یکسال از عملیات طوفان اقصی سپری شده، از منظر حقوقی بین‌المللی، بررسی مقاومت و جنایات رژیم صهیونیستی، از چند منظر قابل بررسی است؛

همشهری آنلاین؛ 1. شاهد گسترش اعتراضات مردمی در جای جای گیتی هستیم تا آنجا که جوانان و دانشجویان در بسیاری از کشورها از جمله در آمریکا تحصن برگزار می‌کنند و در واشنگتن و روبروی کاخ سفید با تظاهرات به جنایات صهیونیستها اعتراض می‌کنند و خواستار توقف حمایت دولتهای متبوع اشان از تل آویو می‌شوند.آن روزگاری که صهیونیستها پشت عناوینی همچون هالوکاست و یهودستیزی، خود را پنهان می‌کردند و نمایش یهودی سرگردان، را سر می‌دانند، تمام شده و الان افکار عمومی در غرب و شرق با مردم مظلوم فلسطین که هم سرزمین آنها اشغال شده و هم منابع طبیعی اشان به غارت می‌رود و هم کشته می‌شوند و هم بر چسب می‌خورند که از خود دفاع نمی‌کنید بلکه مهاجم هستید. مردم ازادی خواه جهان به وضوح به این اعتقاد رسیده‌اند که مورد فلسطینیان، که سوءرفتار و نقض گسترده و فاحش و هشتاد ساله رژیم صهیونیستی

با آنها توسط رژیم صهیونیستی، ریشه اصلی مشکل است، آنها گزینه چندانی جز ادامه تلاش برای مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی نداشته، ندارند و نخواهند داشت.

2. از سویی دولتهای غربی که روزگاری شناسایی دولت فلسطین برای آنها تابو محسوب می‌شد، اقدام به برسمیت شناختن فلسطین می‌نمایند و حتی زمزمه‌هایی از ساختمان شماره 11 خیابان داونینگ هم به گوش میرسد که لندن هم در حال بررسی شناسایی فلسطین است. ارای برخی از محاکم کشورهای غربی نیز مانع از حمایت نظامی دولتها به رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار غیرنظامیان و نسل کشی و نقض حقوق مخاصمات مسلحانه گشته است. روندهایی که نشانه ای بر اتمام حمایت بی قید و شرط غرب از تلاویو دارد. حتی ساکن کاخ الیزه پاریس هم پیشنهاد اعمال تحریم تسلیحاتی علیه رژیم صهیونیستی را مطرح نموده و راهبردی را در پیش گرفته که موجب شده حتی لندن نیز مجوز صادرات مواردی که خطر جدی نقض قوانین بین‌المللی را دارند، لغو کند. تحریمی که بنا به توصیف ماکرون، گام کلیدی برای پایان دادن به درگیری در خاورمیانه است.

3. سازمان‌های بین‌المللی نیز در این یکسال، در ابعاد سیاسی و حقوقی به جنایات رژیم صهیونیستی پرداخته‌اند و این موضوع هم در سطح سازمان ملل، شورای امنیت و مجمع عمومی و دیوان بین‌المللی دادگستری و هم در سطح دیوان کیفری بین‌المللی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

بابیانیه مطبوعاتی دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، اقاخان، مبنی بر درخواست صدور قرار بازداشت از شعبه مقدماتی دیوان کیفری بین‌المللی برای نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایات جنگی، این افسانه را که مقامات صهیونیستی فرای قوانین بین‌المللی هستند، از هم فروپاشید و مجوز 76 ساله رژیم برای قتل و کشتار و بی کیفرمانی مقامات آن، پایان یافت. اقدام دیوا هرچند مانند همیشه با استاندردهای دوگانه آمریکایی‌ها، مواجه شد، یعنی وقتی دیوان برای کشورهای جهان سومی و یا روسیه، پرونده باز می‌کند، مورد حمایت واشنگتن واقع می‌شود ولی برای مقامات صهیونیست، با انتقاد شدید و گشترده ولی در بین طیف پیشروی حزب دموکرات و حقوقدانان آمریکایی با حمایت مواجه شد. همینطور در بین برخی از کشورهای اروپایی نیز از این تصمیم استقبل بعمل امد از فرانسه تا اسپانیا و بلژیک...

4. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در طول دهه‌ها گذشته قطعنامه‌های متعددی را درخصوص وضعیت فلسطین صادر کرده، که هیچ کدام از آنها توسط رژیم صهیونیستی اجرا نشده ست... حتی واکنش‌هایی نظیر «گستاخانه» خواندن قطنامه‌های مجمع را توسط تل‌آویو شاهد بودیم.

