تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶

معاون شهردار تهران با بیان اینکه انتقال پایتخت راهگشای مشکلات تهران نیست، گفت:تهران دارای مرکزیت آموزشی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که می توان مرکزیت‌ها را به شهرهای دیگر منتقل کرد.

همشهری آنلاین، حمیدرضا صارمی گفت: تهران در گذشته روستایی بود که ۲۳۰ سال پیش مورد توجه سیاستمداران، سرمایه گذاران و مهاجران قرار گرفت و به عنوان پایتخت انتخاب و تبدیل به قطب سیاسی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شد. به مرور زمان با تمرکزگرایی در این شهر، تهران را با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه کرد و امروز عده‌ای، راهکار حل این مشکلات را انتقال پایتخت می‌دانند، درحالیکه عملیاتی شدن این ایده دور از ذهن است. با توجه به اینکه اکنون تهران دارای مرکزیت آموزشی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است، می‌توان برخی از این مرکزیت‌ها مانند آموزشی را به شهر اصفهان، تبریز یا مشهد، مرکزیت بهداشتی و درمانی را به شهر شیراز، مرکزیت اقتصادی را به شهر تبریز و… منتقل کرد.

معاون شهردار تهران درباره اهمیت اقتصاد مسکن در رشد و پیشرفت شهر تهران، اظهار داشت: باید در نظر داشته باشیم که یک بخش مهمی از اقتصاد شهر به حوزه ساخت و ساز وابسته است و گردش مالی آن به شهر کمک شایانی می‌کند اما عده‌ای مدام انتقاد می‌کنند که چرا ساخت و ساز انجام می‌شود و معتقدند که ساخت و ساز باعث افزایش جمعیت شهر می‌شود. باید توجه داشت که ساخت و ساز جمعیت را افزایش نمی‌دهد و اگر در تهران ساخت و ساز نشود، مشکلات و چالش‌های زیادی به وجود می‌آید.

اوبا بیان اینکه اگر سالانه ۱۰ میلیون گردشگر در شهر تهران جذب کنیم اقتصاد این شهر متحول می‌شود، گفت: متأسفانه در حال حاضر ظرفیت پذیرش ۵۰ هزار گردشگر را هم نداریم، و بجز تعداد معدودی هتل، فضای اقامتی مناسب برای آن‌ها نداریم. از طرفی به دلیل مخالفت برخی سازمان‌ها و نهادها صدور پروانه ساخت هتل‌ها بسیار زمان بر است.

صارمی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شهر رونق بگیرد، چاره‌ای نیست جز اینکه حداقل یکی از سه بازار شهر را فعال کرد، از آنجایی که موضوع توریسم را در کوتاه مدت نمی‌توان حل کرد، رونق اقتصاد مسکن قابل دسترس است و این اقتصاد اگر در تهران فعال شود، بسیاری از مشکلات پایتخت حل می‌شود.

منبع: مهر