در حالی که آمریکا طی سال‌های اخیر با ایستادگی دیپلماتیک و نظامی ایران از طرح اظهارات تغییر نظام سیاسی در ایران فاصله گرفت، رژیم اسرائیل پا در این مسیر کهنه و مسدود گذاشته است.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های غربی متعددی در فضای پرتنش مواجهه ایران و اسرائیل، بر آتش تحولات می‌دمند. طی روزهای اخیر مصاحبه‌های متعددی از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی غربی در گفت‌وگو با مقامات سیاسی اسرائیلی در حال پخش است. سمت‌وسوی سوالات این رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌های فرانسه و اسکای‌نیوز انگلیس، مطالبه فشار حداکثری و پاسخ نظامی سرسخت اسرائیل به ایران است. سوالاتی از این دست که بالاخره اسرائیل قرار است چه زمانی پاسخ دهد و حتی اینکه آیا اسرائیل دست به ترور مقامات سیاسی در ایران می‌زند یا خیر، بالاترین سطح تقابل رسانه‌ای غرب و اسرائیل در کنار یکدیگر مقابل را به تصویر کشیده است. این جبهه‌بندی حداقل در یک‌سال اخیر کم‌نظیر جلوه می‌کند و تریبون‌های متعددی برای رجزخوانی و آتش‌افروزی اسرائیل در ایران‌اینترنشنال، رسانه‌های آمریکایی و اروپایی در اختیار آنها می‌گذارد.

در نگاه اول اظهارات مقامات اسرائیلی برای تغییر رژیم در ایران همان تعابیر نخ‌نمای آمریکایی‌ها در چند سال قبل است که با دیپلماسی و مقاومت میدانی ایران جای خود را به تغییر مواضع آمریکایی‌ها در لحن و کلام‌شان داد.

جمهوری اسلامی ایران ۱۰ مهرماه امسال در پاسخ به ۳اقدام اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان فرمانده سپاه قدس در لبنان، با ۱۸۰ فروند موشک بالستیک به اسرائیل حمله کرد. مقامات اسرائیلی بدون توجه به اینکه ایران این حمله را براساس حق دفاع از خود مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل ملل انجام داده است، به دنبال ادامه تخاصم برآمدند و اعلام کردند حمله ایران را بدون پاسخ نمی‌گذارند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در اولین واکنش خود به حمله موشکی ایران اعلام کرد «هر کس به ما حمله کند، به او حمله خواهیم کرد.»

طی روزهای اخیر مقامات فعلی و سابق اسرائیل رجزخوانی سنگین‌تری کردند و اعلام کردند تا آنجایی پیش می‌روند که این حملات به سرنگونی نظام سیاسی در این منتهی شود. از جمله نفتالی بنت نخست‌وزیر سابق اسرائیل به تلویزیون اسکای‌نیوز انگلیس گفت: من فکر می‌کنم که اسرائیل باید به برنامه و مراکز هسته‌ای ایران حمله کند. من دلیل اینکه چرا استراتژی نهایی جهان دربرابر ایران باید جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد را توضیح می‌دهم. این کار را چطور باید انجام داد؟ با شتاب بخشیدن به براندازی ساختار سیاسی در ایران و مطمئن شدن از اینکه در این بین آنها به سلاح هسته‌ای نیز دست پیدا نمی‌کنند. پس ما به ۲ تلاش نیاز داریم. اول شتاب بخشیدن به براندازی در ایران و دوم کم کردن سرعت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای.

او بدون پرداختن به این مسئله که چرا آمریکایی‌ها از ایده سال‌ها قبل خود برای براندازی در ایران فاصله گرفته‌اند، در پاسخ به سوال مجری برنامه شبکه خبری انگلیسی مبنی بر اختلافات اسرائیل و آمریکا بر سر مسئله حمله به ایران گفت: اسرائیل به تنهایی می‌تواند این کار را انجام دهد. ما می‌توانیم حمله کنیم و خسارت‌های مهمی به ایران بزنیم. من فکر نمی‌کنم که بتوانیم تمام برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببریم، اما معتقدم مجبوریم آن را به تاخیر بیندازیم و همزمان سرعت سرنگونی در ایران را افزایش دهیم.