اعضای مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌های اخیر خود که تل‌آویو آنرا «گستاخانه و شرم‌آور» خوانده خواستار پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی ظرف مهلتی حداکثر ۱۲ ماهه و اعمال تحریم‌هایی علیه تل‌آویو شده‌اند. این قطعنامه جدا از تاکید بر لزوم پایان فوری اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی، خواستار توقف شهرک سازی‌های جدید، بازگرداندن زمین‌ها و املاک غصب شده و فراهم شدن امکان بازگشت آوارگان فلسطینی است.

اکثر قطعنامه مجمع عمومی هر چند از منظر حقوقی غیرالزام‌آور تلقی می‌شوند، ولی نشانگر برایند فکری جامعه جهانی نسبت به موضوع محسوب می‌شود. تل آویو، مجمع عمومی را «تئاتر سیاسی» و «سیرکی فلسطینی» می‌نامد.

5. باطرح دعوای افریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری، رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد فرصتی یافت تا در زمینه جنایات تل اویو در پرتو کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی 1948، به بررسی و اعلام نظر بپردازد. پرتوریا، همزمان با ثبت دادخواست خود، صدور اقدامات موقتی با توجه به شرایط حاد و وخیم انسانی و خساراتی که اکمان جبران آن وجود ندارد، را درخواست نمود. دیوان با صدور دو قرار، اولا بر اینکه رژیم صهیونیستی را به کنوانسیون «نسل کشی» سازمان ملل را نقض کرده، رای داد و ثانیا تاکید نمود که تل‌آویو باید «فورا» حمله نظامی خود به رفح را متوقف کند. هرچند بنا بر استدلال دیوان حکم صادره برای برای تضمین بقای مردم فلسطینی حیاتی است ولی تل اویو با اعتبایی کامل به قرارهای صادره، دقایقی پس از اعلام نظر دیوان، یکی از اردوگاه‌های رفح را هدف حملات گسترده خود قرار داد.

درکنار این دعوای ترافعی، دیوان با درخواست نظر مشورتی نیز مواجه بود و در نظر مشورتی به تاریخ ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۴، وضعیت حقوق بین الملل در رابطه با سرزمین‌های اشغال شده فلسطین را مشخص نمود. قبلا نیز دیوان در سال 2004، بر غیر قانونی بودن ساخت دیوار حائل توسط رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین را مورد تآیید قرار داده بود. بنا بر نظر مشورتی حاضر، نه تنها غیر قانونی بودن اقدامات اشغال گرانه تل‌آویو از سال ۱۹۶۷، بلکه خود اشغال سرزمین‌ها، محکوم است و نتیجه منطقی آن، رژیم صهیونیستی می‌باید به این اشغال گری « در کوتاه ترین زمان ممکن» خاتمه دهد. دیوان بر اینکه برخی اقدامات اشغالگرانه ناقض ماده ۳ کنوانسیون رفع تبعیض نژادی که به موجب آن کشورهای عضو « به طور خاص تبعیض نژادی و آپارتاید را محکوم می‌کنند». به شمار می‌رود، تصریح دارد. همچنین تاکید دارد بر اینکه سیاست‌ها و اقدامات صهیونیست‌ها، به ویژه حفظ و گسترش شهرک سازی‌ها، احداث زیر ساخت‌های مرتبط با آن، از جمله دیوار، بهره برداری از منابع طبیعی، اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و اعمال کامل قوانین داخلی رژیم صهیونیستی در بیت المقدس شرقی و اعمال گسترده آن در کرانه باختری، کنترل رژیم صهیونیستی بر سرزمین‌های اشغالی معادل الحاق بخش‌های وسیع از این سرزمین‌ها را شامل می‌شود و اعمال چنین اقدامات قابل مقایسه با الحاق، با قانون ممنوعیت استفاده از زور در روابط بین‌المللی، و در نتیجه اصل عدم تصاحب سرزمین از طریق توسل به زور، در تضاد قرار دارد.

6. از اکتبر 2023، شورای امنیت که با حمایت غربی‌ها و خصوصا آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی نتوانست واکنشی مناسب در قبال سبوعیت تل آویو داشته باشد، بعد از ماه‌ها قطعنامه آتش‌بس فوری غزه، را به تصویب رساند و از دو طرف مخاصمه خواست که فورا به جنگ ۸ ماهه در این نواره باریک ساحلی پایان دهند و مراحل گام به گام آن را برای رسیدن به یک آتش‌بس دائمی اجرا کنند. مانند قطعنامه‌های متعدد و لازم الاجرای قبلی شورای امنیت این بار نیز صهیونیستها اعتنایی به شورای امنیت نکردند و باوجود گذشت یکسال از طوفان اقصی، میاجیگیری‌های متعدد، هنوز آتش بس برقرار نشده و حمله‌ای بی‌سابقه وبا تمام قوا ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه که هدف خود را نابودی کامل حماس خوانده و تا کنون 41 هزار کشته، که تعداد زیادی از آنها را زنان و کودکان و غیرنظامیان تشکیل می‌داده، برجای گذاشته است.

