دبیر کارگروه نجات ملی دریاچه ارومیه گفت: امروز تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۱۰ متر رسیده و ۳۰ سانتیمتر بیشتر شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر محمدصادق معتمدیان ظهر یکشنبه در بازدید از دریاچه ارومیه، با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: سال گذشته تراز دریاچه ارومیه ۱۲۶۹.۸۰ متر بود که امروز به ۱۲۷۰.۱۰ متر رسیده و تراز آن ۳۰ سانتیمتر بیشتر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته ۵۸۰ میلیون مترمکعب بود، افزود: حجم آب دریاچه ارومیه امروز حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده و تقریباً به بیش از دو برابر رسیده است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به مساحت ۶۰۶ کیلومترمربعی دریاچه ارومیه در سال گذشته نیز اشاره کرد و یادآور شد: امروز وسعت دریاچه ارومیه به ۸۷۰ کیلومتر مربع رسیده است.

معتمدیان با بیان اینکه تابستان امسال حوضه آبریز دریاچه گرم‌ترین سال را در پنجاه سال اخیر پشت سر گذاشته و تبخیر آب روزانه بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب بوده است، افزود: علیرغم این شرایط، با اقداماتی که در سه سال اخیر انجام گرفت، پروژه‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه با حمایت‌های مالی و تلاش‌های وزارت نیرو به بهره برداری رسید.

وی همچنین با اشاره به آب اندازی و رهاسازی آب از سد کانی سیب و از طریق تونل ۳۷ کیلومتری، خاطرنشان کرد: همین طور کانال ۴.۵ کیلومتری بادین آباد در کمتر از ۷ ماه با پشتکار وزارت نیرو و قرارگاه خاتم به نتیجه رسید.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به رهاسازی آب در اواخر آذرماه سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: امروز برکات اقدامات مدیریتی و زحمات مجموعه ستاد احیای دریاچه ارومیه را شاهد هستیم.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه سه شاخص اصلی تراز، حجم و مساحت کنونی نشان از موفقیت آمیز بودن اقدامات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه است، افزود: سال گذشته از طریق سدهای حوضه دریاچه ارومیه، رودخانه‌های فاقد سد و پساب تصفیه شده فاضلاب ارومیه، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رهاسازی آب انجام گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت اقدامات نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه و مدیریت منابع آبی، تصریح کرد: مشارکت مردم، باغداران و کشاورزان بسیار اثرگذار بوده و دانشگاه ارومیه با همکاری فائو طرحی را در جهت بهینه سازی مصرف آب آماده کرده و ۱۰ نقطه بحرانی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شناسایی شده است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به جلسه اخیر این کارگروه به ریاست معاون اول رئیس جمهور نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اهتمام جدی دولت چهاردهم به مسائل زیست محیطی، قرار شد جلسه بعدی کارگروه در یک ماه آینده برگزار شود و در این مدت آسیب شناسی اقدامات، پیش بینی لازم برای طرح‌ها و برنامه‌ها، تأمین منابع مالی و ارائه پیشنهادات جهت تقویت کارگروه ملی نجات ارومیه در دستور کار قرار گیرد.