ایران کشوری چهارفصل است که حتی در گرمترین روزهای تابستان باز هم جایی در آن پیدا می‌شود که هوای سرد و خنک و حتی زمستانی داشته باشد و برعکس در سردترین روزهای زمستان در منطقه‌ای، آب و هوا تابستانی است.

به گزارش همشهری آنلاین، چند وقت پیش بود که فردی ویدئویی از ارتفاعات «باب زنگی» مرتفع ترین روستای ایران در شهرستان راین استان کرمان در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: «اگر روستای سردتری را سراغ دارید معرفی کنید.» احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اما معتقد است گرمترین و سردترین دمای هوا مفهوم بسیار عمیقی دارد.

عرض جغرافیایی و ارتفاع

رکوردهای هواشناسی نشان می‌دهد بالاترین دمای هوا و گرمترین شهر ایران با دمای ۶۳ درجه سانتی‌گراد در سال 2017 در شهر آبادان در خوزستان بوده است، پایین‌ترین دمای هوا و سردترین شهر ایران هم با دمای منفی ۴۶ درجه سانتی‌گراد بستان آباد در آذربایجان شرقی است. رئیس مرکزملیاقلیمومدیریتبحرانخشکسالیسازمانهواشناسی کشور با بیان اینکه گرم یا سرد بودن یک روستا یا شهر به عرض جغرافیایی و ارتفاع آن وابسته است به همشهری می‌گوید: «همچنین افزایش یا کاهش دمای یک نقطه در طول ماه متفاوت است.»

سردترین نقاط ایران کجاست؟

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه سردترین نقاط ایران در شمال کشور قرار دارند، می‌گوید: «منطقه کوهستانی اردبیل، خلخال، ارتفاعات گیلان، مناطق مرتفع مازندران، مناطق مرتفع قزوین، مناطق مرتفع استان البرز و... همیشه جزو سردترین نقاط کشور محسوب می‌شوند.»

احد وظیفه با بیان اینکه در استان تهران هم نقاطی وجود دارد که جزو سردترین‌ها به حساب می‌آید، در این باره از روستاهایی در شمالی‌ترین نقاط تهران مانند دیزین یا شمالی‌ترین نقاط طالقان در استان البرز مانند روستای ناریان جزو سهم به عنوان سردترین‌های کشور یاد می‌کند.

به گفته او، این نقاط هم در ارتفاع بالایی از سطح زمین قرار دارند و هم اینکه به لحاظ جغرافیایی در عرض‌های شمالی کشور واقع شده‌اند.

سردترین‌های زاگرسی

سردترین‌ها اما فقط محدود به نوار شمالی نیستند و آن‌طور که رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشورتوضیح می‌دهد برخی مناطق غرب کشور از جمله کهگیلویه ‌و بویر احمد یا چهارمحال و بختیاری هم جزو سردترین مناطق کشور محسوب می‌شوند.

احد وظیفه می‌گوید:‌ «نکته جالب اینکه از نظر جغرافیایی، غرب کشور دارای عرض جنوبی است ولی به دلیل ارتفاع بالا در زمره نقاط سرد قرار می‌گیرد.»‌

او به ذکر یک مثال در این باره می‌پردازد و می‌افزاید: «مثلا شهر یاسوج با شهرهای هم عرض خودش قابل قیاس نیست، به دلیل اینکه 1800 تا 1900 متر ارتفاع دارد.»

به نظر می‌رسد اتفاقی که برای روستای «باب زنگی» با ارتفاع 3250 متری از سطح دریا هم افتاده همین باشد که با وجود قرارگیری در عرض جنوبی در ارتفاع است.

گرمترین نقاط ایران

گرمترین نقاط کشور قطعا در بخش‌های جنوبی قرار گرفته‌اند؛ رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر این مساله می‌گوید: «استان‌های جنوبی مانند خوزستان و کرمان همیشه جزو گرمترین‌ها هستند.»

او با بیان اینکه گرمترین نقطه زمین هم به احتمال فراوان کویر لوت است، توضیح می‌دهد: «ارتفاع کویر پایین است و در عرض جنوبی کشور واقع شده.»

منبع: روزنامه همشهری