خط ۳ مترو ۳۳ کیلومتر طول دارد و شمال شرقی تهران را به جنوب غربی آن می‌رساند. تعداد زیادی از ایستگاه‌های متروی این خط در نزدیکی مراکز گردشی قرار دارند.

همشهری آنلاین- مهدیه تقوی راد: ارزان قیمت بودن سفر با مترو می تواند دلیل خوبی برای انتخاب آن در گردش‌های نیم روزه، بازدید از آثار دیدنی و محله‌های تاریخی باشد. کافی است نام ایستگاه و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن را بدانید و بعد برای یک سفر نیم روزه همراه با دوستان یا خانواده آماده شوید. حالا فقط می‌ماند رسیدن به مقصد بدون ترافیک و چراغ قرمز و البته با هزینه کم.

شهید قدوسی

نشانی: تقاطع خیابان شریعتی و خیابان شهید بهشتی

منطقه: ۷

آسانسور/ پله برقی: دارد

معرفی: این ایستگاه سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید و ۱۱۰۰۰ مترمربع زیر بنا دارد. قرار گرفتن در تقاطع خیابان‌های پر تردد شهید بهشتی و شریعتی باعث شده تا روزانه تعداد زیادی مسافر به این ایستگاه وارد یا از آن خارج شوند.

از موزه رضا عباسی تا شهر کتاب مرکزی

بعد از پیاده شدن در ایستگاه شهید قدوسی می‌توانید پیاده به سمت شمال خیابان شریعتی بروید. بعد از ۱۰ دقیقه پیاده روی به موزه رضا عباسی می‌رسید. بوستان اندیشه و مرکز خرید اندیشه هم فاصله کمی با مترو دارند و با ۵ دقیقه پیاده‌روی به سمت شمال خیابان به این دو مکان می‌رسید. اگر قصد خرید کتاب دارید شهر کتاب مرکزی در جنوب ایستگاه مترو قرار دارد. برای رفتن به باغ موزه قصر هم به جنوب خیابان شریعتی رفته، وارد خیابان پلیس شوید.

میدان جهاد

نشانی:خیابان ولی عصر(عج)، تقاطع خیابان دکتر فاطمی

منطقه:۶

آسانسور/ پله برقی:دارد

معرفی: ایستگاه میدان جهاد در سال ۱۳۹۴ در ۳۹۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده به بهره‌برداری رسید. نزدیک بودن به خط ۷ بی ار تی این ایستگاه را به یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های مترو تبدیل کرده است.

برنده جایزه جهانی

ایستگاه میدان جهاد دو ورودی شرقی و غربی دارد. این ایستگاه به محله‌های یوسف‌آباد، بهجت آباد، شهید مطهری و فاطمی دسترسی دارد. پلازای ایستگاه متروی جهاد تهران در بهار سال ۱۴۰۳ برنده جایزه مؤسسه سلطنتی معماران بریتانیا (ریبا) شد. این ایستگاه نزدیک خیابان زرتشت(جویبار) مرکز خرید پارچه و پرده است و با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به طرف غرب، به این راسته می‌رسید. در امتداد خیابان فاطمی هم جاذبه‌هایی مثل بوستان لاله و موزه فرش قرار گرفته‌اند.

منیریه

نشانی:خیابان ولیعصر(عج)، میدان منیریه

منطقه:۱۱

آسانسور/ پله برقی:دارد

معرفی: این مترو سال ۱۳۹۳ در ۳۷۷۴ متر مربع به بهره برداری رسید. خط بی ار تی میدان راه آهن –تجریش از کنار این ایستگاه عبور می‌کند.

بورس ورزشی‌فروش‌ها

اگر به خرید لوازم و لباس ورزشی علاقه دارید بعد از پیاده شدن در این ایستگاه می‌توانید در دو سمت شمال و جنوب خیابان به فروشگاه‌های ورزشی متعدد برسید. از میان آثار تاریخی، خانه مینایی فاصله کمی با این ایستگاه دارد و با ۵ دقیقه پیاده‌روی به طرف شمال خیابان ولیعصر(عج) به کوچه مسلم کریمی طینت و خانه موزه می‌رسید. خانه تاریخی امیر بهادر هم در خیابان بشیری و جنوب ایستگاه مترو قرار دارد. خانه موزه مقدم و موزه قرآن کریم نیز در نبش چهارراه سپه هم فاصله کمی با این ایستگاه دارند.

