تیمی از دانشگاه بینگهامتون در نیویورک در اتفاقی غیرمنتظره توانستند از یک گیاه مصنوعی، اکسیژن تولید کنند. این محققان یک گیاه مصنوعی اختراع کرده‌اند که به‌طور همزمان، هم هوای داخل خانه را تمیز کند و در عین حال برق کافی برای تأمین انرژی یک گوشی هوشمند تولید می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تک کرانچ، آنها قبل از اینکه متوجه شوند این دستگاه می‌تواند برای کاربردهای عملی استفاده شود، یک گیاه مصنوعی را برای سرگرمی با استفاده از ۵سلول خورشیدی بیولوژیکی و باکتری‌های فتوسنتزی ایجاد کردند که نتیجه این سرگرمی، غافلگیرکننده بود.

اما به طرز عجیبی این گیاه اثبات کرد که با ۵ برگ مصنوعی قادر به تولید الکتریسیته و اکسیژن است؛ درحالی‌که دی اکسید کربن(CO۲) را با سرعت بسیار کارآمدتری نسبت به گیاهان طبیعی حذف می‌کرد.

در مطالعه‌ای که جزئیات این گیاه مصنوعی را بررسی می‌کند، محققان تأکید کردند: «روش‌های سنتی کاهش دی اکسید کربن، مانند تهویه و فیلتراسیون، با افزایش سطح CO۲در فضای باز به‌دلیل گرم شدن کره زمین، کمتر مؤثر می‌شوند.

این گیاهان مصنوعی از نور داخل خانه برای هدایت فتوسنتز استفاده می‌کنند و به کاهش ۹۰درصدی سطح CO۲داخلی، از ۵۰۰۰ به ۵۰۰ppm (تعداد واحدهای جرم یک آلاینده در هر میلیون واحد جرم کل) دست می‌یابند که بسیار بیشتر از کاهش ۱۰درصدی است که در گیاهان طبیعی مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

  • این خودروها از آینده آمده‌اند

این گیاه مصنوعی نیازهای مشابهی با گیاهان طبیعی دارد و برای کار کردن باید آب و مواد مغذی دریافت کند. نسخه‌های آینده این محصول می‌توانند شامل روش‌هایی برای به حداقل رساندن نگهداری، مانند استفاده از گونه‌های متعدد باکتری باشند.

دانشمندان همچنین امیدوارند که این فناوری را برای ارائه کاربرد بیشتر افزایش دهند. محققان نوشته‌اند: «وقتی این برگ‌ها به‌صورت سری در ساختار گیاه مصنوعی به هم متصل می‌شوند، حداکثر توان ۱۴۰میکروات تولید می‌کنند که برای تأمین انرژی وسایل الکترونیک قابل حمل کافی است.»