تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹

تعداد امامزاده‌هایی که در مرکز و جنوب پایتخت قرار دارند، کم نیست. امامزاده‌هایی که نه تنها با فضای معنوی خود، مامنی امن برای پایتخت نشینان محسوب می‌شوند، بلکه قدمت طولانی آنها که گاه به دوران صفویه می‌رسد باعث شده تا مقصدی جذاب برای گردشگران باشند.

همشهری - سعیده مرادی: امامزاده معصوم (ع) و امامزاده زید (ع) از جمله امامزاده‌های به جا مانده از عهد صفوی هستند که زیارت در آنها و تماشای معماری این امامزاده‌های خالی از لطف نیست.

نام مقصد: امامزاده معصوم (ع)

امامزاده معصوم(ع) از نوادگان امام محمد باقر(ع) بوده و بنای بقعه آن در زمان شاه عباس صفوی شکل گرفته است. بنای این امامزاده سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسید.

گنبد فیروزه‌ای

ساختمان امام‌زاده معصوم(ع) ساده و بی‌پیرایه‌ است و گنبد فیروزه‌ای رنگ و کاشیکاری آن معماری عهد صفویه را به نمایش می‌گذارد. ۲ رواق نسبتا کوچک در ضلع شرقی و غربی داخل حرم وجود دارد. در محوطه این بقعه، مقبره برخی از رجال و افسران دوره قاجار به چشم می‌خورد. آنچه بر نورانیت و قداست فضای ایوان جنوبی بقعه امامزاده معصوم (ع) افزوده، وجود مزار پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس است.

نشانی: خیابان قزوین، بین سه راه آذری و میدان قزوین، رو به روی پل امام زاده

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: امامزاده معصوم

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: بریانک

امکانات: سرویس بهداشتی، زائرسرا، فضای سبز، پارکینگ

نام مقصد: امامزاده زید(ع)

بقعه امامزاده زید(ع) در محدوده بازار تهران قرار دارد. نسب این امامزاده آن طور که جعبه قدیمی مربوط به عهد صفوی داخل بقعه نشان می‌دهد، به امام سجاد (ع) می‌رسد.

یادگار معماری صفوی

بنای اصلی امامزاده زید(ع) که در ابتدا محدود به بقعه و گنبد بود، مربوط به تاریخ ۹۰۲ هجری قمری یعنی ۵ سال قبل از به تخت نشستن شاه اسماعیل صفوی و رسمی شدن مذهب تشیع در ایران است. صحن‌ها و رواق‌ها در دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار به امامزاده افزوده شدند. زمانی که پا به این مکان می‌گذارید در اولین نگاه می‌توانید حیاط و حوض مستطیل شکل وسط آن را ببینید. حرم در مرکز بنا ساخته شده است و اطراف آن ایوان و حجره‌ها ساخته شده‌اند. ایوان داخل صحن آن‌قدر بزرگ است که دو طبقه حجره را داخل خود جای می‌دهد. گنبد فیروزه‌ای امامزاده با تزیینات فراوان نشان می‌دهد سازنده این حرم احترام زیادی به این مکان مقدس گذاشته است. در کنار زیارت، گشت‌وگذار داخل بقعه را از دست ندهید. می‌توانید شکوه هنر معماری اسلامی را در بقعه تماشا کنید. آینه‌کاری و نورپردازی خاص بقعه در عین زیبایی باعث شده داخل حرم پرنور و دلباز باشد.

مقبره سلطنتی

جذابیت گشت و گذار در بقعه امامزاده زید(ع) تنها مربوط به زیارت حرم و معماری زیبایش نیست. در اینجا می‌توایدن از قبرهای تاریخی هم بازدید کنید. در یک اتاق آینه‌کاری در کنار حرم، قبر فتحعلی خان فرزند ۷ ساله کامران میرزا، نوه فتحعلی شاه قاجار که در تاریخ ۱۳۱۰ فوت کرد و همچنین قبر جهان سلطان دختر فتحعلی شاه وجود دارد. در اینجا همچنین قبری مهجور دیده می‌شود که پشت دری شیشه‌ای قرار گرفته است. این قبر به لطفعلی خان زند، برادرزاده کریم خان زند و ششمین پادشاه زندیه تعلق دارد. برای بازاری‌ها امامزاده زید(ع) یک فضای مناسب برای زیارت و عبادت است. گردشگران از ۹ صبح تا اذان مغرب می‌توانند از فضای امامزاده استفاده کنند. برای رسیدن به امامزاده زید(ع) مسیرهای زیادی وجود دارد. اما ترجیحا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید؛ چرا که این منطقه داخل محدوده طرح ترافیک است. به‌علاوه در این منطقه پیدا کردن جای پارک سخت است.

نشانی: خیابان ۱۵ خرداد، خیابان خیاط ها

منبع: روزنامه همشهری