وقتی ‌هادی چوپان مقام دوم مسابقات مستر المپیا را به دست آورد،‌ کاریکاتوری از او در شبکه‌های مجازی یکی از رسانه‌های خارج از کشور منتشر شد که او را فرد ضعیفی نشان می‌داد که فقط بدنی بزرگ دارد.

همشهری آنلاین: این اولین بار نبود که در رسانه‌های ایرانی خارج از کشور یک شخص مشهور یا به اصصلاح سلبریتی مورد حمله قرار می‌گرفت. به خصوص پس از وقایع سال 1401 سلبریتی‌هایی که همراه نظام بودند یا در برابر وقایع موضع نگرفتند و سکوت کردند هم مورد این نقدها واقع شدند. این مطلب، فهرستی است از هنرمندانی که در طول این مدت در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور،‌ مورد هجمه قرار گرفتند:

مهران رجبی

مهران رجبی که از دهه هشتاد و با سریال‌های «دوران سرکشی» و «مدرسه همت» به عنوان بازیگر شناخته شد، در دو سال گذشته و پس از وقایع 1401 به دلیل مواضعش هدف انتقادات تند و تیز رسانه‌های خارج از ایران قرار گرفت. به خصوص که تعداد سریال‌هایی که بازی می‌کرد یا برنامه‌هایی که مجری آنها بود، به شدت افزایش پیدا کرد.

داریوش ارجمند

داریوش ارجمند پس از صحبت‌هایش در باره معترضان به کم آبی در خوزستان در سال 1400 مورد هجمه‌های زیادی از سوی رسانه‌های خارج از ایران قرار گرفت. او در باره آنها گفته بود: «اینها با خود من این معامله را کردند و حضورشان در ماجرای خوزستان اهمیت ندارد و راه به جایی نمی‌برند و مردم این مملکت بیدی نیستند که با این بادها بلرزند.» مدتی بعد نیز اظهاراتش درباره ورزشکاران زن و این که مادر شدن اهمیت بیشتری از ورزش برای زنان دارد،‌ سوژه شد.

الهام چرخنده

او فعالیتش به عنوان بازیگر را از سال ۱۳۷۵ با بازی در فیلم عروسی مهتاب آغاز کرد و حتی به عنوان ترانه‌سرا و خواننده فعالیت داشته و یک آلبوم موسیقی نیز ضبط کرده است. او که با اجرای برنامه استعدادیابی ستاره مهاجر در شبکه مهاجر شهرت پیدا کرد، پس از مدتی با انتخاب پوشش چادر سبک زندگی دیگری در پیش گرفت و به همین دلیل و به خاطر اظهاراتی که در باره ترویج این پوشش داشته بارها مورد نقد رسانه‌های خارج از کشور قرار گرفته است.

شهاب حسینی

سال 1395 وقتی شهاب حسینی نخل طلای بهترین بازیگر مرد را از جشنواره کن دریافت کرد، در مراسم و روی صحنه جایزه‌اش را به مردم ایران تقدیم کرد. اما زمانی که به ایران برگشت، در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به این‌که این جایزه را در نیمه شعبان دریافت کرده، گفت: «بخشی از این موفقیت را که خود در آن سهیم بودم، به عنوان هدیه به منجی بشریت تقدیم می‌کنم.» این حرکت، در روزنامه فیگارو و شبکه‌های اجتماعی و بازتاب‌های زیادی داشت. چراکه معتقد بودند او یک بار جایزه را به مردم تقدیم کرده است.

ابراهیم حاتمی‌کیا

انتقادها به حاتمی‌کیا تقریبا از سال 96 شروع شد. در جشنواره سی و ششم او زمانی که جایزه اش را گرفت گفت: «من فیملساز وابسته ام. فیلمساز این نظامم» و سپس از سازمان اوج که سرمایه گذار فیلم به وقت شام او بود، تشکر کرد. رسانه‌ها از همان زمان شروع به انتقاد از او کردند و سپس علاقه‌اش به سردار سلیمانی و حمایتش از لبنان و حزب الله برایش واکنش‌های تندهایی در این رسانه‌ها به دنبال داشت.

محسن تنابنده

تنابنده که انتقادات بسیاری به ممیزی‌های زیاد در سریال پایتخت داشت،‌ بعد از ورود سازمان اوج در ساخت پایتخت 5 با محوریت داعش مورد انتقادات رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور قرار گرفت. او حتی در این مورد مجبور به توضیح شد و در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین گفت: «ما، یعنی سازندگان «پایتخت» دنبال اوج رفتیم و آن‌ها سراغ ما نیامدند. واقعیت این است که فقط سازمان اوج می‌توانست شرایطی را ایجاد کند که «پایتخت 5» با این داستان ساخته شود.» او بعدتر هم فیلم قسم را با حمایت مالی سازمان اوج ساخت که این بار هم مورد انتقاداتی قرار گرفت.

علی نصیریان

اسفند سال گذشته در جریان دیدار برخی هنرمندان با ابراهیم رئیسی،‌ علی نصیریان هم شرکت کرد. حضور او در این دیدار باعث شد،‌ توئیت‌های بسیاری علیه او نوشته شود و در شبکه‌های خارج از ایران هم مورد نقد قرار بگیرد.

منبع: همشهری آنلاین