خط ۶ متروی تهران تازه‌تأسیس‌ترین خط متروی تهران محسوب می‌شود که از کوهسار شروع شده و به شهر ری می‌رسد. هرچند که هنوز همه ایستگاه‌های این خط افتتاح نشده است؛ اما با افتتاح آن بخش مهمی از شرق و غرب شهر به هم متصل شده و به طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

همشهری - سعیده مرادی: با استفاده از این خط شهروندان با سهولت بیشتری به نقاط مختلف شهر تهران رفته و از جاذبه‌های دیدنی پایتخت بازدید خواهند کرد. در این گزارش برخی از اماکن گردشگری حوالی ایستگاه‌های خط ۶ مترو تهران را معرفی کرده‌ایم.

نام ایستگاه: دولت‌آباد

نشانی: شهرک دولت‌آباد، انتهای بلوار قدس

منطقه: ۲۰

آسانسور/ پله برقی: دارد

ایستگاه دولت آباد سال ۱۳۹۸ اففتاح شد. این ایستگاه علاوه بر داشتن فضای سبز بزرگ و زیبا در محوطه بیرونی آن، دارای ۲۴۱۷ متر مربع فضای سرپوشیده است.

گردش در محله عرب‌ها

ایستگاه دولت‌آباد بهترین راه برای دیدن محله عرب‌های تهران است. امتحان کردن شاورما، فلافل و خوردن خوراکی‌هایی به سبک عراقی‌های ساکن ایران، همگی در دولت‌آباد ممکن است. محله دولت‌آباد تنها ۱۰ دقیقه با متروی دولت‌آباد فاصله دارد. البته گردشگری با ایستگاه دولت آباد به همین جا محدود نمی‌شود و پارک آبی آزادگان هم در نزدیکی این ایستگاه قرار دارد. از ایستگاه که بیرون بروید و مسیر شمال شرق را ادامه دهید با نیم ساعت پیاده روی به پارک آبی آزادگان خواهید رسید. با کمی فاصله از پارک آبی پارک جنگلی توسکا قرار دارد که می‌توانید از فضای زیبای این بوستان هم استفاده کنید.

نام ایستگاه: بوستان لاله

نشانی: بلوار کشاورز، خیابان قدس

منطقه: ۶

آسانسور/ پله برقی: دارد

معرفی: ایستگاه لاله که سال ۱۴۰۱ تأسیس شده، در تقاطع خیابان کارگر شمالی و بلوار کشاورز در کنار بوستان لاله قرار دارد.

همسایه چنارهای بلوار

برای افرادی که گشت و گذار در بوستان لاله به عنوان یکی از بوستان‌های قدیمی تهران را دوست دارند، ایستگاه متروی بوستان لاله بهترین راه دسترسی است. بوستان لاله در کنار فضای سبز جذابش دارای زمین‌های ورزشی، مسیرهای دوچرخه‌سواری و امکانات تفریحی و رفاهی متعدد است. با استفاده از این ایستگاه شما می‌توانید در بلوار معروف شهر یعنی بلوار کشاورز با چنارهایی که رنگ پاییزی گرفته‌اند قدم بزنید. در این بلوار می‌توانید از موزه خیمه شب بازی هم بازدید کنید یا اگر اهل کافه‌گردی هستید، خودتان را به یک فنجان چای در کافه‌های متعدد این مسیر مهمان کنید.

نام ایستگاه: یادگار امام(ره)

نشانی: بزرگراه یادگار امام(ره)، تقاطع بلوار مرزداران

منطقه: ۵

آسانسور/ پله برقی: دارد

معرفی: ایستگاه یادگار امام(ره)، هفتمین ایستگاه تاسیس شده در خط ۶ متروی تهران است که سال ۱۳۹۹ به بهربرداری رسید و در اختیار پایتخت نشینان قرار گرفت.

تهران از روی پل معلق

اگر تابه‌حال روی پل معلق نهج‌البلاغه نرفته‌اید، کافی است در ایستگاه متروی یادگار امام(ره) پیاده شوید، به سمت غرب بروید و با نیم ساعت پیاده‌روی به بوستان نهج‌البلاغه برسید یا می‌توانید با یک تاکسی، خودتان را کمتر از ۱۰ دقیقه به این بوستان برسانید و بر روی پل معلق، تهران را تماشا کنید. البته بوستان نهج‌البلاغه در کنار پل معلق تفریحات بسیار دیگری هم دارد. کمی آنطرف‌تر از بوستان نهج‌البلاغه هم بوستان پردیسان واقع شده است که با کمی پیاده‌روی به آن دست خواهید یافت.