7. شورای حقوق بشر سازمان ملل هم با اکثریت ۲۸ رأی موافق و ۶ رأی مخالف، قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم اشغالگر رژیم صهیونیستی را به تصویب رساند. شورای حقوق بشر سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواستار توقف تحویل کلیه تسلیحات به رژیم صهیونیستی به دلیل خطر احتمالی نسل‌کشی در نوار غزه شده است. این شورا در قطعنامه‌های دیگری، خواهان اطمینان از «پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی» در قبال تمامی موارد نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قوانین جنگی و اینکه رژیم صهیونیستی نباید احساس کند که از مجازات معاف است، گردید و از گزارش‌های مربوط به «پایمال شدن جدی حقوق بشر» در سایر مناطق اراضی فلسطین که زیر حاکمیت رژیم صهیونیستی است، ابراز نگرانی عمیق کرد.

8. رژیم صهیونیستی با وجود قطعنامه‌های سیاسی و ارای حقوقی هنوز به جنایات نظامی خود ادامه می‌دهد و دامنه آن را به سوریه و لبنان نیز رسانده است. روزانه چندین بار حقوق بین الملل و منشور ملل متحد را به صورت فاحش نقض می‌کند و هر روز بر تعداد قربانیان جنایات خود می‌افزاید.ولی ایالات متحده امریکا تمام قد از رژیم و اقدامات آن، جانبداری همه جانبه می‌نماید. از 7 اکتبر 2023 تا 7 اکتبر 2024نزدیک به 20 میلیارد دلار رژیم تروریستی امریکا به رژیم رژیم صهیونیستی کمک کرده است. تقریبا ماهی یک و نیم میلیارد دلار. البته این بخش آشکار کمک‌ها است و بخش پنهانی هم دارد که هیچ وقت اعلام نمی‌شود. شگردهای این بخش پنهان نیز در قالب ارسال کمک‌ها از انبار وزارت جنگ و نهادهای مدنی امریکا برای صهیونیست‌ها است. امریکا فقط 3 میلیون بشکه سوخت جت در طول یک سال گذشته به صهیونیست‌ها تحویل داده و نزدیک به 70 هزار بمب که قیمت برخی‌ها تا یک میلیون دلار هم می‌رسد. بمب‌های سنگرشکنی که با قربانی آن غیرنظامیان هستند. نیروی نظامی رژیم صهیونیستی همچون جنگ غزه از تسلیحات پیشرفته ارائه شده توسط آمریکا برای ترور جناب سید حسن نصرالله، بر جای گذاشتن آسیب‌های عظیم در سراسر لبنان و حمله به حزب الله استفاده کرده‌اند. رژیم صهیونیستی بزرگترین دریافت کننده کمک‌های نظامی ایالات متحده در تاریخ است و از سال 1959 تاکنون 251 میلیارد دلار با در نظر گرفتن نرخ تورم در این سال‌ها دریافت کرده است.

آنچه مورد بررسی قرار گرفت، مبین آن است، که اقدامات رژیم صهیونیستی، تل‌آویو چالشهای عمیقی به ساختارها ونظم حقوقی و بین‌المللی جهان وارد ساخته است. نظامی که موجب ان نشده که تل اویو از جنایات خود دست بردارد، حتی موجب باقدامات گستاخانه و خارج از هنجارهای موجود بین‌المللی نظیر ترور مقامات سازمانهایی شده که در هیچ دادگاهی حکم محکومیت انها صادر نشده و در هیچ سازمان بین‌المللی مبارزات مشروع و ازادی بخش آنها با برچسب‌های نامتعارف توصیف نشده، گردیده و موجب تشدید خشونت‌ها و جنگ و تصاحب زمین‌های فلسطینیان در کرانه باختری به عنوان بخشی از برنامه بلندمدت نتانیاهو برای ایجاد «رژیم صهیونیستی بزرگ» و حمله به سفارت ایران در دمشق و ...نیز شده است. ایا پاسخی برای این سئوال نباید یافت، که نظام حقوقی بین‌المللی معاصر که بر سازمان ملل متحد و شورای امنیت برای حفظ نظم و امنیت جهانی، استوار است، نیازمند بازتعریف جدی است. درکنار تلاش برای بازتعریف نظام حقوقی سیاسی بین‌المللی باید بر اینکه مقاومت تنها راه مقابله با جنایات صهیونیستهاست، تاکید کرد، ضرورتی که باید در تبیین آن در جنگ روایت‌های حاضر اهتمام نمود. بفضل الهی آسیب‌های رژیم کودک کش، به محور مقاومت، نه تنها موجب از دور خارج شدن آنها نگردیده، بلکه انگیزه و عزم جهاد را در آنها تشدید کرده است.