تیم‌های غواصی در جریان عملیاتی سخت و پیچیده که ۴روز طول کشید، توانستند جسد مرد غرق شده در آب‌بندان ۸ هکتاری را پیدا کنند.

همشهری‌آنلاین _ حوادث: عصر پنجشنبه ۱۹ مهر امسال، یکی از اهالی روستای کفشگیری در حوالی شهرستان گرگان به نام حمید در حال شنا در آب‌بندان ۸ هکتاری روستا بود که ناگهان به زیر آب رفت و دیگر بالا نیامد.

حمید به همراه دوستانش برای شنا به آب‌بندان رفته بودند که این حادثه رخ داد. آنها یکی پس از دیگری وارد آب شدند و شنا کردند اما در این بین وقتی حمید در آب شیرجه رفت، دیگر بالا نیامد. دوستانش ابتدا تصور می‌کردند که او با آنها شوخی می‌کند، اما وقتی ثانیه‌ها گذشتند و خبری از او نشد وحشتزده شروع به جست‌وجو در داخل آب کردند اما اثری از مرد ۴۷ ساله نبود.

ناپدید شدن عجیب حمید، آغاز یک جست‌وجوی چند روزه برای یافتن او بود. عملیاتی که ۲۰ غواص حرفه‌ای آتش نشانی و اعضای هیات غریق و نجات از شهرهای گرگان و گنبدکاووس، نیروهای امدادی هلال‌احمر، مردم روستا و صیادان شهرهای مجاور به همراه تجهیزاتی که داشتند در آن شرکت داشتند.

مهدی قره‌قاشی از غواصان تیم غواصی آتش‌نشانی گرگان به همشهری می‌گوید: پنج شنبه شب، در جریان یک غرق‌شدگی در آب‌بندان روستای کفشگیری در ۱۰ کیلومتری گرگان قرار گرفتیم. بلافاصله به محل اعزام شدیم. ساعت ۹:۳۰ دقیقه شب، عملیات جست و جو آغاز شد. پس از چندین ساعت جست‌وجو در تاریکی شب، غواصان نتوانستد حمید را پیدا کنند و به دلیل تاریکی هوا، ادامه عملیات به فردای آن روز موکول شد.

روز دوم

فردای آن روز حادثه، وقتی هوا روشن شد، مردم روستا، غواصان و تیم‌های امداد و نجات، عملیات جست‌وجو را دوباره آغاز کردند. قره‌قاشی می‌افزاید: به دلیل شرایط آب‌بندان که پوشیده از گل و لای و گیاهان و علف بود، جست و جو برای غواصان سخت شده بود. دید در آب‌های منطقه شمال کشور به دلیل گل‌آلود بودن در برخی مناطق به صفر می‌رسد. در بیشتر مواقع باید با لمس کردن، چیزی را پیدا کرد، چرا که هیچ نوری وجود ندارد که بتوان چیزی را دید.

وی اضافه می‌کند: این مسئله بزرگترین مشکلی بود که عملیات جست‌وجو را سخت می‌کرد. عملیات جست و جوی غواصی یا به صورت دایره‌ای صورت می‌گیرد یا به صورت خطی. وقتی غواص در دو صورت در حال جست و جو است باید طناب که به او متصل است آزاد باشد تا عملیاتش را ادامه دهد، اما گیاهان داخل دریاچه باعث گیر کردن طناب می‌شدند.

این غواص می‌گوید: از آنجا که محل دقیق غرق شدن مرد میانسال را کسی نمی‌دانست، کار سخت‌تر هم شده بود و با توجه به وسعت زیاد آب‌بندان، عملیات جست‌وجو به درازا کشید.

این غواص حرفه‌ای ادامه می‌دهد: از نظر تجهیزات، مشکل و کمبودی وجود نداشت، حتی صیادانی که از شهرهای دیگر به گروه امداد و نجات پیوسته بودند، تور ماهیگیری با خود آورده بودند و در آب دریاچه به امید پیدا کردن جسد رها می‌کردند. اما وقتی دیدیم به دلیل وجود گیاهان عملیات جست‌وجو سخت شده، تصمیم گرفتیم که دریاچه را از گیاهان پاکسازی کنیم. گروه‌های مردمی دستگاهی را آوردند که علف‌ها و گیاهان کف و سطح دریاچه را جمع آوری می‌کرد. در شب هم برج روشنایی دریاچه را روشن می‌کرد و بدین ترتیب این عملیات سخت و طاقت فرسا تا روز یکشنبه ادامه داشت، تا اینکه حوالی صبح در ۱۰۰ متری خشکی، موفق شدیم پیکر بی جان مرد میانسال را بیرون بکشیم و این عملیات به پایان رسید.

منبع: همشهری آنلاین