سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرده است که برخی پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری و نیز آزمون کارشناسی ارشد در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ امکان شرکت در این آزمون‌ها را در سال آینده ندارند.

به گزارش همشهری آنلاین، ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۴ در تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و سی‌امین دوره المپیاد علمی- دانشجویی کشور از فردا یکشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ منحصراً از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی: www.sanjesh.org آغاز می‌شود.

مهلت ثبت‌نام در این آزمون تا روز شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳ ادامه دارد. متقاضیان می‌توانند در مهلت مقرر برای شرکت در آزمون مذکور ثبت‌نام کنند.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام در این آزمون هم‌زمان با شروع ثبت‌نام از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در دسترس خواهد بود. آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۴ روزهای پنجشنبه و جمعه دوم و سوم اسفندماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

داوطلبانی که در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ پذیرفته‌شده‌اند، لازم است به نکات ذیل توجه کنند:

پذیرفته شدگان دوره‌های روزانه (آموزش رایگان) آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳، چه در دانشگاه یا مؤسسه قبولی ثبت‌نام کرده و چه ثبت‌نام نکرده باشند، اجازه شرکت مجدد در آزمون سال ۱۴۰۴ را ندارند. این داوطلبان برای شرکت مجدد در آزمون سال ۱۴۰۵ و بعد از آن باید تا پایان زمان ثبت نام آزمون از دانشگاه یا مؤسسه قبولی انصراف قطعی دهند.

همچنین، تمام پذیرفته‌شدگان دوره‌های روزانه در سال ۱۴۰۲ و قبل از آن که در حال تحصیل هستند، برای شرکت مجدد در آزمون سال ۱۴۰۴، باید تا پایان زمان ثبت‌نام آزمون سال ۱۴۰۴ از دانشگاه یا مؤسسه قبولی انصراف قطعی دهند.

این دسته از متقاضیان پس از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی در رشته جدید، باید فرم انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه محل قبولی ارائه دهند.

پذیرفته‌شدگان دوره‌های غیر روزانه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ و همچنین دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره‌های غیرروزانه کارشناسی ارشد ناپیوسته (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران) مانند سال‌های گذشته می‌توانند بدون انصراف از تحصیل و در صورت داشتن سایر شرایط و ضوابط مندرج در این دفترچه راهنما، در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۴ ثبت‌نام و شرکت کنند.

این دسته از متقاضیان پس از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی در رشته جدید، قبولی قبلی آنان لغو خواهد شد و باید فرم انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه محل قبولی ارائه دهند.

لغو قبولی پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری

همچنین، پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ نیز شرکت کرده و در ردیف پذیرفته‌شدگان نهایی قرار گرفته‌اند، قبولی سال ۱۴۰۲ آنان لغو شده و تحت هیچ شرایطی اجازه ادامه تحصیل در کد رشته‌محل قبولی سال ۱۴۰۲ را ندارند.

اما مسأله‌ای که کنکوری‌های ۱۴۰۳ باید به آن توجه کنند، این است که پذیرفته‌شدگان تمام دوره‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی اعم از رایگان و غیررایگان و همچنین پذیرفته‌شدگان تمام دوره‌های آموزش رایگان (شامل دوره‌های روزانه، محروم، بورسیه و «دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی») رشته‌محل‌های پذیرش با آزمون سال ۱۴۰۳، چه در دانشگاه یا مؤسسه قبولی ثبت‌نام کنند و چه ثبت‌نام نکنند، اجازه شرکت مجدد در آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ را ندارند.

این دسته از داوطلبان در صورت انصراف تا قبل از پایان زمان ثبت نامِ هر یک از دو نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۵ می‌توانند در آزمون سال ۱۴۰۵ ثبت‌نام کنند.

منبع: مهر/ فارس