از جنوبی‌ترین نقطه تهران در کهریزک تا شمال شهر و شمیران، اگر قصد دارید بدون خودروی شخصی گردش و تفریح کنید، جای هیچ نگرانی نیست! ایستگاه‌های مترو در خط یک، پرتعداد و پراکنده هستند و دسترسی به اماکن تفریحی، بوستان‌ها، مراکز فرهنگی و بازارهای خرید را راحت کرده‌اند.

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: برخی جاذبه‌های گردشگری شهر در حوالی ایستگاه‌های خط یک مترو واقع شده‌اند. در این گزارش، یک راهنمای جمع و جوربرای‌تفریح نزدیک این ایستگاه‌ها آماده کرده‌ایم.

نام ایستگاه: امام خمینی(ره)

نشانی: ضلع غربی میدان امام خمینی(ره)

منطقه: ۱۲

آسانسور/پله برقی: دارد

معرفی: این ایستگاه سال ۱۳۷۸ راه‌اندازی شد و به‌دلیل قرار گرفتن در محل تلاقی خطوط مترو، یکی از پرترددترین ایستگاه‌هاست.

پیاده تا جاذبه‌های قلب شهر

ایستگاه امام خمینی(ره) ۵ ورودی در خیابان‌های اطراف دارد. اگر از خروجی خیابان خیام خارج شوید، با یک پیاده‌روی کوتاه به طرف جنوب خیابان به پارک شهر می‌رسید. دریاچه و آکواریوم، جزو جاذبه‌های این بوستان است. اگر به طرف شمال خیابان قدم بزنید، می‌توانید از موزه پست بازدید کنید. از موزه پست تا سر در باغ ملی هم حدود ۱۰۰ متر پیاده‌روی خواهید داشت؛ سردری که با عبور از آن، به مجموعه‌ای دیگر از موزه‌ها و جاذبه‌ها ازجمله موزه ملک، موزه ایران باستان، ساختمان وزارت امور خارجه و میدان مشق می‌رسید.

نام ایستگاه: طالقانی

نشانی: خیابان طالقانی، تقاطع خیابان شهید مفتح

منطقه: ۶

آسانسور/پله برقی: دارد

معرفی: ایستگاه طالقانی در تقاطع ۲ خیابان مهم و پرتردد مرکز شهر و در نزدیکی داروخانه شبانه‌روزی هلال‌احمر قرار گرفته است.

همسایه باغ‌موزه استکبارشناسی

باغ موزه استکبارشناسی درست کنار در ایستگاه طالقانی قرار گرفته است. این جاذبه، همان سفارت سابق آمریکا و لانه جاسوسی است که به موزه تبدیل شده است. با کمی قدم زدن به طرف غرب خیابان طالقانی، به موزه شهدا می‌رسید که اتفاقا به تازگی بازسازی شده و با سر و شکل تازه آماده پذیرش گردشگران است. کمتر از ۱۵ دقیقه پیاده‌روی لازم است تا از این ایستگاه به طرف بوستان هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر بروید.

نام ایستگاه:شهید حقانی

نشانی: بزرگراه شهید حقانی، خیابان سرو

منطقه: ۳

آسانسور/پله برقی: دارد

معرفی: این ایستگاه، ۳ ورودی مختلف دارد که دسترسی راحت به خیابان‌های اطراف را ممکن می‌کند. نخستین ورودی آن در بزرگراه شهید حقانی راه‌اندازی شد.

گردش در اراضی عباس‌آباد

ایستگاه متروی شهید حقانی اصلی‌ترین گزینه دسترسی به مجموعه فرهنگی، هنری عباس‌آباد با وسایل حمل‌ونقل عمومی است. جدیدترین ورودی آن درست مقابل ورودی باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس قرار دارد. با کمی پیاده‌روی در بوستان طالقانی، به بوستان آب و آتش، پل طبیعت، باغ هنر، باغ غذا و باغ کتاب می‌رسید. برای رسیدن به هر یک از این جاذبه‌ها لازم نیست سوار خودرو شوید. این ایستگاه نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به میدان ونک و مراکز خرید متعدد آن است.

نام ایستگاه: ۱۵ خرداد

نشانی: خیابان ۱۵ خرداد، چهارراه گلوبندک

منطقه: ۱۲

آسانسور/پله برقی: دارد

معرفی: هر چهار خروجی ایستگاه ۱۵ خرداد برای دسترسی راحت به بازار بزرگ تهران مناسب هستند.

بازارگردی با مترو

برای افرادی که تمایل به بازارگردی دارند، استفاده از متروی تهران و پیاده شدن در ایستگاه ۱۵ خرداد مناسب‌ترین گزینه است. اطراف بازار هیچ پارکینگ عمومی و جای پارکی نیست و ترافیک معمولا زیاد است. بعد از بازارگردی می‌توانید مسیر را به طرف شمال خیابان خیام ادامه دهید و پیاده خودتان را به کاخ گلستان برسانید. گذر باب‌همایون، امامزاده‌های بافت تاریخی بازار، مسجد امام خمینی(ره) و کوچه مروی همگی در فاصله‌ای کوتاه از این ایستگاه واقع شده‌اند.

منبع: روزنامه همشهری