رقابت برای جایگزینی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با سرعت زیادی درحال پیشرفت است، زیرا این ایستگاه به تاریخ بازنشستگی خود نزدیک می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روسنامه سان، شرکت وَست (Vast) که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا قرار دارد پیشنهاد جدیدی به نام Haven-۲ برای جایگزینی ISS ارائه داد. این ایستگاه مداری به شکل X دارای یک بازوی روباتیک برای تحویل‌ها، قابلیت اتصال برای وسایل نقلیه بازدیدکننده و پنجره‌های گنبدی بزرگ ۱.۱ متری است که برای لذت بردن از مناظر نفس‌گیر طراحی شده‌اند.

این شرکت ادعا می‌کند که نخستین نسخه از این ایستگاه فضایی می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ به طور کامل در مدار عملیاتی شود. البته این در صورتی است که ناسا این پیشنهاد را در سال ۲۰۲۶، به عنوان بخشی از مرحله دوم انتخاب خود برای برنامه مقصد تجاری مدار پایین زمین (CLD) انتخاب کند.

در طی فقط هفت سال، ناسا امیدوار است جایگزین کاملی برای این آزمایشگاه خارج از سیاره که از سال ۱۹۹۸ به علم فضایی خدمت کرده، داشته باشد. چندین شرکت برای انتخاب پیشنهادات خود توسط ناسا و ساخت جانشین ISS تلاش می‌کنند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی

مکس هوت، مدیر عامل وست، در بیانیه‌ای گفت: «تمرکز ما در این دهه این است که قرارداد مقصد تجاری ناسا برای مدار پایین زمین را ببریم و جانشین ایستگاه فضایی بین‌المللی را بسازیم.»

بیشتر بخوانید:

او افزود: «برای دستیابی به این هدف، ما ابتدا با ساخت و بهره‌برداری از نخستین ایستگاه فضایی تجاری جهان به نام Haven-۱، که قرار است در سال ۲۰۲۵ به فضا پرتاب شود، توانایی خود را به نمایش خواهیم گذاشت.»

وست برنامه دارد که بین سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۲، یک ماژول مرکزی با قطر ۷ متر و چهار ماژول دیگر Haven-۲ را اضافه کند تا یک هاب فضایی عظیم ایجاد کند.