با تسویه بخش دیگری از مطالبات بانک تجارت، رقم کل بدهی شهرداری تهران به سیستم بانکی از ۱۷۰ همت به ۳۸ همت کاهش یافته است.

همشهری آنلاین- فرخنده رفائی: لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهردارتهران از توافق و تسویه بخش عمده بدهی شهرداری تهران به بانک تجارت خبر داد به طوری که رقم کل این بدهی از ۴۱.۲ همت به ۴ همت رسیده است.
به گفته فروزنده، براساس مذاکرات صورت گرفته با بانک تجارت در ماه‌های اخیر ۱۴.۲ همت از مجموع بدهی ۴۱.۲ همتی شهرداری به این بانک با توفقات حاصل شده کاهش یافت و رقم بدهی به ۲۷ همت رسید. از این مقدار نیز ۲۳ همت تاکنون تسویه شده و ۴ همت باقی‌مانده نیز در حال تسویه است.
به این ترتیب درسه سال گذشته رقمی حدود ۱۳۲ همت از بدهی انباشته ۱۷۰ همتی شهرداری تهران به بانک‌ها را که از دوره‌های قبل مدیریت شهری باقی ‌مانده بود تعیین تکلیف و تسویه کرده و در حال حاضر مانده بدهی شهرداری به بانک‌ها رقمی در حدود ۳۸ همت است.

  • کار بزرگ تیم زاکانی

علیرضا زاکانی در مرداد ۱۴۰۰، شهرداری تهران را با ۱۷۰ همت بدهی انباشته و غیرجاری تحویل گرفت که تعاملات این نهاد با سیستم بانکی را قفل کرده بود. در دوره ششم، تیم مدیران مالی شهرداری تهران دست به کاری بزرگ زدند و با مجموعه‌ای از اقدامات حقوقی و تعامل با دولت و سیستم بانکی این بدهی ها را در مسیر تسویه قرار دادند تا گره کور مشکلات مالی شهرداری، باز و شهر از رکود چند ساله خارج شود.

  • بانکی که بیشترین مطالبه را داشت

بانک تجارت مهم‌ترین طلبکار شهرداری تهران محسوب می‌شد. مدیران شهری در دوره‌های گذشته ۶۶.۱ همت بابت کنسرسیوم خط ۴ مترو و ۴۱.۲ همت برای خط مهرشهر و دیگر خطوط مترو از بانک تجارت تسهیلات دریافت کرده بودند که تسویه هیچ‌یک از این بدهی‌ها تا سال ۱۴۰۰ و آغاز دوره ششم به جریان نیفتاده بود. از کل این بدهی ۱۰۷ همتی، امروز ۴ همت باقی‌مانده که در حال تسویه است.

بعد از بانک تجارت،بانک شهر بیشترین مطالبات را شهرداری تهران داشت. طلب اعلامی این بانک ۴۵.۶ همت بوده که در این دوره ۱۷.۸ از این مبلغ توافق و تسویه شده و مابقی یعنی رقمی حدود ۲۷.۸ همت در حال مذاکره است.

بانک صادرات رقم ۷ همت را برای بدهی های شهرداری تهران اعلام کرده که سال ۸۳ و تسهیلات مربوط به خط یک مترو تهران برمی‌گردد. از این رقم، ۳.۴ همت طی مذاکرات انجام شده کاهش یافته و مانده بدهی

شهرداری به این بانک در حال حاضر ۳.۶ همت است.

بانک ملی بدهی های شهرداری را ۵.۴ همت اعلام کرده که ۳.۷ همت آن با مذاکره کاهش یافته، ۰.۷۵ همت (۷۵۰ میلیارد تومان) تسویه شده و ۱.۷ همت از این بدهی باقی مانده است.

از بدهی ۳.۵۵ همتی شهرداری به بانک صنعت و معدن نیز ۱.۶ همت ضمن مذاکرات انجام شده کاهش یافته و در حال حاضر ۱.۹۵ همت از این مبلغ باقی مانده است.
طلب ۵۰۰ میلیاردی بانک توسعه تعاون نیز به طور کامل تسویه شده است.

  • دستاوردهای تسویه حساب‌ها برای شهر چه بود؟

آغاز روند تسویه بدهی‌ها که برخی برای ۲۰ سال جزو بدهی‌های غیرجاری شهرداری بود، دو پیامد بسیار مهم به دنبال داشت که ارزش کار شهرداری تهران در این دوره را بیشتر کرده است.

اولین دستاورد این بود که مبالغ جریمه و وجه التزامی که به دلیل عدم پرداخت به‌موقع تعهدات و سررسید شدن تسهیلات و اوراق به کل بدهی اضافه می‌شد، حذف شده است. رقم جریمه وجه التزام حدود ۶ درصد کل بدهی را تشکیل می‌دهد که این رقم در خصوص بانک شهر تنها برای ۲ سال، حدود ۵ هزار میلیاد تومان برآورد می‌شود.

دومین دستاورد مهم تسویه بدهی‌ها شکستن قفل تسهیلات بود. به این ترتیب که بانک‌ها با شهرداری توافق کردند تا سقف ۱۰۰% بدهی‌های تسویه شده شهرداری، بابت تامین مالی پروژه‌های توسعه شهری و حمل و نقل عمومی اعتبار اختصاص دهند. تعهدات بانک‌ها در زمینه تامین مالی خرید اتوبوس شهری از سازندگان داخلی حاصل این توافق بود.