ایران به‌دنبال تصاحب صدر جدول است و البته امیر قلعه‌نویی هم به این مسابقه به چشم یک نبرد حیثیتی نگاه می‌کند.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

تیم ملی ایران سه‌شنبه‌شب در چهارمین مسابقه‌اش در مرحله انتخابی جام‌جهانی۲۰۲۶ باید به مصاف قطر برود. این بازی بنا بود به‌میزبانی ایران باشد اما کنفدراسیون فوتبال آسیا مسابقه را به زمین بی‌طرف برد و حالا دیدار ۲تیم در امارات برگزار خواهد شد. سر و شکل مسابقات انتخابی، ۴۸تیمی شدن جام‌جهانی و گروه آسان ایران، اصلا اما و اگری را در زمینه صعود ملی‌پوشان به مرحله نهایی جام‌جهانی باقی نمی‌گذارد. با این حال طبیعتا این مسابقه حساسیت‌های خودش را دارد. ایران به‌دنبال تصاحب صدر جدول است و البته امیر قلعه‌نویی هم به این مسابقه به چشم یک نبرد حیثیتی نگاه می‌کند؛ چرا؟ مرور می‌کنیم.

رویایی که نقش بر آب شد

امیر قلعه‌نویی در بازگشت به تیم ملی ایران، به‌دنبال یک اعاده حیثیت درست و حسابی بوده است. او سال‌ها ادعا می‌کرد اخراجش از تیم ملی بعد از جام‌ملت‌های۲۰۲۷ آسیا عادلانه نبود. ۱۶سال طول کشید تا موقعیت عملی اثبات چنین ادعایی در اختیارش قرار بگیرد. تیم او در مسابقات جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، دقیقا عملکردی پرفراز و فرود داشت؛ یک بازی خوب و یک بازی بد. گاهی مثل دیدار با سوریه که به زحمت و در ضربات پنالتی موفق به صعود شد، همه را ناامید می‌کرد و گاهی مثل بازی با ژاپن، نمایشی فراتر از همه انتظارات ارائه می‌داد. با این حال تیم ملی شانس آن را پیدا کرد که به نیمه‌نهایی برسد و اگر برنده می‌شد، ضمن اینکه طلسم نیم‌قرنی صعود به فینال را می‌شکست، در بازی نهایی هم باید با اردن مصاف می‌داد که این اصلا یک فینال رویایی و راحت‌الحلقوم بود.

همه این رویاها را اما شکست ۳بر۲ مقابل قطر بر باد داد؛ در شبی که حتی گل زودهنگام و پنالتی سخت‌گیرانه اعلام شده به سود ایران هم کار را برای تیم امیر در نیاورد. قطر، قلعه‌نویی را از فراز بالاترین آسمان‌ها پایین کشید. او شاید صد بار نطق بعد از قهرمانی‌اش در آسیا را در ذهن مرور کرده بود اما عنابی‌ها فرصتی تاریخی را از این مربی گرفتند. در توصیف خشم و عصبانیت امیر همین بس که با وجود فناوری آفساید خودکار، هنوز می‌گوید روی سلامت گل سوم قطر شک دارد و بعد از آن مسابقه هم دیگر هرگز رامین رضاییان، پرکننده آفساید را به اردو دعوت نکرد! جالب است که در همین بازی سه‌شنبه هم با توجه به محرومیت صالح حردانی و حتی سامان قدوس، او با بحران دفاع راست مواجه خواهد بود.

شکست در جنگ بازیخوانی

آن باخت کذایی در نیمه‌نهایی جام‌ملت‌ها، از جنبه دیگری هم برای امیر قلعه‌نویی مایوس‌کننده بوده است. طی سال‌های اخیر، در نبردهای رودرروی ایران و قطر، کفه ترازو به‌شدت به سود تیم کشورمان سنگینی می‌کرده. پیش از آن بازی، تیم ملی ایران در ۶دیدار پیاپی موفق به شکست قطر شد و در تمامی این مسابقات مجموعا یک گل از تیم حریف دریافت کرد. آخرین بازی از این سریال ۶گانه را هم خود امیر قلعه‌نویی با ۴گل از قطر کارلوس کی‌روش برد. با این حال کمتر از ۴ماه بعد، تیم ملی در دوحه ۳بر۲ به قطر باخت. وقتی ۲تیم در فاصله‌ای نزدیک ۲بار با هم پیکار می‌کنند، بازی دوم به نوعی برای مربیان حیثیتی‌تر است و قدرت بازیخوانی آنها را به چالش می‌کشد. امیر اما این نبرد دوم را بدجوری به قطر باخت. آیا سه‌شنبه موعد انتقام است؟

منبع: روزنامه همشهری