امروز، روزی مهم در صنعت حمل‌ونقل کشورمان به شمار می‌رود. سال‌ها پیش در  ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶، کلنگ ساختمان راه‌آهن سراسری را در تهران و در محل فعلی ایستگاه راه‌آهن تهران بر زمین زدند و عملیات احداث راه‌آهن سراسری ایران رسما آغاز شد.

به گزارش همشهری آنلاین، احداث نخستین خطوط ریلی تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ ایران شد و سفر به نقاط مختلف را برای بسیاری از افراد ممکن کرد. ایجاد راه‌آهن در ایران، برای چندین سال، یکی از آرزوهای ملی و بزرگ بود و با وجود حدود نیم قرن تلاش و کوشش از طرف مسئولان وقت، تحقق این آرزو تا سال ۱۳۰۶ به طول انجامید. پس از تکمیل راه‌آهن سراسری ایران، خطوط انشعابی راه‌آهن تا زنجان، کاشان و سمنان به‌سمت تهران نیز گسترش یافتند.

خط ریلی اولیه در مسیر جنوب به شمال از دشت خوزستان می‌گذشت و به اهواز می‌رسید و سپس با عبور از کارون و اندیمشک تا اراک، قم و تهران امتداد داشت. در ادامه مسیر، این خط ریلی با عبور از فیروزکوه به دریای خزر متصل می‌شد.

جالب است بدانید که عمر خط ریلی گسترده امروزی که از آن با نام راه‌آهن سراسری شمال جنوب ایران یاد می‌کنند، نزدیک به یک قرن است و پل ورسک شاخص‌ترین اثر سازه‌ای آن محسوب می‌شود. در مردادماه سال ۱۴۰۰ شمسی نیز، نام راه‌آهن سراسری ایران را با عنوان آخرین اثر ملی ایران در فهرست یونسکو ثبت کردند. به همین مناسبت بد نیست با چند مسیر زیبای ریلی در ایران آشنا شوید.

مسیر تهران - ساری

یکی از دیدنی‌های مسیر تهران به ساری که باعث شهرت این مسیر شده، پل ورسک است.

مسیر تهران - گرگان

قطار گرگان -تهران در طول حرکتش از ۹۵تونل و ۱۵۰۰پل تاریخی عبور می‌کند.

مسیر مشهد - ساری

مسیر ریلی قطار مشهد به ساری هم از جنگل‌های بکر شمال ایران می‌گذرد و به همین دلیل شاهد مسیر ریلی فوق‌العاده زیبایی در آن هستیم.

مسیر قزوین - رشت

برای به‌وجود آوردن این مسیر، بزرگ‌ترین پل راه‌آهن کشور یعنی پل بزرگ منجیل که ۱۴۳۰متر طول دارد نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

مسیر تهران - اهواز

مسیر تهران به اهواز یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور است و شما در طول سفر می‌توانید کوه‌ها، آبشارها و دشت‌های شگفت‌انگیز و زیبای موجود در استان لرستان و محدوده زاگرس را مشاهده کنید.