رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اعلام رشد۱۰ درصدی کشف سلاح و مهمات شکاری در تهران یکی از دلایل این رشد را افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرد و از کشف ۴۸۷ سلاح و مهمات شکاری خبرداد.

همشهری آنلاین - مجید جباری: تصور عموم مردم از شکار حیات‌وحش این است که شکارچیان در مناطق کوهستانی و جنگلی برخی استان‌های شمال، مرکز و شرق و غرب حیوانات را شکار می‌کنند. این در حالی است که حیات‌وحش در پایتخت ایران هم از گزند شکار در امان نمانده است. ۸گونه حیات‌وحش استان تهران در معرض تهدید و انقراض قرار دارند و برنامه عمل برای گونه‌های جانوری اجرا شده است. با اینکه بیشترین گونه‌های شکار شده در پارک‌ها و زیستگاه‌های تهران، پرندگان هستند اما درمیان کشفیات چند سال اخیر یگان حفاظت محیط‌زیست در این استان پلنگ، خرس قهوه‌ای، آهو، قوچ و میش هم دیده شده اند.

دلیل افزایش شکار در تهران

رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به کشفیات سلاح‌و مهمات شکاری در تهران طی ۶ ماه نخست سال، گفت:« معمولا بیشترین کشفیات شکار و سلاح‌های شکاری را در ۶ماه دوم سال داریم چون پرندگان مهاجر در این ۶ماهه وارد کشور می‌شوند و زمستان‌گذرانی می‌کنند. با این حال در ۶ماه اول امسال تاکنون، تعدادی از سلاح‌های شکاری غیرمجاز از شکارچیان کشف شده است.»

اجساد شکار و شکارچی در یک قاب | داستان عجیب ۲ شکارچی از مرگ برگشته

شرایط بحرانی حیات وحش ایران | ۱۰ درصد گونه جانوری استان مرکزی در معرض انقراض قرار دارند

فرهاد زندی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه آمار کشفیات در ۶‌ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۰درصد افزایش یافته است، از تلاش‌ها برای کاهش بیشتر شکار در استان تهران خبرداد و گفت:« نشست‌ها و جلسات مختلفی با دهیارها و شوراهای مناطق داشتیم و دوره‌های آموزشی هم برگزار کردیم. مردم نیز برای مقابله با شکارچیان غیرمجاز با ما همکاری دارند. با مراکز نیروی انتظامی، پلیس‌های کوهستان و کلانتری‌ها برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و شکار و صید غیرمجاز تفاهمنامه امضا کردیم و با آنها گشت‌های مشترک داریم. تعداد گشت و پایش‌ها و استفاده از همیارهای محیط‌زیست افزایش یافته است.»

رصد متخلفان با پهپاد

او تاکید کرد:مقابله با شکار نیازمند فرهنگسازی است اما احتمال افزایش شکار و شکارچی‌های غیرمجاز به‌دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز بالا رفته است. بعضی‌ها به این دلیل برای شکار کردن وسوسه می‌شوند. برای رصد و پایش مناطق، باید به علم روز تجهیز شویم که پایش به وسیله پهپاد یکی از این نیازهای یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران است. لازم است تجهیزات نوین را به‌کار بگیریم تا از مناطق نگهداری و متخلفان را به‌سرعت شناسایی کنیم.

منبع: همشهری آنلاین