بنابر اعلام منابع آگاه با آغاز تجاوز زمینی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، غزه برای نخستین بار از هفتم اکتبر به «صحنه نبرد فرعی» تبدیل شده وتمرکز نظامی صهیونیست‌ها به جبهه لبنان منتقل شده است.

‌به گزارش همشهری‌آنلاین، مهر به نقل از الجزیره نوشت: برای اولین بار از زمان شروع جنگ اسرائیل علیه نوار غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، رژیم صهیونیستی غزه را به «صحنه نبرد فرعی» تبدیل کرده است.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارش داده است که ارتش اسرائیل از هفته گذشته، با آغاز عملیات زمینی در جنوب لبنان (تجاوز زمینی به لبنان)، تمرکز خود را به آن جبهه معطوف کرده است و بخش عمده‌ای از اقدامات نظامی خود را به لبنان اختصاص داده است.

این گزارش همچنین اشاره دارد که با وجود تمرکز بر لبنان، ارتش این رژیم همچنان واحدهای نظامی جنوب خود را برای حملات به جبالیا در شمال نوار غزه حفظ کرده است و این عملیات ممکن است ماه‌ها ادامه داشته باشد.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین برای جلوگیری از فرار آوارگان از شمال غزه به جنوب، مانعی در جنوب ایجاد کرده است تا آن‌هایی را که از نظر آن‌ها از شمال نوار غزه به جنوب فرار کرده و «تحت پیگرد» هستند، شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهد.

در این میان، گروهی از فرماندهان جنبش حماس همچنان فعال هستند و توانسته‌اند پهپادهای شناسایی و عملیاتی را از جبالیا به پرواز درآورند.

بر اساس ادعای این روزنامه، عزالدین حداد، یکی از رهبران برجسته حماس که تاکنون از ترور در امان مانده است، رهبری این گروه در جبالیا را بر عهده دارد.

رژیم صهیونیستی اهداف خود در جنگ غزه را توسعه داده و بر بازگشت شهرک‌نشینان صهیونیستی شمال اراضی اشغالی تمرکز کرده است، اگرچه آمریکا به این رژیم در مورد گسترش جنگ هشدار داده است.

این تصمیم پس از افزایش فشارهای داخلی برای جنگ با حزب‌الله و به دنبال حملات موشکی گسترده حزب‌الله به شمال اراضی اشغالی اتخاذ شده است.

از تاریخ ۲۳ سپتامبر، رژیم صهیونیستی عملیات خود در لبنان را به اکثر مناطق این کشور از جمله بیروت گسترش داده است و بدون توجه به هشدارهای بین‌المللی، حملات هوایی بی‌سابقه و خشونت‌آمیز به همراه تهاجم زمینی به جنوب لبنان در جریان است.

به گزارش منابع رسمی لبنانی، در اثر حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، تاکنون حدود ۱۳۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان هستند. همچنین بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز آواره شده‌اند.

حزب‌الله نیز در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی، با پرتاب موشک‌ها، پهپادها و گلوله‌های توپخانه‌ای به مواضع نظامی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین پاسخ می‌دهد.

همچنین، رژیم صهیونیستی بیش از یک سال است که جنگ علیه نوار غزه را ادامه داده که منجر به شهادت و مجروحیت بیش از ۱۳۹ هزار فلسطینی، بیشتر آن‌ها زنان و کودکان شده است. در همین حال، بیش از ۱۰ هزار نفر مفقود و یک بحران انسانی گسترده در غزه به وجود آمده که باعث مرگ بسیاری از کودکان به دلیل سو تغذیه شده است.

منبع: مهر