تا چندماه قبل میدان شوش و خیابان‌های اطرافش پر از افرادی بود که در حال مصرف موادمخدر، چرت زدن یا جست‌وجو میان زباله‌ها بودند اما انگار جمع‌آوری معتادان از خیابان‌ها و نگهداری آنها در کمپ‌ها، جواب داده و این بخش از شهر پاک شده است

همشهری - محمد سرابی: شهرداری تهران با تشکیل قرارگاه اجتماعی و همراهی نیروی انتظامی و بهزیستی جمع‌آوری معتادان را اجرا کرده است. گشتی در محدوده شوش زدیم تا ببینیم این روزها در شوش چه خبر است.

ایستگاه اول - خیابان صاحب‌جمع

قدردانی مردم از نیروهای انتظامی

در محدوده چهارراه مولوی، خیابان صاحب‌جمع، مغازه‌های خشکبار کیسه‌های گردو، کشمش و زرشک را جلوی در چیده‌اند. یکی از فروشنده‌ها با نشان دادن ایستگاه آتش‌نشانی و بیمارستان اکبرآبادی می‌گوید: «تا همین چند وقت قبل اطراف اینجا پر از معتاد بود اما حالا نمی‌توانید کسی را پیدا کنید.» کمی جلوتر چند پارچه‌نوشته برای قدردانی از نیروی‌انتظامی به خاطر پاکسازی خیابان صاحب‌جمع از معتادان به چشم می‌آید. روی یکی از آنها اینطور نوشته شده: «با پاکسازی و دستگیری معتادان و فروشندگان موادمخدر امنیت به منطقه بازگشت، قدر کار شما را می‌دانیم.»

ایستگاه دوم - پارک شوش

بازی کودکان بدون دغدغه

کمی جلوتر و مقابل بوستان شوش، فروشنده چای و حبوبات بیرون مغازه‌اش ایستاده است. وقتی سراغ پاتوق معتادان را از او می‌گیریم، پاسخ ما را اینطور می‌دهد: «قبلا اینجا تعداد معتادها زیاد بود، مخصوصا پارک ولی از چندماه قبل با شروع طرح ساماندهی معتادان متجاهر، پارک از معتادان خالی شده است.» برای اطمینان از دروازه‌ای قدیمی که با آجر و کاشی ساخته شده، وارد بوستان می‌شویم. همه‌جا تمیز و خلوت است و در گوشه‌ای کودکان مشغول بازی هستند و در گوشه‌ای دیگر چند نفر درحالی‌ که کیسه‌های خرید دستشان ‌است، مشغول صحبت‌ هستند.

ایستگاه سوم - خیابان شوش

فروشندگان مواد رفتند و اوضاع خوب شد

به جست‌وجو ادامه می‌دهیم و به سمت خیابان عریض شوش می‌رویم. اینجا هم چندین بنر تشکر از جمع‌آوری معتادان متجاهر نصب شده است. فروشنده یکی ازفروشگاه های لوازم خانگی با نشان دادن پیام‌های تشکر مردم، می‌گوید: «در گذشته فروشندگان مواد اینجا جولان می‌دادند؛ اما از وقتی موادفروشان را جمع‌آوری کرده‌اند، مصرف‌کنندگان هم دیگر در این مسیر تردد ندارند و اوضاع خیلی خوب شده است.» مسیر را ادامه می‌دهیم و به راسته لوازم خودرو و بعد از خیابان انبار گندم مغازه‌های لوازم موتورسیکلت می‌رسیم؛ اینجا هم مانند سایر معابر پاک پاک است.

