توسعه میدانگاه‌هایی که در ادبیات شهری با عنوان «پلازا» شناخته می‌شود، در دوره مدیریت شهری ششم سرعت گرفته، به‌طوری که در این مدت ۳پلازای جدید به تهران افزوده شده است و ۴پلازا نیز در مرحله ساخت قرار دارد. این یعنی در دوره ششم، ۳.۵برابر گذشته پلازا ‌به تهران افزوده شده است.

همشهری‌آنلاین-سیدمحمد فخار: شهرداری تهران برای ۳۸ ایستگاه فعلی متروی تهران طرح پلازا یا میدانگاه را درنظر دارد. این پلازاها در مرحله مطالعه قرار دارند. در مطالعات TOD که از طریق معاونت شهرسازی و معماری شهرداری در حال انجام است، با ۲۰منطقه شهرداری قرارداد منعقد شده و ۳۸ ایستگاه نیز انتخاب شده‌اند. برای ۴خط جدید و نزدیک به ۳۰۰ایستگاهی که تهران در آینده خواهد داشت، طرح‌های پلازای شهری دیده شده که قرار است در افق سال۱۴۲۰ به چشم‌انداز طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران، دست یابیم.



راه نجات تهران از ترافیک سنگین و آلودگی هوا
حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران

توسعه میدانگاه‌ها و پلازاها که در قالب مجتمع‌های ایستگاهی(TOD) انجام می‌شود، یکی از راه‌های نجات تهران از ترافیک و آلودگی هواست. با اجرای این طرح‌ها، سفرهای درون‌شهری به‌گونه‌ای انجام می‌شود که شهروندان برای تردد و دریافت خدمات نیاز به استفاده از خودروی شخصی نداشته باشند. سهم بالای تردد با وسایل نقلیه تک‌سرنشین عاملی برای ترافیک معابر شهری تهران است و برای کوچک‌ترین نیازی، استفاده از خودروی شخصی بر حجم سفرهای شهری روزانه ‌ افزوده می‌شود. در عین حال مجتمع‌های ایستگاهی در مجاورت ایستگاه‌های مترو طراحی می‌شوند تا برخی نیازهای مهم و ضروری شهروندان را تامین کنند و مانع از سفر با خودروی شخصی شوند. از سویی تصمیماتی که در گذشته برای مقابله با افزایش جمعیت شهر تهران اتخاذ شده، نتیجه‌ای جز افزایش حاشیه‌نشینی و ایجاد شهرهای حومه‌ای نداشته است و مشاهده می‌کنیم که تصمیمات اشتباه چه مشکلاتی را به شهر و شهروندان تحمیل خواهد کرد. در عین حال در دوره حاضر مدیریت شهری‌ باید توجه داشت که توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی، موضوعی جدید برای شهر است، اگر بذر این تغییر خراب کاشته شود، با چالش‌های زیادی مواجه می‌شویم، اما اگر این تغییر به درستی انجام شود، شهر تهران از معضلاتی همچون ترافیک سنگین و آلودگی هوا نجات پیدا خواهد کرد.

منبع: روزنامه همشهری