در علم هواشناسی پدیده های مختلفی وجود دارد سبب کاهش یا افزایش بارش در مناطق گوناگون در جهان می شود. ال نینو و لانینو دو پدیده اقیانوسی محسوب می شوند. حالا این پرسش مطرح است که منظور از ال نینو و لانینو چیست و این دو چه تاثیری بر روی شرایط جوی در ایران می گذارد؟

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور در حوزه هواشناسی یکسری پدیده هایی به نام دور پیوند دارد که منظور از آن‌ها این است که اتفاقی در جای دیگری از دنیا رخ می دهد و بر روی مناطق جغرافیایی در دیگر نقاط دنیا تاثیر می گذارد.

صادق ضیائیان به همشهری می گوید:‌ «در دور پیوندها، پدیده به نام انسو یا نوسان جنوبی (ENSO) وجود دارد که در مناطق حاره یا خط استوا بر روی اقیانوس آرام شکل می گیرد. اختلاف دمایی که در دو سوی اقیانوس آرام به وجود می آید، پدیده ال نینو را شکل می دهد.»

او ادامه می دهد: «وقتی پدیده انسو در فاز مثبت قرار گیرد، به آن ال نینو گفته می شود که گرم است. هنگامی هم که انسو در فاز منفی قرار بگیرد، هوای سرد شکل می گیرد که به آن لانینو می گویند.»

ضیائیان تاکید می کند: «پدیده ال نینو زمانی شکل می گیرد که فشار هوای زیاد بر روی سطح دریا در اندونزی و استرالیا را شامل می شود که توام با کاهش دما در این مناطق است. همچنین در سواحل قاره آمریکا و بر روی خط استوا فشار هوا کم شده و دمای آب دریا زیاد است. پدیده لانینو برعکس ال نینو است و هنگامی که رخ می دهد، بر افزایش دمای هوا تاثیر می گذارد.»

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور می گوید: «اثرات پدیده ال نینو و لانینو در مناطق کشور ما متفاوت است. نکته مهم این است که این دو پدیده اثر صدرصدی بر شرایط جوی ایران ندارد، زیرا در منطقه حاره بر روی اقیانوس آرام رخ می دهد. با وجود این، ال نینو و لانینو می تواند تاثیرات زیادی بر روی پدیده های دیگر در سراسر جهان بگذارد.»

او عنوان می کند: «در کشور ما ۶۰ درصد از مواقع و زمانی که پدیده ال نینو شکل می گیرد، بارش های مناسبی را در مناطق مختلف کشور مشاهده می کنیم. زمانی که پدیده لانینو شکل می گیرد نیز بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بر روی بارش های کشور ما تاثیرگذار گذاشته و بارش های کمتری را در کشور شاهد خواهیم بود.»

بیشتر بخوانید:

با هشدار سطح زرد هواشناسی آشنا شوید | زمان صدور این هشدار چه باید بکنید؟

با هشدار سطح نارنجی هواشناسی آشنا شوید | با اعلام این هشدار برنامه های خود را تغییر دهید

با هشدار سطح قرمز هواشناسی آشنا شوید | با اعلام این هشدار از منطقه خارج شوید

گرد و غبار محلی چیست؟

منبع: روزنامه همشهری