تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۶

کیسه‌هایی که پشت وانتی که تصویر آن‌را کیوان حبیب‌زاده برای ما ارسال کرده است به هیچ‌وجه ایربگ یا صندلی عقب وانت نیست.

آنها گونی‌های پلاستیک و شیشه‌هایی هستند که پلاستیک‌جمع‌کن‌ها روی وانت گذاشته‌اند و به وسیله آن می‌توانند رکورد جدیدی برای مرتفع‌ترین تردد در شهر ثبت کنند.

البته رکوردی که کاملا با ارتفاع مجاز بار و حمل مسافر تضاد دارد و به طور حتم پلیس باید با آن برخورد کند. برخی از این قانون‌شکنی‌ها فقط زمانی جدی می‌شود که فردی از روی این بار غیر مجاز به پایین سقوط کند و خودروی پشتی وی را به اصطلاح زیر بگیرد.

جالب اینجاست که در این صورت راننده خودروی پشتی که شاید فقط چنددهم ثانیه برای واکنش زمان داشته است مقصر شناخته می‌شود و علاوه بر پرداخت دیه باید چند روزی هم آب خنک بخورد. به گفته شهروندی که این تصویر را برای ما ارسال کرده، گونی‌های پلاستیک به قدری معلق و شل بوده‌اند که کارگران به راحتی به این سو و آن‌سو تلو تلو می‌خوردند.

یه قل دو قل بخر

برخی طرح‌های خلاقانه فرهنگی از چند زاویه توجه شهروندان را به خود جلب می‌کند. چنین طرح‌هایی به خوبی نشان می‌دهد که برای کمک به پیشرفت فرهنگی مناطق محروم طرح‌های فرهنگی خلاقانه می‌توانند سهم عمده‌‌ای داشته باشند.

مطابق یکی از این طرح‌ها کودکان مناطق شمالی کشور برای راه‌اندازی کتابخانه و کتابفروشی در محله خودشان اقدام به جمع‌آوری سنگ‌های گرد و  زیبا از ساحل رودخانه و دریا کرده‌اند.

این سنگ‌ها داخل تکه پارچه‌ای‌ ساده به همراه توضیح بازی یه قل دو قل و البته با قیمتی اندک فروخته می‌شوند. شهروندان نیز با خرید آن علاوه بر کمک به احیای یک بازی قدیمی، به کودکان آن محله برای داشتن کتابخانه و کتابفروشی کمک می‌کنند. 

مشاجره بر سر پارکینگ

هنگامی که فردی قصد خرید یک ملک را دارد، مشخصات پارکینگ مربوط به ملک هم مانند سایر مشخصات ساختمان در سند ثبت می‌شود و در واقع پارکینگ واحد آپارتمانی با وجود اینکه با فاصله‌ای چندطبقه‌ای از آن واقع شده اما جزئی از همان واحد به‌شمار می‌آید.

این در حالی است که متاسفانه برخی ساکنان ساختمان‌ها با نادیده گرفتن این موضوع به حریم پارکینگ ساکنان دیگر تجاوز کرده و به این ترتیب زمینه بحث و مشاجره بین اعضای ساختمان را فراهم می‌کنند.

توجیه این افراد هم این است که برای مدتی کوتاه خودرو را در پارکینگ متعلق به واحد دیگر پارک کرده‌اند یا اینکه فعلا ساکنان این واحد در ساختمان حضور ندارند. اما همین اقدام در اغلب موارد درگیری بین اعضای ساختمان را به دنبال دارد. بهتر است ساکنان آپارتمان‌ها به قوانین آپارتمان‌نشینی احترام بگذارند و به حریم پارکینگ دیگران تجاوز نکنند تا مشکلات کمتری در آپارتمان ایجاد شود.

تله‌هایی برای سقوط

با وجود اینکه در اغلب موارد توجه زیادی به نصب علائم هشداردهنده هنگام اجرای عملیات عمرانی معطوف می‌شود، گاهی بی‌توجهی به این نکته دردسر‌هایی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال هنگام انجام این عملیات در کوچه‌ها و خیابان‌ها معمولا در اطراف آن علائم هشداردهنده نصب می‌شود و شهروندان با مشاهده این علائم با دقت بیشتری در محدوده مورد نظر تردد می‌کنند.

اما در برخی موارد پس از اتمام عملیات عمرانی علائم هشدادهنده در حالی جمع‌آوری می‌شوند که هنوز عملیات کامل نشده است. برای مثال در حالی که هنوز درپوشی برای کانال درنظر گرفته نشده است، علائم هشداردهنده ناپدید می‌شوند و این احتمال وجود دارد که عابران بی‌خبر از همه‌جا داخل این کانال‌ها سقوط کنند؛

به خصوص در تاریکی شب این مشکل جدی‌تر است. بهتر است در این خصوص دقت بیشتری صورت گیرد تا شهروندان در خطر قرار نگیرند.