نام ایستگاه: شهرک آزمایش

نشانی: بزرگراه شهید حکیم، خیابان نصر، خیابان شهید پوربافرانی

منطقه: ۲

آسانسور/ پله برقی: دارد

معرفی:

ایستگاه متروی شهرک آزمایش سال ۱۴۰۰ افتتاح شد. این ایستگاه در بلوار مرزداران و نزدیک خیابان سرسبز قرار دارد.

تفریح و آموزش در پارک ترافیک

در نزدیکی این مترو بوستان ترافیک قرار دارد. پارکی که جنبه آموزشی دارد و برای کودکان بسیار مناسب است. بوستان ورزش از دیگر جاذبه‌های گردشگری نزدیک این ایستگاه مترو محسوب می‌شود. کمتر از ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به سمت شرق لازم است تا به بوستانی که پایگاه ورزشکاران بوده و تجهیزات ورزشی بسیاری دارد، برسید. بد نیست بدانید اگر می‌خواهید به مرکز آموزش راهنمایی و رانندگی تهران بروید و اقدام به گرفتن گواهینامه موتور کنید، کافی است در متروی شهرک آزمایش پیاده شوید. این ایستگاه چسبیده به شهرک آزمایش و همسایه آن محسوب می‌شود.

نام ایستگاه: کارگر

نشانی: تقاطع خیابان کارگر و خیابان دکتر فاطمی

معرفی:

ایستگاه کارگر سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید. این ایستگاه تنها یک خروجی دارد که در خیابان کارگر شمالی واقع شده است.

یک گردش هنری

اگر از طرفداران هنر باشید، ایستگاه مترو کارگر این امکان را فراهم کرده که تا بازدید از ۲موزه معروف فرش و هنرهای معاصر برایتان راحت باشد. موزه فرش کوتاه‌ترین فاصله را با این ایستگاه دارد. کافی است از مترو خارج شوید و به سمت چپ بروید. با ۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توان به این مجموعه رسید. موزه فرش، مجموعه‌ای بزرگ از انواع فرش ایرانی است که طی ۱۵ سال ساخته شده است و اکنون چندین بخش دارد. از تالار اصلی موزه و تالار نمایشگاه موقت گرفته تا کتابخانه، سالن نمایش و غرفه نمایشگاهی. همچنین فرش ترنج‌دار، قالیچه‌ میرزا کوچک خان جنگلی و قالیچه‌های دوره بایسنغری در این موزه نگهداری می‌شود. بعد از بازدید از موزه فرش اگر خیابان کارگر را به سمت پایین بروید، می‌توانید موزه هنرهای معاصر را هم پیدا کنید که فاصله‌اش تا مترو حدود ۱۰ دقیقه است. این موزه نیز مانند موزه فرش محلی برای علاقه‌مندان به هنر معاصر ایرانی محسوب می‌شود و در آن می‌توان به تماشای آثار هنرمندان ایرانی و خارجی نشست.

مهمان خانه دکتر شریعتی

ایستگاه متروی کارگر تنها دسترسی شهروندان را به موزه‌های هنری آسان نکرده است، بلکه از طریق این ایستگاه می‌توان به خانه موزه دکتر شریعتی نیز رفت. فاصله ایستگاه کارگر تا این خانه موزه هم بسیار کم است و می‌توان بعد از حدود ۱۲ دقیقه، به این مجموعه رسید. از ایستگاه کارگر خارج شوید و از سمت غرب مسیر را ادامه دهید تا به موزه دکتر شریعتی برسید. موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، موزه ملی هنر و ادبیات کودک، خانه مزه اخوان ثالث از دیگر موزه‌های نزدیک به این ایستگاه محسوب می‌شوند. همچنین از طریق ایستگاه کارگر می‌توان به بازارچه خوداشتغالی لاله و مرکز خرید لاله هم دسترسی پیدا کرد.

منبع: روزنامه همشهری