«کنترل محدوده طرح ترافیک با هوش مصنوعی» این خبری بود که روز گذشته در تمام رسانه‌ها و فضای مجازی به نقل از مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دست به‌دست شد.

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، در خبر آمده بود که از ابتدای سال آینده این مدل جدید اجرایی شود. اما چطور و با چه شیوه‌ای؟ در این‌باره با پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم تا از چگونگی نقش هوش مصنوعی در طرح ترافیک و نحوه جدید محاسبه عوارض تردد در آن توضیح دهد.

نقش هوش مصنوعی در طرح ترافیک

موضوع استفاده از هوش مصنوعی در طرح ترافیک در دست مطالعه است و پس از نهایی شدن مطالعات، جزئیات بیشتری از آن اعلام خواهد شد. اما به شکل کلی و خلاصه، این موضوع مطرح می‌شود که عادلانه این است عوارض را براساس میزان پیمایش تعیین کنیم یا مبلغی براساس مدت زمان ورود و خروج مشخص شود؟ بر همین اساس شهرداری با حداکثر امکانات و به کمک هوش مصنوعی به‌دنبال این است که به سمت تعیین عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک براساس میزان پیمایش پیش برود، نه زمان ورود و خروج از محدوده طرح.»

مبنای پرداخت عوارض در طرح جدید؟

در این طرح اگر شهروندی ۲کیلومتر در محدوده طرح ترافیک پیمایش کند یا در ساعت‌های شلوغ ۳۰دقیقه در محدوده طرح ترافیک بماند و فقط یک کیلومتر پیمایش داشته باشد، باید عوارض پرداختی‌اش متفاوت باشد. در واقع عوارض تردد در طرح ترافیک باید به شکل عادلانه‌تر برمبنای میزان پیمایش و به‌صورت پلکانی محاسبه شود. به شکل خلاصه، در طرح جدید میزان عوارض تردد در طرح ترافیک براساس میزان پیمایش محاسبه و دریافت شود.

امکانات و تجهیزات مورد نیاز

اکنون امکانات مورد نیاز برای استفاده از هوش مصنوعی در طرح ترافیک جدید وجود دارد اما اینکه به لحاظ اجرایی انجام این کار چقدر امکانپذیر است، فعلا در مرحله بررسی و مطالعه قرار دارد.

منبع: روزنامه همشهری