راه آهن

نشانی:خیابان ولیعصر(عج)، میدان راه آهن

منطقه:۱۱

آسانسور/ پله برقی: دارد

معرفی: این ایستگاه در اردیبهشت ۱۳۹۳ راه‌اندازی شده‌ و در ابتدای خیابان شوش واقع شده است.

از مهدیه تهران تا شهربازی رازی

مهدیه تهران و مرکز خرید لوازم خانگی در میدان شوش، از نزدیکترین اماکنی هستند که با استفاده از متروی راه آهن می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری نزدیک ایستگاه متروی راه آهن، بازار چهارسق چوبی است که بعد از پیاده شدن از مترو با استفاده از تاکسی های خطی می توانید به میدان وحدت اسلامی، خیابان تشکری موحد و این بازار برسید. بوستان رازی و شهربازی مجهز آن، دریاچه مصنوعی و از دیگر جاذبه‌های نزدیک این ایستگاه هستند.

تئاتر شهر

نشانی: تقاطع خیابان انقلاب اسلامی و ولیعصر(عج)

منطقه:۱۱

آسانسور/ پله برقی: دارد

معرفی: این ایستگاه از ایستگاه‌های خط ۳ و ۴ مترو است که در تقاطع خیابان ولیعصر(عج) و خیابان انقلاب، در ۲۴۶۴۰ متر مربع زیربنا در سال ۱۳۸۹ احداث شده است.

تلاقی خطوط مترو و اتوبوس

به دلیل واقع شدن این ایستگاه در یکی از شلوغ ترین خیابان های تهران تعداد ورودی و خروجی های متعددی برای آن در نظر گرفته شده است. دراصلی ایستگاه در بوستان دانشجو قرار دارد. یک ورودی در ضلع شمال شرق، یک ورودی در ایستگاه بی ار تی مسیر انقلاب غرب به سمت میدان آزادی، یک ورودی و خروجی در ضلع شمال غرب و ایستگاه ولیعصر(عج) جنوب، یک مسیر ورودی و خروجی BRT به سمت خیابان دماوند و یک مسیر ورودی و خروجی BRT به سمت خیابان دماوند و تهرانپارس، یک ورودی و خروجی در ضلع جنوب غرب و یکی ورودی خروجی نیز در ایستگاه بی ارتی به سمت ولیعصر(عج) شمال در نظر گرفته شده است. این ایستگاه مترو در نقاطع ایستگاه های اتوبوس بی آر تی خطر میدان آزادی – تهرانپارس و میدان راه آهن - پایانه تجریش و پایانه شهید افشار قرار دارد و تاکسی به مقصد میدان ونک و میدان آزادی و میدان امام حسین (ع) و تهرانپارس نیز در کنار مترو به شهروندان خدمات رسانی می کنند.

مقصد اول تئاتری‌ها

تئاتر شهر در چند قدمی این ایستگاه قرار دارد و بعد از بالا آمدن از خروجی پارک دانشجو با کمی پیاده‌روی به سمت جنوب ساختمان آشنای تئاتر شهر را می بینید. برای رفتن به تالارهای وحدت، رودکی و فرهنگ هم با خروج از در پارک دانشجو به سمت شرق بروید تا در ابتدای خیابان حافظ به این مقصد برسید. دبیرستان ماندگار البرز یادگاری از سال ۱۲۵۰ شمسی است که در ضلع شمالی خیابان انقلاب تقاطع حافظ قرار دارد. برای دیدن تئاترهایی که در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه می‌روند بعد از خروج از در تئاتر شهر به سمت جنوب ر فته و بعد از ۵ دقیقه پیاده روی به خیابان نوفل لوشاتو بروید. مرکز خرید جمهوری و چهاراه امیر اکرم که به بورس لباس عروس معروف است هم در این راسته قرار دارد. برای خرید کتاب هم می‌توانید بعد از پیاده شدن از مترو در ضلع شمال شرقی سوارخط بی آر تی میدان آزادی شده و در میدان انقلاب از اتوبوس پیاده شوید.

منبع: روزنامه همشهری