هیچ ایرانی عشق فوتبالی نیست که نداند ورزشگاه آزادی، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ورزشگاه در کشور است؛ این ورزشگاه که جزئی از مجموعه ورزشی آزادی است، از معروف‌ترین ورزشگاه‌های دنیا به شمار می‌رود و میزبان مهم‌ترین رویدادهای ورزشی در کشور است.

به گزارش همشهری آنلاین، این ورزشگاه، در ابتدای دهه ورزشگاه آزادی برای میزبانی از بازی‌های آسیایی ساخته شد و به‌صورت رسمی در سال ۱۳۵۳برای همین بازی‌ها افتتاح شد؛ با این حال استادیوم آن ۲۵مهر ۱۳۵۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. امروز مصادف است با سالروز افتتاح این ورزشگاه بزرگ کشور. نخستین مسابقه ورزشی فوتبال که در این ورزشگاه صد هزار نفری برگزار شد، در تاریخ ۲۷اسفندماه همان سال بود که بین ۲ تیم پرسپولیس و کروزیرو برگزار شد و به نفع تیم ایرانی به پایان رسید.

این مجموعه که همزمان با برج آزادی به بهره‌برداری رسیده بود، در زمان خودش به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین مجموعه‌های ورزشی جهان شناخته می‌شد. طبق گزارشی که در مهر ماه سال ۱۳۹۲در بلیچر رپورت منتشر شد، ورزشگاه آزادی در میان ۲۰ورزشگاه برتر جهان قرار داشت. استادیوم آزادی همچنین برای مدت زیادی در رسانه‌های مطرح جهان ازجمله گاردین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ورزشگاه‌های جهان مطرح بود.

علاوه بر همه این‌ها، ورزشگاه آزادی خانه تیم ملی و ۲تیم مطرح پایتخت یعنی پرسپولیس و استقلال و میزبان شهرآورد تهران است که بزرگ‌ترین دربی آسیا و یکی از شهرآوردهای مشهور جهان به شمار می‌رود.

بسیاری از تیم‌ها و بازیکنان خارجی‌ای که در آزادی به میدان می‌روند، مقهور فضا و جو رعب‌آور آن می‌شوند و ستاره‌هایی مثل ژاوی، اسطوره باشگاه بارسلونا که با تیم السد قطر برای بازی با پرسپولیس به تهران آمده است، در مصاحبه با رسانه‌های خارجی، از فضای دلهره‌آور و انفجاری ورزشگاه آزادی حرف زده و تجربه بازی در آن را منحصر به فردترین بازی دوران زندگی حرفه‌ای خود خوانده است.