چند روز پیش، پنتاگون در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که به دستور جو بایدن، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا مجوز استقرار یک «پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا» (THAAD) و کادر مربوطه از پرسنل نظامی ایالات متحده را در سرزمین‌های اشغالی صادر کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، در بیانیه وزارت دفاع آمریکا به تقویت دفاع هوایی رژیم صهیونیستی پس از «حملات بی‌سابقه ایران» در ۱۳ آوریل و مجدداً در یکم اکتبر اشاره شده است.

البته این نخستین باری نیست که ایالات متحده یک سامانه THAAD را در اختیار صهیونیست‌ها قرار داده است. ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ هم یکی از همین سامانه‌ها را برای تمرین و اجرای مانور دفاع هوایی یکپارچه به سرزمین‌های اشغالی گسیل داشته بود، اما پس از استقرار در پایگاه هوایی نواتیم در جریان رزمایش مذکور، این سامانه سرانجام به مکانی نامعلوم در صحرای نگب در جنوب اسرائیل منتقل شد.

همچنین سیستم رادار باند X که بخشی از سامانه THAAD محسوب می‌شود هم از سال ۲۰۰۸ در این پایگاه مستقر بوده است.

سیستم دفاع موشکی تاد
یک سامانه مدرن دفاع موشکی در جهان است که توسط ایالات متحده آمریکا برای مقابله با موشک‌های بالستیک طراحی شده است. توسعه این سیستم دفاع موشکی به دهه ۱۹۸۰ بازمی‌گردد. نخستین تست‌های عملیاتی این سامانه در دهه ۱۹۹۰ انجام شد، اما تا اوایل دهه ۲۰۰۰ سامانه به‌طور کامل توسعه نیافته بود.

اجزای سامانه تاد

  • موشک‌های رهگیر: موشک‌ها بدون داشتن کلاهک انفجاری طراحی شده‌اند و از انرژی جنبشی برای نابودی موشک‌های بالستیک استفاده می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود که انفجار حاصل از برخورد به حداقل برسد و خطر انفجار ثانویه یا آسیب جانبی کاهش یابد.
  • رادار AN/TPY-2: این رادار قدرتمند به‌عنوان قلب تاد عمل می‌کند و برای شناسایی، ردیابی و هدایت موشک‌های رهگیر به سمت موشک‌های بالستیک ورودی استفاده می‌شود. رادار AN/TPY-2 توانایی شناسایی اهداف با برد بسیار بالا و دقت بالا را دارد.
  • واحد کنترل آتش و فرماندهی: این واحد به اپراتورها اجازه می‌دهد تا تهدیدات را شناسایی و عملیات رهگیری و انهدام را هماهنگ کنند. این بخش با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته محاسبه می‌کند که چه زمانی و چگونه باید موشک‌های رهگیر پرتاب شوند.
  • پرتاب‌گرها: پرتاب‌گرهای متحرک سامانه تاد قابلیت حمل، استقرار و پرتاب سریع موشک‌ها را دارند. هر پرتاب‌گر می‌تواند تا8موشک رهگیر حمل کند.