محمدرضا خلعتبری که مدتی است از فوتبال خداحافظی کرده، از دوران بازیگری‌اش و شرایط این روزهای تیم ملی می‌گوید.

هشمهری آنلاین - امیرحسین اعظمی | محمدرضا خلعتبری سرانجام در ‌ 41‌سالگی تصمیم به خداحافظی از دنیای فوتبال گرفت. او اولین‌بار با درخشش در شموشک نوشهر خودش را به فوتبال ایران معرفی کرد و در طول 21سال، پیراهن 13تیم را بر تن کرد. درخشان‌ترین دوران فوتبال خلعتبری در اصفهان رقم خورد؛ سال‌هایی که او هم برای ذوب و هم برای سپاهان فوتبال بازی کرد. خلعتبری 60بازی ملی هم در کارنامه دارد ولی او هم جزو بازیکنانی است که هیچ‌وقت شانس حضور در جام‌جهانی را پیدا نکرد. خداحافظی از دنیای فوتبال و بازی با قطر بهانه‌ای شد تا دقایقی با خلعتبری صحبت کنیم.

  • فکر نمی‌کنی کمی دیر از فوتبال خداحافظی کردی؟

وقتی تصمیم به خداحافظی گرفتم، شرایط بدی نداشتم ولی به هر حال فوتبالیست یک جایی خسته می‌شود و دیگر توان گذشته را ندارد. شاید می‌توانستم زودتر هم تصمیم به خداحافظی بگیرم ولی درنهایت مدتی پیش این تصمیم را گرفتم و بعد از 21‌سال فوتبال را کنار گذاشتم.

  • ولی در چند سال آخر از لحاظ آماری شرایط چندان خوبی نداشتی، قبول داری؟

شرایط من بد نبود ولی بالاخره این تصمیم را گرفتم. فکر می‌کنم دوران خوبی را در فوتبال پشت سر گذاشتم.

  • بزرگ‌ترین حسرت تو در فوتبال چه بود؟

هر بازیکنی دوست دارد در جام‌جهانی بازی کند و بزرگ‌ترین حسرت من هم بازی‌نکردن در جام‌جهانی بود. قبل از جام‌جهانی2014 شرایط خوبی داشتم و می‌توانستم در لیست نهایی باشم ولی کی‌روش اسمم را خط زد. در تیم ملی بازیکنانی مثل بیت‌آشور یا دانیال داوری حضور داشتند ولی سرنوشت آنها به کجا رسید؟ خیلی‌های دیگر هم دعوت می‌شدند که دوست ندارم اسم بیاورم چون دوستانم هستند ولی در قیاس با آنها واقعا شرایط بدی نداشتم. من می‌توانستم در جام‌جهانی بازی کنم.

  • درخشان‌ترین دوران فوتبالت در کدام تیم بود؟

من درمجموع 10سال در اصفهان فوتبال بازی کردم و دوران بسیار خوبی را در سپاهان و ذوب‌آهن پشت سر گذاشتم. در آن سال‌ها هم گل‌ می‌زدم و هم پاس‌گل می‌دادم و خاطرات خوبی از بازی در این دو تیم دارم.

  • با مربیان زیادی هم کار کردی که شاید مطرح‌ترین نام، دیگو مارادونا بود.

بله، من با مربیان بزرگ و خوبی کار کردم و سعی داشتم از همه آنها نکات خوبی را چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ اخلاقی یاد بگیرم. کاش یک ذره از معرفت دیگو مارادونا در وجود کی‌روش بود. مارادونا واقعا انسان بزرگی بود. من دوست ندارم در مورد گذشته صحبت کنم ولی ببینید کی‌روش با بازیکنانی مثل هادی عقیلی، مهدی رحمتی، رحمان احمدی، وریا غفوری، سیدجلال حسینی و... چه رفتاری داشت.

  • بهترین مربی‌ای که با او کار کردی چه‌کسی بود؟

نمی‌توانم از یک نفر اسم ببرم. با کرانچار دوران درخشانی داشتم و با مربیان خوبی مثل علی دایی و حسین فرکی کار کردم. باید از تمام مربیانی که برایم زحمت کشیدند تشکر کنم. در شهر خودرو هم با یحیی گل‌محمدی کار کردم و از لحاظ فوتبالی دوباره دوران خوبی را تجربه کردم. گل‌محمدی بدون‌شک بهترین مربی ایران است.

  • در مورد بازی‌های این فصل لیگ برتر صحبت کن، فکر می‌کنی کدام تیم قهرمان شود؟

فوتبال ایران از لحاظ امکانات و سخت‌افزار مشکلات خاص خودش را دارد و امیدوارم این مشکلات برطرف شود تا همه از تماشای بازی‌ها لذت ببرند. نمی‌توان از حالا پیش‌بینی کرد چه تیمی قهرمان می‌شود. استقلال که فعلا شرایط چندان خوبی ندارد و فکر می‌کنم پرسپولیس، سپاهان و تراکتور مدعیان اصلی باشند.

  • در مورد بازی‌های تیم ملی چه نظری داری؟

ما بازیکنان خوب و باکیفیتی داریم؛ از خط دروازه بگیرید که علیرضا بیرانوند بازی می‌کند تا خط حمله که مهاجمانی مثل سردار آزمون و مهدی طارمی حضور دارند. ما در همه پست‌ها بهترین بازیکنان را در اختیار داریم و با این نفرات باید بهترین بازی را انجام دهیم ولی من متأسفانه از تماشای بازی‌های تیم ملی لذت نمی‌برم.

  • فکر می‌کنی دلیلش چیست؟

نمی‌دانم، در این مورد کادر فنی یا کارشناسان باید صحبت کنند. ما با این بازیکنان باید بهترین فوتبال را به نمایش بگذاریم ولی متأسفانه این را نمی‌بینیم. شاید تیم زمان کامل را برای هماهنگ شدن ندارد و شاید هم ایراد فنی داریم. امیر قلعه‌نویی هم مربی کم‌تجربه و کوچکی نیست. البته ما در زمان کی‌روش هم فوتبال خوبی را به نمایش نگذاشتیم و نمی‌دانم چطور شد که اسکوچیچ تیم را به جام‌جهانی برد ولی کی‌روش جانشین او شد. هر مربی دیگری هم جای کی‌روش به جام‌جهانی می‌رفت، می‌توانست همان نتایج را بگیرد. تیم ما در دوران اسکوچیچ فوتبال خوبی را به نمایش گذاشت. ما می‌توانستیم در جام‌جهانی به مرحله حذفی صعود کنیم ولی متأسفانه با حضور کی‌روش این اتفاق رخ نداد.

  • در مورد بازی با قطر چه صحبتی داری؟

ما در جام‌ملت‌ها هم نباید به آنها می‌باختیم. در واقع در آن بازی به اکرم عفیف باختیم که برنامه‌ای برای مهار او نداشتیم. قطر با تیم ما قابل قیاس نیست و فکر می‌کنم در این بازی می‌توانیم آنها را شکست بدهیم. من فکر می‌کنم اگر احمد نوراللهی در جام ملت‌ها بود می‌توانستیم قهرمان شویم. او واقعا بازیکن خوب و تأثیرگذاری است. امیدوارم در بازی با قطر 3امتیاز را بگیریم تا جواب آن حرکت اکرم عفیف را در بازی با استقلال بدهیم. امثال عفیف نباید برای فوتبال ما کری بخوانند.