ایستگاه چهارم - خیابان جهانیان

رضایتمندی از جمع‌آوری

حین گشت‌وگذار ‌مرد میانسالی آهسته با صدای بمی می‌گوید: «اگر دنبال مواد و معتاد هستی، برو خیابان جهانیان، گعده‌شان آنجاست.» به سمت خیابان می‌رویم، محدوده‌ای که ابتدای آن تعمیرگاه‌های موتور، خودرو و در ادامه مغازه‌های صافکاری‌ و نقاشی ماشین فعالیت دارند. خیابان به کوچه‌های فرعی زیادی منتهی می‌شود. سراغ معتادان را از تنها بقالی خیابان می‌گیریم. او می‌خندد و می‌گوید: «نگرد، دیگر نیستند. با ون آمدند و همگی را جمعشان کردند و بردند.» در این حین یکی از مشتری‌ها وارد بحث می‌شود و می‌گوید: «روزها در این محدوده معتاد نمی‌بینید. فقط آخر شب چندتایی در کوچه‌های اطراف دیده می‌شوند که آنها را هم گشت ببیند، حتما جمع می‌کند.»

ایستگاه پایانی - خیابان صابونیان

افزایش زمان نگهداری از معتادان

خیابان صابونیان، مرکز فروش ظروف آشپزخانه است و ظاهری مدرن و تمیز دارد. در اینجا هم معتادی نیست. خیابانی که گویا تازگی‌ها بازسازی و نیمکت‌ و سطل‌های زباله در آن نصب شده است. فروشنده ظروف آرکوپال هم با تأکید بر اینکه تعداد معتادان تا چندماه قبل خیلی زیاد بود، صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «قبلا معتادها را می‌گرفتند و بعد از مدتی رها می‌کردند. برای همین هم زود برمی‌گشتند اما حالا گویا معتادها را چندماه نگه‌ می‌دارند و کمک می‌کنند تا پاک شوند و کاری یاد بگیرند و سروسامان پیدا کنند. این کار واقعا عالی است.»

بیشتر بخوانید: معتادان متجاهر از تهران می روند | تهران برای معتادان متجاهر نا امن می شود

۱۲۰خانه پلاک قرمز پلمب شد

وحیدرضا محمدی انارکی، شهردار منطقه ۱۲: با تشکیل قرارگاه اجتماعی از سوی شهرداری تهران و همراهی مرجع قضایی و همکاران نیروی انتظامی موفق شدیم نقاط خاص منطقه را شناسایی کنیم که در نتیجه آن ۱۲۰خانه پلاک قرمز به کمک پلیس مبارزه با موادمخدر و فرماندهی فاتب، شناسایی و با حکم قضایی پلمب شدند. با همکاری کلانتری‌های۱۱۳ بازار و ۱۱۶مولوی، توزیع‌کنندگان موادمخدر و کسانی که شاکی خصوصی داشتند بازداشت و معتادان نیز به مراکز یاورشهر منتقل شدند. کودکانی که در این خانه‌ها بودند نیز با همکاری بهزیستی و کمیته امداد به مراکز نگهداری مخصوص خود انتقال یافتند. همچنین ورودی خانه‌های پلاک قرمز با جوشکاری یا دیوارکشی مسدود شد و برخی از خانه‌ها هم با اخذ دستور قضایی تخریب خواهد شد. اکنون فضای شب میدان شوش در جنوب منطقه۱۲ امنیت دارد.

۷۷۰۰ نفر ظرفیت مراکز نگهداری معتادان

سید محمد نقیب، سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران: از ابتدای دوره مدیریت فعلی شهرداری قرارگاه اجتماعی با حضور دیگر نهادها و سازمان‌های مسئول تشکیل شد. برای نگهداری از معتادان متجاهر نیازمند ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر ظرفیت نگهداری هستیم. شهرداری با امکانات خود ۷۷۵۰نفر ظرفیت در ۱۰ مرکز یاورشهر ایجاد کرد و بقیه ارگان‌ها هم بخش دیگری از آن را تامین کردند. اکنون ۷۵۰۰ نفر در مراکز یاورشهر شهرداری در حال طی مراحل سم زدایی تا بازاجتماعی شدن هستند و به دستور دادستانی تا ۶ ماه نگهداری می‌شوند. هر روز نزدیک ۱۰۰ اکیپ جمع آوری معتادان که بعضی متعلق به سازمان هستند و بعضی از سوی مناطق فرستاده می‌شوند با خودروی ون در سطح شهر گشت می‌زنند و معتادان متجاهر را جمع آوری می‌کنند.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها