از سال ۱۳۹۶ که خط ۷ مترو با افتتاح همزمان ۷ ایستگاه راه‌اندازی شد، دسترسی به مقاصد زیادی در شرق و غرب و شمال و جنوب پایتخت راحت‌تر شد.

همشهری آنلاین- مهدیه تقوی راد: تعداد زیادی از مراکز گردشگری در حوالی ایستگاه‌های این خط قرار دارند. با چند دقیقه پیاده روی بعد از بیرون آمدن از ایستگاه‌های خط ۷ مترو می توانید از جاذبه‌های گردشگری مختلف، از برج میلاد گرفته تا بازار مولوی بازدید کنید.

بر

ج میلاد

نشانی: بزرگراه شهید همت، روبه‌روی بیمارستان میلاد، میدان آرش

منطقه:۲

آسانسور/ پله برقی: دارد

معرفی: این ایستگاه سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسیده است و در مجاورت برج میلاد، بیمارستان میلاد، دانشگاه علوم پزشکی ایران و سازمان انتقال خون قرار دارد.

در سایه برج میلاد

ایستگاه متروی برج میلاد در عمق ۵۵ متری زمین و در ۱۲۰۰۰ متر مربع زیر بنا و ۳ ورودی بنا شده است. یکی از سه ورودی در کنار سازه برج میلاد قرار دارد. در این ایستگاه رمپ‌های افراد کم توان و مسیر ویژه تردد روشندلان تعبیه شده است. فاصله برج میلاد تا ایستگاه حدود یک کیلومتر و تا بیمارستان میلاد حدود ۳۵۰ متر است. برای رفتن به شهربازی، رستوران گردان، سالن همایش‌ها، زیپ لاین، کاربازیا و ... می‌توانید از این ایستگاه استفاده کنید. این ایستگاه فاصله کمی تا بوستان پردیسان دارد و با سوار شدن به تاکسی‌های خطی بوستان می‌توانید به راحتی به مقصد برسید.

بوستان گفتگو

نشانی:بزرگراه شهید چمران، کوی گیشا

منطقه:۲

آسانسور/ پله برقی:دارد

معرفی: این ایستگاه ۲۰۵۰۰ متر مربعی اسفند سال ۱۴۰۰ افتتاح شده و دارای ۵ طبقه است که ۲ طبقه مربوط به فضای اصلی ایستگاه و ۳ طبقه برای اهداف اداری – فرهنگی و تفریحی در نظر گرفته شده است.

بوستانی برای گفتگو

نزدیکترین جاذبه گردشگری به این ایستگاه، بوستان گفتگوست، بوستانی که در سال ۱۳۸۵ در ۱۴۴ هزار مترمربع مساحت بنا شده و از شمال به مجموعه پل‌های تقاطع بزرگراه‌های شهید حکیم و شهید چمران، از جنوب به خیابان جواد فاضل، از شرق به بزرگراه شهید چمران و از غرب به کوی نصر یا گیشا محدود می‌شود. در کنار این بوستان نمایشگاه دائمی گل و گیاه تهران قرار دارد. در داخل بوستان هم می‌توانید از نگارستان، تندیس مشاهیر، کتابخانه، زمین بازی و دوچرخه سواری، خانه اسباب بازی، زمین اسکیت و باغ های ایرانی، انگلیسی و ایتالیایی دیدن کنید.

میدان صنعت

نشانی:شهرک قدس(غرب)، میدان صنعت

منطقه:۲

آسانسور/ پله برقی: دارد

معرفی: این ایستگاه اسفند سال ۱۳۹۷ به بهره برداری رسید و ایستگاه تبادلی خطوط ۷ و ۹ متروی تهران محسوب می‌شود که در عمق ۱۷۵۵ متری زمین احداث شده است.

همسایه باغ‌راه فدک

این ایستگاه دو ورودی یکی در جنوب غربی میدان و دیگری در شمال غربی میدان صنعت دارد. برای رفتن به باغ راه فدک که در خیابان ایران زمین و فاصله تقریبا ۲ کیلومتری ایستگاه قرار دارد می توانید به بلوار خوردین و خیابان ایران زمین بروید. برای رفتن به بوستان پردیسان هم می‌توانید سوار تاکسی‌های کنار ایستگاه مترو شوید. بوستان کودک هم از دیدنی‌های دیگر نزدیک مترو در بلوار خوردین است که مجسمه‌های از شخصیت های کارتونی ایرانی و خارجی در آن نصب شده است. فرهنگسرای ابن سینا در خیابان ایران زمین روبه‌روی بیمارستان بهمن هم تا مترو فاصله چندانی ندارد و می‌توانید پیاده به آن برسید.

