فرزندخواندگی قواعد خاص خود را دارد و برای آنکه فردی بتواند مسئولیت یک کودک را قبول کند، باید از فیلتر بهزیستی رد شود، دختران مجرد هم با یک شرط خاص می‌توانند کودکی را به فرزندی قبول کنند.

همشهری آنلاین-لیلا شریف: فرزندخواندگی در سال‌های اخیر با آمار رو به رشدی همراه شد تا جایی که در پایان سال ۱۴۰۲ تعداد کودکان در تمامی مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست برای نخستین بار به زیر ۹ هزار نفر رسیده بود.

این افراد می‌توانند حضانت کودک یا نوجوانی را از سازمان بهزیستی درخواست کنند:

۱-زن و شوهری که پنج‌سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، مشروط به این‌که حداقل یکی‌ از آنان بیش از سی‌سال سن داشته باشد.

۲- زن و شوهر دارای فرزند مشروط بر این‌که حداقل یکی از آنان بیش از سی‌سال سن داشته باشد.

۳ - دختران و زنان بدون شوهر، در صورتی که حداقل سی سال سن داشته باشند، منحصراً حق سرپرستی دخترها را خواهند داشت.

۴- چنانچه به تشخیص سازمان پزشکی قانونی امکان بچه‌دار شدن زوجین وجود نداشته باشد، درخواست‌کنندگان از شرط گذشت ۵ سال از زندگی مشترک، مستثنی هستند.

۵- چنانچه درخواست‌کنندگان سرپرستی از بستگان کودک یا نوجوان باشند، دادگاه با اخذ نظر سازمان و با رعایت مصلحت کودک و نوجوان می‌تواند آنان را از برخی شرایط مقرر در ماده ۳ مستثنی کند.

۶- اولویت در پذیرش سرپرستی به ترتیب با زن و شوهر بدون فرزند، سپس زنان و دختران بدون‌ شوهر فاقد فرزند و در نهایت زن و شوهر دارای فرزند است.

۷- درخواست‌کنندگان کمتر از پنجاه‌ سال سن، نسبت‌ به درخواست‌کنندگانی که پنجاه سال و بیشتر دارند، در شرایط مساوی اولویت ‌دارند.

۸- در مواردی که زن و شوهر درخواست کننده سرپرستی باشند، درخواست باید به طور مشترک از طرف آنان تنظیم و ارائه شود.

منبع: روزنامه همشهری