آرامگاه کشته شدگان جنگ چالدران در قرن دهم، در محوطه آرامگاه آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، به عنوان موزه سنگ قبر جان باختگان جنگ چالدران میزبان گردشگران است.

به گزارش همشهری ‌آنلاین پس از پایان جنگ چالدران بین ایران و امپراتوری عثمانی، شاه اسماعیل یکم پیکر کشته‌شدگان نبرد را از دشت چالدران جمع‌آوری کرد و به اردبیل انتقال داد. این آرامگاه از زمان صفویان به بعد به شهیدگاه شهرت یافت. پیکرهای منتقل شده، طی مراسمی با حضور شاه اسماعیل یکم به خاک سپرده شدند.
جنگ چالدران جنگی میان شاه اسماعیل یکم (شاه صفوی) و سلطان سلیم یکم (پادشاه عثمانی) در سال ۱۵۱۴ میلادی بود که با پیروزی قاطع امپراتوری عثمانی بر ایران صفوی به پایان رسید. در نتیجه این جنگ، امپراتوری عثمانی منطقه آناتولی شرقی و شمال عراق و شهر دیاربکر و دریاچه وان را از ایران صفوی تصرف کرده و ضمیمه خاک خود کرد.


این نخستین کشورگشایی عثمانی به سوی آناتولی شرقی و وقفه طولانی‌مدت کشورگشایی صفویان در سرزمین‌های غربی بود. در این جنگ، نیروهای قزلباش ایران نزدیک به چهل هزار تن و سپاه عثمانی قریب به یکصد هزار نفر بودند، که قزلباشان به علت شمار کمتر، نداشتن تجهیزات مناسب، از سپاه عثمانی شکست خوردند. در این جنگ سربازان صفوی با شمشیر، نیزه و تیر و کمان می‌جنگیدند، درحالی‌که ارتش عثمانی از توپ و تفنگ بهره می‌برد.
در نبرد چالدران که سربازان از فرط خستگی و جراحت، نایی برای ادامه نداشتند. اشعار فردوسی و صدای رسای محمدخان استاجلو طنین‌انداز میدان جنگ و قوت قلب سربازان می‌شد و حس وطن‌پرستی آنان را برمی‌انگیخت. برای تهیج سپاهیان قزلباش در نبرد چالدران از شاهنامه قسمت مهم و اصلی نبرد ایران و توران اشعاری انتخاب شده بود تا قزلباشان به هیجان آمده، به دشمن حمله کنند.
برای بازدید از این موزه باید به میدان عالی قاپو و خیابان شیخ صفی اردبیل بروید.

بیشتر بخوانید:
برگترین خانه خشتی جهان در کرمان است | عمر این خانه بیش از ۲ قرن است + فیلم