بسیج

نشانی:انتهای بزرگراه شهید محلاتی، جنب بوستان بسیج

منطقه:۱۴

آسانسور/ پله برقی: دارد

معرفی: این ایستگاه در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ایستگاه بی‌آرتی پایانه علم و صنعت - پایانه خاوران در بزرگراه بسیج در کنار آن قرار دارد.

از شهربازی تا باغ گل

شهربازی پارک بسیج در حوالی این ایستگاه مترو، بیش از ۳ هزار متر مربع وسعت داشته و وسایل بازی متنوعی را در خود جای داده است. پوشش گیاهی آن شامل درخت های نارون، چنار، کبود، سرو نقره ای، کاج، گل های رز هفت رنگ و مینیاتوری است. بوستان نارنج یکی دیگر از بوستان های بزرگ منطقه است که در نزدیکی این بوستان و در ابتدای خیابان بلوار نبرد شمالی است. برای رفتن به باغ گل شهید محلاتی هم می توانید در این ایستگاه پیاده شده و با تاکسی به بلوار زمزم بروید.

مولوی

نشانی: چهارراه مولوی، تقاطع خیابان مولوی و مصطفی خمینی

منطقه:۱۲

آسانسور/ پله برقی: دارد

معرفی:این ایستگاه در سال ۱۳۹۸ و در ۱۱۰۰۰ هزار متر زیربنا احداث شده است. ایستگاه مولوی دو در ورودی در شمال و جنوب خیابان مولوی دارد و در کنار ایستگاه بی ار تی خط میدان آزادی- خاوران واقع شده است.

گردش در تهران قدیم

برای رفتن به کاروانسرای خانات یا سر قبر آقا بعد از پیاده شدن از مترو به سمت چهارراه مولوی و سپس جنوب خیابان مصطفی خمینی بروید. کاروانسرای خانات بزرگترین کاروانسرای درون شهری تهران است که با ۷۰ حجره و چند بازارچه در سال ۱۳۰۰ ساخته شده و بعد از سالها متروکه بود بازسازی شده است. گنبد آبی سر قبر آقا نیز درانتهای خیابان مصطفی خمینی و ابتدای خیابان صاحب جمع قرار دارد. این بقعه متعلق به دوره قاجار است و مزار میرزا ابوالقاسم تهرانی در آن قرار دارد. کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس از قدیمی‌ترین کلیساهای تهران که در سال ۱۱۴۷ شمسی و در دوران زندیه ساخته شد در بازار حضرتی، کوچه ارامنه قرار گرفته و فاصله کمی تا ورودی شمالی مترو دارد. با کمتر از ۵ دقیقه پیاده‌روی می توانید به این کلیسا بروید. زورخانه نیرو شادی هم بین دو ایستگاه متروی مولوی و محمدیه و در بازارچه سعادت قرار دارد. این زورخانه در سال ۱۳۰۵ تاسیس شده و از جمله مراکز قدیمی ورزش باستانی در قلب طهران قدیم است.

بازارگردی در مرکز شهر

بازار حضرتی از بازارهای قدیمی تهران است که در زمان صفویه ساخته شده و در چندمتری ایستگاه متروی مولوی قرار دارد. در این بازار می توانید انواع اسباب‌بازی، دخانیات، آجیل و دیگر مواد غذایی را تهیه کنید. بازار سیداسماعیل هم یکی از مشهورترین بخش‌های بازار بزرگ تهران است که بیش از ۱۶۰ سال قدمت دارد، بازارچه‌ای که کنار آرامگاه امامزاده سید اسماعیل(ع)، میدان و آب انبار سید اسماعیل و مدرسه فیلسوف الدوله و سرای حاج هادی قرار دارد. بعد از پیاده شده از مترو به طرف خیابان صاحب جمع یا شهید بوربور بروید و خود را به بورس خرید پارچه، پرده و لوازم آشپزخانه به قیمت مناسب برسانید. در این خیابان می توانید انواع خشکبار را هم با قیمت مناسب تهیه کنید.

منبع: روزنامه همشهری