بنت در خصمانه‌ترین اظهاراتش در مقابل اصرار مجری برنامه اسکای‌نیوز درباره برنامه ترور مقامات ارشد در ایران گفت: ترور سران ایران روی میز است.

نخست‌وزیر سابق اسرائیل با بیان اینکه هرگز یک ملت این همه مورد حمله موشک بالستیک دوربرد قرار نگرفته بود که ما قرار گرفتیم، گفت: اقداماتی که ما داریم انجام می‌دهیم خیلی کمتر از کاری است که ایرانی‌ها دارند با ما می‌کنند.

در سناریوی مشترک غربی‌ها و اسرائیلی‌ها برای شدت دادن منازعه با ایران، خبرگزاری فرانسه نیز به سراغ نیر بارکات وزیر اقتصاد اسرائیل رفت. بارکات نیز در اظهاراتی مشابه بنت با اشاره به جنگ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به بعد حماس و اسرائیل در غزه، ایران را هدف حملات خود قرار داد و گفت: این اولین جنگی است که ایران از تمام نیروهای نیابتی خود استفاده می‌کند. آنها می‌خواهند بمب هسته‌ای بسازند تا از آن استفاده کنند و اسرائیل را از بین ببرند. ما باید به ایران حمله کنیم و باید مطمئن شویم که آنها بهای سنگینی می‌پردازند.

بارکات گفت: ما می‌خواهیم از راهبرد رئیس‌جمهور کندی در بحران موشکی کوبا پیروی کنیم. وقتی شوروی به کوبا موشک داد تا شهرهای آمریکا را هدف قرار دهد، کندی گفت که اگر موشکی از کوبا بیاید، با موشک به مسکو پاسخ داده خواهد شد.

او خطاب به شبکه خبری دولتی فرانسه و مجری برنامه گفت: همه چیز ما در خطر است. اگر ۲۰۰ موشک به فرانسه اصابت کند، فرانسه چه کار می‌کند؟

بارکات گفت: لبنان ظرفیت ده‌ها هزار نفری سربازان خود را در نزدیکی مرزهای اسرائیل به میدان آورده است. آنها تمام مهمات و مقدمات خود را درست نزدیک مرز اسرائیل آورده‌اند تا دکمه جنگ را فشار دهند و به همین دلیل ۷۰ هزار اسرائیلی که معادل نیم میلیون نفر فرانسوی می‌شوند، آواره شده‌اند.

در برنامه خصمانه دیگری شبکه فارسی‌زبان ایران‌اینترنشنال نیز در گفت‌وگو با امیر اوهانا رئیس مجلس اسرائیل به مسئله براندازی در ایران پرداخت. اوهانا در پاسخ به سوالات شدیدا سوگیرانه مجری برنامه گفت: اسرائیل در چند سال گذشته ضربات جدی از سوی جمهوری اسلامی ایران دیده است. تا زمانی که رژیم آیت‌الله باقی بماند، آنها به‌عنوان هدف ما باقی خواهند ماند. ما باید این رژیم را در ایران از بین ببریم.

این فضاسازی گسترده رسانه‌ای در حالی است که ایران در عملیات وعده صادق۱ و وعده صادق۲ برای نخستین‌بار به اسرائیل حمله کرد و با حملات موشکی به اقدامات خصمانه اسرائیل در تخریب ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و ترور فرماندهان ارشد سپاه و حزب‌الله در سوریه و لبنان پاسخ داد.

عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران به استناد به چنین سابقه‌ای در پایبندی ایران به وعده‌های تلافی‌جویانه قبلی اعلام کرده است: به این رژیم توصیه می‌کنیم که اراده ایران را آزمایش نکند، اگر هر حمله‌ای به کشور ما صورت بگیرد، پاسخ ما قدرتمندانه‌تر و پرقدرت‌تر از گذشته خواهد بود.

عراقچی تصریح داشته است: هرگونه حمله به تأسیسات زیربنایی ایران با پاسخی محکم‌تر قطعاً مواجه خواهد شد. دشمنان ما می‌دانند چه اهدافی در داخل رژیم صهیونیستی در دسترس ما قرار دارد و قدرت و دقت موشک‌های ما را به عینه مشاهده کرده‌اند.