تازه ترین داده ها نشان می دهد از زمان آغاز تنش ها در خاورمیانه و تشدید درگیری ها جریان صادرات نفت از دریای سرخ که نقش زیادی در تجارت جهانی دارد مختل شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) در گزارش جدیدی که روز جمعه منتشر شد اعلام کرد جریان نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق تنگه باب‌المندب در سال۲۰۲۴ به‌شدت کاهش یافته و بیش از ۵۰درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

چین بازار خودرو روسیه را قبضه کرد

خودروسازان چینی بیش از نیمی از بازار خودرو روسیه را از نظر فروش تصاحب کرده‌اند، آن هم از زمانی که اکثر همتایان غربی‌شان این کشور را پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه۲۰۲۲ ترک کردند. آنها در حال گسترش دامنه فعالیت خود هستند.

قزاقستان در اوپک پلاس شکاف انداخت

آمارها نشان می‌دهد قزاقستان ۶۲۰هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه تعیین‌شده خود در اوپک پلاس نفت تولید می‌کند. این افزایش تولید مداوم قزاقستان به‌عنوان عضوی پیمان‌شکن تنش‌های اوپک پلاس را بالا برده است.

جنوب آسیا سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان را دارد

بانک جهانی اعلام کرد پیش‌بینی رشد اقتصادی جنوب آسیا برای سال۲۰۲۴ را از ۶درصد به ۶.۴درصد تغییر داده، چون این منطقه در مسیر سریع‌ترین رشد در جهان قرار گرفته است. معاون بانک جهانی گفت چشم‌انداز جنوب آسیا بدون شک امیدوارکننده است.

احتمال رشد قیمت شکر در بازار جهانی

اوضاع نامطلوب بارندگی در برزیل به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده شکر دنیا منجر به کاهش تولید این محصول در برزیل شده و برآورد می‌شود حجم عرضه شکر از سوی برزیل امسال 40درصد کاهش یابد و منجر به رشد قیمت آن در بازارهای جهانی شود.

کمبود برق به صنعت هند آسیب زد

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد کاهش تولید برق در اقتصاد هند منجر به کاهش تولیدات صنعتی به‌ویژه صنایع معدنی شده است. طبق این اطلاعات، این برای نخستین بار در 2سال گذشته است که رشد صنعتی هند کاهش می‌یابد.

رشد قیمت طلای جهانی

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1.1درصد افزایش یافت و از مرز 2658دلار عبور کرد. تحلیلگران بر این باورند که افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک و چشم‌انداز کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو می‌تواند منجر به رشد طلا تا 3000دلار شود.

نزول تورم بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا رکورد زد

براساس داده‌های منتشرشده، تورم آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در ماه سپتامبر به ۱.۶درصد رسید که نسبت به رقم ۱.۹درصد ماه آگوست و ماه جولای رقم کمتری بود. طبق این اطلاعات قیمت انرژی 7.6درصد کاهش یافته است.

منبع: روزنامه همشهری