷۶ ساله، که اکنون استاد بازنشسته دانشگاه تورنتو است، روشی را اختراع کرد که می‌تواند به طور خودکار ویژگی‌ها را در داده‌ها پیدا کند و وظایفی مانند شناسایی عناصر خاص در تصاویر را انجام دهد.جایزه نوبل هر سال به دستاوردهای برجسته در رشته‌های فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات و صلح اهدا می‌شود. جایزه نوبل شیمی نیز قرار است فردا اهدا شود.

منبع: فارس