هزاران سال قبل ساکنان بزرگترین جزیره ایرانی خلیج فارس در قشم به دلیل برخورداری از موقعیت سوق الجیشی و براساس اسناد مکتوب، تعاملات فرهنگی خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس، شرق آسیا، هندوستان و چین را تقویت کردند. جنگ با پرتغالی‌ها نیز موجب شده است که پای واژهای قشمی به زبان پرتغالی باز شود.

همشهری آنلاین: مدیران منطقه آزاد قشم تصمیم دارند با بهره‌گیری از پشتوانه فرهنگی این جزیره در تعاملات جهانی، مسیر گردشگری با کشورهای دیگر را هموار کنند.

برهمین اساس قرار است این جزیره جنوبی ایران، 26 و 27 مهرماه میزبان سفرای کشورهای قطر، امارات، عمان، چین، هندوستان، تانزانیا، ایتالیا، پرتغال و بلاروس و ... باشد تا با معرفی جاذبه های گردشگری قشم در رویداد گردشگری «همسنگار» (همراهی) مسیر بین المللی برای ورود گردشگران خارجی به این جزیره را هموار کند.

خانه های قشم در ایران راه اندازی می شود

ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی منطقه آزاد قشم در نشست با خبرنگاران اعلام کرده است که ایده اصلی این رویداد مبتنی بر زیست بوم قشم‌ شناسی که مبنای توسعه جزیره است شکل گرفته و با برگزاری نمایشگاه گردشگری در این جزیره فرصت های سرمایه‌گذاری گردشگری در قشم به سفرای خارجی و سرمایه گذاران ارایه می شود.

راموز همچنین اعلام کرد: بزودی خانه های قشم در شهرهای ایران راه اندازی می شود تا مردم ایران با سبک زندگی و میزبانی و آداب و رسوم و جاذبه های گردشگری قشم پیش از سفر به این جزیره آشنا شوند.

تعریف 2 هزار بسته سرمایه گذاری گردشگری در 8 منطقه آزاد کشور

محمد فرزاد میرزایی، معاون گردشگری مناطق آزاد نیز در این نشست و در پاسخ به سوال همشهری که چه تلاش هایی برای توسعه گردشگری قشم انجام شده است و چرا قشم در رقابت گردشگری با کیش جا مانده است؟ گفت: هم اکنون 2000 بسته سرمایه گذاری گردشگری با حجم سرمایه گذاری یک میلیارد یورو در 8 منطقه آزاد کشور تعریف شده است که بخشی از آن ها در جشنواره و نمایشگاه گردشگری «همسنگار» قشم به سرمایه گذاران ارایه می شود.

او افزود: دسترسی در قشم باید برای همه گردشگران در هر سطحی فراهم باشد. اما در نظر داریم اقامتگاه های بومگردی و هتل هایی با استانداردهای 5 ستاره برای بخشی از گردشگران برخوردار ایجاد کنیم تا گردش مالی گردشگری در جزیره بیشتر شود. همچنین در حال تعریف برد ظرفیت پذیرش گردشگر در قشم هستیم تا از آسیب رسیدن به محیط زیست این جزیره و با توجه به برخورداری از یک ژئوپارک جهانی خودداری شود.

80 هتل و 9500 تخت در قشم وجود دارد

عبدالباسط رضوانی، رییس جامعه هتلداران قشم نیز در این نشست، با اعلام این مطلب که قشم دارای 80 مرکز اقامتی و 9500 تخت برای اقامت گردشگران است، افزود: قشم یکی از مقاصد گردشگری کشور است که گردشگران باید پیش از سفر به این جزیره اقامت و سفر خود را رزرو کنند. البته خارج از قشم نیز اقامتگاه های بومگردی فعال هستند تا پاسخگوی نیاز گردشگران باشند.

مراکز اقامتی قشم پاسخگوی نیاز گردشگران نیست

جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتلداران ایران و عضو شورای راهبردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این نشست اعلام کرد: در رویداد گردشگری همسنگار جامعه هتلداران ایران نیز حضور دارد و در معرفی بسته های سرمایه گذاری در احداث هتل های جدید در قشم فعالیت خواهد داشت.

او گفت: قشم از مقاصد اصلی گردشگری کشور است اما متاسفانه تعداد هتل ها و اقامتگاه های این جزیره پاسخگوی نیاز گردشگران نیست و در پیک سفرها مشکل اقامت برای گردشگران به شدت احساس می شود.